امضای توافق‌های هسته‌ای و نظامی میان روسیه و مصر

امضای توافق‌های هسته‌ای و نظامی میان روسیه و مصر
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

ولادمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه روز دوشنبه ۲۰ آذر (۱۱ دسامبر) در دیدار با عبدالفتاح سیسی، رئیس جمهوری مصر در قاهره، قراردادی ۲۱ میلیون دلاری برای احداث نیروگاه هسته‌ای در مصر و تامین سوخت آن امضاء کرد.

ولادمیر پوتین در این دیدار همچنین وعده داد که در آینده نزدیک پرواز‌های غیرنظامی مابین روسیه و مصر را که از دو سال پیش به حالت تعلیق در آمده، از سر بگیرد. 

دو سال پیش (۹ آبان ۱۳۹۴) در پی بمب‌گزاری و سقوط هواپیمای ایرباس ۳۲۱ متعلق به شرکتی روسی در شرم‌الشیخ که منجر به کشته‌شدن همه ۲۲۴ سرنشین آن شد، کلیۀ پروازهای روسیه به مصر به حال تعلیق در‌آمد.

به نظر می‌رسد که پس از این دیدار روابط بین دو کشور روسیه و مصر محکم‌تر خواهد شد. مصر پس از اسرائیل بزرگترین دریافت کننده کمک‌های نظامی در آمریکا و شریک استراتژیک آن در خاورمیانه برای کنترل کانال سوئز است.

ولادمیر پوتین و عبدالفتاح سیسی همچنین در زمینه تصمیم دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا برای به رسمیت شناختن بیت‌المقدس به عنوان پایتخت اسرائیل به تبادل نظر پرداخته و بر رد دوجانبه تصمیم آمریکا در این باره به گفتگو نشستند.

دونالد ترامپ، روز چهارشنبه ۱۵ آذر (۶ دسامبر) اعلام کرد که بیت‌المقدس را به عنوان پایتخت اسرائیل به رسمیت خواهد شناخت و سفارت خود در اسرائیل را پس از هفتاد سال از تل‌آویو به این شهر منتقل خواهد کرد.

این خبر واکنش سازمان های بین‌المللی از جمله سازمان ملل، اتحادیه اروپا و اتحادیه عرب، همچنین واکنش رهبران سیاسی کشورهای اروپایی و آسیایی، درنهایت واکنش شدید جهان اسلام را به همراه داشت.

ولادمیر پوتین پس از بازگشت از ترکیه و پیش از ورود به مصر در یکی از پایگاه‌های نظامی روسیه واقع در سوریه توقف کوتاهی داشت و از آن بازدید به عمل آورد. روسیه قصد دارد نیروهای نظامی خود را که از سال ۲۰۱۵ در سوریه مستقر هستند، از این کشور خارج کند.

در جریان این سفر غیر منتظره به سوریه، ولادیمیر پوتین، با بشار اسد، رئیس جمهوری این کشور دیدار کرد. در این ملاقات در پایگاه هوایی حمیمیم در استان لاذقیه انجام شد، آقای پوتین در این دیدار از خروج نظامیان روس از سوریه پس از دو سال خبر داد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

روسیه: در سوریه حضور نظامی دائمی خواهیم داشت

ویدئوی جلوگیری از حرکت اسد در کنار پوتین بحث برانگیز شد

سران روسیه، ایران و ترکیه آینده سوریه را بررسی می‌کنند