رجب طیب اردوغان اسرائیل را دولت تروریست و کودک کش خواند

رجب طیب اردوغان اسرائیل را دولت  تروریست و کودک کش خواند
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

رجب طیب اردوغان، رییس جمهوری ترکیه روز یکشنبه اسرائیل را یک «دولت تروریست کودک کش» خواند. آقای اردوغان همچنین از اراده کشورش برای به کارگیری از همه ابزارهای موجود برای مبارزه با تصمیم واشنگتن در شناسایی بیت المقدس به عنوان پایتخت اسرائیل خبر داد.

به گزارش خبرگزاری آناتولی& آقای اردوغان که در کنگره حزب حاکم عدالت و توسعه در شهر سیواس سخنرانی می کرد گفت: «فلسطین قربانی معصومی است. اسرائیل نیز دولتی تروریست است. آری، تروریست! [...] ما بیت المقدس را به دولتی که کودک کش است تقدیم نمی کنیم.»

او همچنین با نشان دادن تصویر یک نوجوان با چشمهای بسته که توسط افرادی با لباس نظامیان اسرائیلی برده می شد گفت:‌ «ببینید چگونه سربازان اسرائیلی این کودک ۱۴ ساله را با خود می برند.»

سخنان رییس جمهوری ترکیه در حالی بیان می شود که در روزهای گذشته دونالد ترامپ، جمهوری آمریکا، بیت المقدس را به عنوان پایتخت اسرائیل شناسایی کرد. پیش تر آقای اردوغان گفته بود که بیت المقدس «خط قرمز» دولت ترکیه است و چنین تصمیمی می تواند به برهم خوردن روابط دو دولت ترکیه و اسرائیل بیانجامد. آنکارا و تل‌آویو از سال گذشته روابط خود را عادی کرده اند.

آقای اردوغان همچنین به یکسویه بودن تصمیم کاخ سفید در این زمینه اشاره کرد. او در اینباره گفت: «نشان خواهیم داد که اجرای چنین تصمیمی آنقدرها هم آسان نخواهد بود.»

بیشتر بخوانید

چه کشورهایی به تصمیم ترامپ دربارۀ بیت‌المقدس واکنش نشان دادند؟

پس از آنکه دونالد ترامپ، بیت المقدس را پایتخت اسرائیل خواند، برخی کشورهای عرب و مسلمان به آن واکنش شدید نشان دادند. برخی کشورهای اروپایی نیز مانند فرانسه، سوئد، آلمان و ایتالیا نیز از تصمیم آقای ترامپ ابراز ناخشنودی کردند. در سرزمین‌های فلسطینی نیز اعتراض‌ها به خشونت و تبادل آتش میان دو طرف فلسطینی و اسرائیلی انجامید.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

نتانیاهو اتهام نژادپرستانه آنکارا را به سخره گرفت و اردوغان را «دیکتاتور» خواند

اعتراضات به تصمیم آمریکا درباره بیت المقدس؛ از غزه و رام الله تا لبنان و ترکیه

اردوغان: بیت المقدس خط قرمز مسلمانان است