رئیس پارلمان کردستان عراق: شرایط دموکراتیک برگزاری همه پرسی استقلال فراهم نبود

رئیس پارلمان کردستان عراق: شرایط دموکراتیک برگزاری همه پرسی استقلال فراهم نبود
Copyright 
نگارش از نیما قدکپور
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

روزهای ششم و هفتم دسامبر کنفرانسی با عنوان« آینده خاورمیانه پس از همه پرسی کردستان استقلال در کردستان عراق و تحولات دو سال اخیر در ترکیه» در پارلمان اروپا برگزار شد. یوسف محمد، رییس پارلمان کردستان عراق یکی از مهمترین میهمانان این کنفرانس بود. یورونیوز موفق شد با وی درباره همه پرسی ناموفق استقلال کردستان و پیامدهای آن گفتگو کند. رئیس پارلمان کردستان عراق پاسخ به سوال اول را به کوردی دادند اما بدلیل نبود مترجم پس از سوال دوم ایشان بناچار پاسخ سوالهای ما را برخلاف میلشان به فارسی دادند.

یورونیوز: به خاطر اتفاقاتی که پس از همه پرسی افتاد بسیاری از کردها ناامید شده اند، چرا با وجود رای بالا به استقلال کردستان به اینجا رسیدیم؟

یوسف محمد، رئیس پارلمان کردستان عراق: صادقانه فکر می کنم که همه پرسی استقلال کردستان در زمانی برگزار شد که ما در شرایط دموکراتیکی در داخل کردستان عراق زندگی نمی کنیم. خودمان درگیر جدی یک بحران دموکراسی هستیم. مسئولان رهبران اقلیم کردستان اجازه کار دموکراتیک به نمایندگان پارلمان کردستان و احزاب مختلف را نمی دهند. همچنین باید گفت که این رهبران به جنبه های سیاسی، اقتصادی و نظامی برگزاری همه پرسی و عواقب آن در منطقه توجهی نکرده اند.

یورونیوز: فکر می کنید زمان مناسبی نبود یا اینکه اقلیم کردستان برهبری بارزانی موفق نشده بود تمام احزاب را در این زمینه متحد کند؟

یوسف محمد، رئیس پارلمان کردستان عراق: نه از لحاظ اقتصادی، نه از لحاظ دیپلماتیکی و نه از لحاظ سیاسی آمادگی برگزاری همه پرسی استقلال در کردستان عراق نبودیم. زمان رفراندوم و وقت آن نرسیده بود. از سوی دیگر ما اگر بخواهیم یک دولت مقتدر باشیم باید به همبستگی میهنی توجه کنیم. پارلمان باید بتواند کار خود را بدون هیچ بربستی انجام دهد. این آماده سازیها نبود به همین خاطر دیدیم که به یک دیوار دیگربرخورد کردیم که خرابتر از دیوارهای دیگر بود.

یورونیوز: آینده همکاریها با دولت مرکزی عراق چگونه خواهد بود؟

یوسف محمد، رئیس پارلمان کردستان عراق: تاریخ اثبات کرده که نمی توان با راه حل نظامی مشکلات میان کردستان و دولت مرکزی عراق را حل کرد و باید سعی کنیم با مذاکره و گفتگو این مشکلات حل شود. دولت عراق برای برخی از بحرانها دستورات کارآمدی را پیش بینی کرده است. می توان این دستورالعملها را بکار بست. بعد از آن به وضعیت پیچیده ای که در مناطق مرزی بین اقلیم کردستان و مناطق دیگر در عراق وجود دارد باید رسیدگی شود. بخصوص مسایل باید در استانداری کرکوک و شهرهای شنگال و مخمور و خرماطو به روشهای مسالمت آمیزی حل شود. باید برای حل مشکلات به راهکردهای صلح آمیز برگردیم. 

خبرنگار • نیما قدکپور

ویرایشگر ویدئو • نیما قدکپور

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ارتش عراق برای عملیات نظامی در نزدیکی مرز ایران آماده می شود

اعلام حمایت مشروط آلمان از عراق «یکپارچه» همزمان با تنش و درگیری در اقلیم کردستان

دادگاه عالی عراق همه‌پرسی استقلال اقلیم کردستان را مغایر با قانون اساسی شناخت