کمک ۱۳۰ میلیون دلاری عربستان و امارات برای مبارزه با تروریسم در ساحل آفریقا

کمک ۱۳۰ میلیون دلاری عربستان و امارات برای مبارزه با تروریسم در ساحل آفریقا
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

تکمیل و عملیاتی شدن نیروی واحد نظامی متشکل از سربازان پنج کشور ساحلی آفریقا دویست و پنجاه میلیون یورو بودجه نیاز دارد.

آگهی

امانوئل ماکرون روز چهارشنبه اعلام کرد جنگ با افراط گرایی و تروریسم در منطقه ساحل آفریقا با تمام قوا ادامه می‌یابد و هدف نهایی دستیابی به پیروزی در سه ماهه نخست سال آینده میلادی است.

رئیس جمهوری فرانسه در پایان نشستی بین‌المللی در حومه پاریس که با هدف سرعت بخشیدن به روند ایجاد یک نیروی واحد نظامی متشکل از سربازان پنج کشور ساحلی آفریقا موسوم به G5 Sahel برپا شده بود، تاکید کرد: «باید تروریسم را دراین منطقه مغلوب کنیم. تهدیدها بر ضد کشورهای منطقه ساحل روز بروز تشدید می‌شود و ما نیز بایست بر شدت تلاش‌های خود بیافزیاییم.»

اما مهمترین خبری که از این نشست بین المللی بیرون آمد به کمک‌های مالی عربستان سعودی و امارات متحد عربی اختصاص داشت. ریاض متعهد شده است که برای تشکیل نیروی واحد نظامی G5 Sahel یکصد میلیون دلار کمک کند و امارات متحده عربی نیز از کمک سی میلیون دلاری خود برای عملی شدن طرح تشکیل این نیروی واحد نظامی خبر داده است.

بر اساس تخمین‌های اولیه، تشکیل و عملیاتی شدن نیروی نظامی G5 Sahel دویست و پنجاه میلیون یور بودجه نیاز دارد. پیش از عربستان و امارات، طرف‌های دیگر حاضر در نشست «ائتلاف ساحل» به همراه اتحادیه اروپا و آمریکا برای اعطای کمک مالی جهت انجام عملیات نظامی یکپارچه در منطقه ساحل اعلام آمادگی کرده بودند.

به گفته آقای ماکرون، مسئولان بلند پایه و رهبران کشورهای شرکت کننده در کنفرانس پاریس از جمله سران کشورهای مالی، نیجر، بورکینافاسو، چاد و موریتانی بر تقویت حمایت‌ها از این نیروی نظامی تاکید کرده‌اند. رئیس جمهوری فرانسه همچنین تصریح کرد تلاش برای تقویت کمی و کیفی این نیرو به خصوص با تمرکز بر منطقه مرکزی ساحل، جایی که کشورهای مالی، بورکینافاسو و نیجر در آن واقع شده اند، ادامه می‌یابد.

منطقه ساحل از غرب به شرق، بخش‌هایی از شمال سنگال، جنوب موریتانی، مرکز مالی، جنوب الجزیره و نیجر، مرکز چاد، جنوب سودان، شمال سودان جنوبی و اریتره را در بر می‌گیرد.

آنگلا مرکل که یکی از شرکت کنندگان در این نشست بود نیز تصریح کرد پنج کشور منطقه ساحل آماده مبارزه و ورود به میدان هستند. صدر اعظم آلمان با اشاره به اینکه نمی توان انتظار داشت تشکیل نیرویی پنج هزار نفری متشکل از سربازان پنج کشور منطقه تا ابتدای سال آینده محقق شود بر لزوم تکمیل این نیرو تا ماه مه سال ۲۰۱۸ تاکید کرد.

این نیرو که مقر اصلی آن در حال حاضر در مالی قرار دارد به تازگی عملیاتی را در مرز مشترک این کشور با نیجر و بورکینافاسو انجام داده است.

پیشنهاد تشکیل نیروی مشترک نظامی گروه پنج در منطقه ساحل ابتدا از سوی فرانسه، کشوری که چهل هزار نیروی نظامی در این منطقه دارد، مطرح شد. هدف از این طرح تشدید مبارزه با تروریسم و پایان دادن به چالش های امنیتی و سیاسی در کشورهای ساحلی آفریقا عنوان شده که طی سالهای گذشته با گسترش بی‌ثباتی و تقویت گروه‌های شبه نظامی و افراط گرا همراه بوده است.

وزرای خارجه عربستان سعودی و امارات که نشست پاریس را به حضور در نشست پایانی کنفرانس سازمان همکاری اسلامی دراستانبول، ترجیح دادند با کمک‌های مالی خود نشان دادند که جدا از بحران جاری در خاورمیانه، نیم نگاهی هم به نفوذ در مناطق مرکزی و جنوبی آفریقا دارند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

برگزاری رژۀ روز ملی فرانسه پس از یک سال وقفه به دلیل شیوع کرونا

نشست ائتلاف ساحل در فرانسه برای تشدید مبارزه علیه اسلام‌گرایان افراطی

عربستان اداره مسجد بروکسل را پس از پنج دهه واگذار کرد