روحانی: عربستان بمباران یمن و رکوع در برابر اسرائیل را قطع کند، مشکل ایران با ریاض حل می‌شود

 روحانی: عربستان بمباران یمن و رکوع در برابر اسرائیل را قطع کند، مشکل ایران با ریاض حل می‌شود
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران توقف بمباران یمن و قطع تلاش‌های ریاض برای برقراری ارتباط با اسرائیل را پیش شرط از سر گیری روابط کشورش با عربستان سعودی توصیف کرد.

آقای روحانی که روز یکشنبه در جلسه تقدیم لایحه بودجه سال ۱۳۹۷ در مجلس شورای اسلامی حضور داشت، با شاره به پیروزی‌های اخیر نیروهای نظامی ایران در عراق و سوریه گفت: «دست رزمندگان اسلام و مقاومت را می‌بوسیم که استکبار جهانی و صهیونیست را مایوس کرده و عراق و لبنان و سوریه را امن کردند. ان‌شاءالله یمن نیز در آینده امن خواهد شد. تمام تلاش ما امن کردن منطقه است. نمی‌گویم تمام مشکلات امنیتی حل شده است اما پایه‌های اصلی تروریسم در منطقه فروریخته است.»

قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس سه هفته پیش با ارسال نامه‌ای به علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران، پایان خلافت داعش در عراق و سوریه را به وی تبریک گفت. شنبه نهم اکتبر/۱۸ آذر حیدر عبادی، نخست وزیر عراق پایان نبرد با داعش در این کشور را رسما اعلام کرد. 

بیشتر بخوانید:

 تبریک سلیمانی به علی خامنه ای؛ اعلام پایان داعش

حیدر عبادی رسما از پایان جنگ عراق با داعش خبر داد

رئیس جمهوری ایران با اشاره به تیرگی روابط میان تهران و ریاض گفت: «اگر کشوری در منطقه است که متاسفانه زیاد حرف می‌زند و حرف‌هایش بی‌منطق است، با آن کشور هم مشکل نداریم. اگر عربستان از فردا بمباران یمن را قطع کرده، از حالت رکوع در برابر اسرائیل خارج شود و به ملت خود و ملت‌های منطقه متکی شود، ما از فردا هیچ مشکلی با عربستان نداریم. ما قطع بمباران یمن و قطع التماس برای روابط با اسرائیل را از عربستان می‌خواهیم و دیگر با این کشور مشکلی نداریم و می‌توانیم روابط خوبی داشته باشیم. آن‌ها باید آغازگر این حرکت باشند.»

روابط نه چندان گرم ایران و عربستان پس از اعدام شيخ نم باقر النمر روحاني سرشناس شيعه در ژانویه سال ۲۰۱۵ و در پي آن حمله  شماری از معترضان به اماکن دیپلماتیک سعودی در تهران و مشهد، از سوی ریاض قطع شد. ایران و عربستان در مخاصمات یمن و سوریه از نیروهای مخالف حمایت می‌کنند. تهران عربستان را به پشتیبانی گروه‌های تندرو مانند داعش و جبهه النصره در سوریه متهم می‌کند و ریاض، ایران را به دلیل حمایت از حزب‌الله لبنان، دولت حامی تروریسم می‌خواند. 

بیشتر بخوانید: عربستان: جنگ یمن برای جلوگیری از پیدایش حزب الله دیگر ادامه می یابد 

آمریکا نیستیم که پیمان شکن باشیم

آقای روحانی با انتقاد شدید از رویکرد ایالات متحده در برابر توافق هسته‌ای ایران، برجام گفت: «روابط ما با دنیا طبق عهد ما است. ما آمریکا نیستیم که پیمان شکن باشیم. ما پیمان را سخت می‌بندیم و امضا می‌کنیم اما اگر امضا کردیم پای امضای خود می‌ایستیم.» وی با این حال به کشورهای غربی هشدار داد: «اگر آن‌ها بخواهند برجام را نقض کنند ما غصه نداریم و مسیر لازم را پیش بینی کرده‌ایم.»

رئیس جمهوری ایران با محکوم کردن تصمیم دونالد ترامپ بر به رسمیت شناختن بیت‌المقدس (اورشلیم) به‌عنوان پایتخت اسرائیل، رویکرد جدید واشنگتن درباره بحران خاورمیانه را توطئه مشترک  «آمریکا و صهیونیسم» خواند و آن را محکوم به شکست خواند. 

شبکه المیادین روز شنبه  گزارش کرد رئیس جمهوری ایران روز برای شرکت در نشست فوق‌العاده سازمان همکاری اسلامی برای بررسی بحران قدس، روز چهارشنبه استانبول سفر خواهد کرد. 

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

جنگ انیمیشنی ایران و عربستان

سازمان ملل: موشک های پرتاب شده به عربستان احتمالا سرمنشاء مشترکی داشتند

افزایش قدرت جناح‌های طرفدار سلاح هسته‌ای در ایران؛ دیپلمات‌های غربی نگرانند