نماینده آمریکا در سازمان ملل: موشک شلیک شده به ریاض ساخت ایران بود

نماینده آمریکا در سازمان ملل: موشک شلیک شده به ریاض ساخت ایران بود
Copyright 
نگارش از مسعود سالاری
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

نیکی هیلی، نماینده ایالات متحده آمریکا در سازمان ملل متحد گفت موشک شلیک شده از سوی حوثی‌های یمن به عربستان سعودی «ساخت ایران» بوده و نشان «گروه صنعتی شهید باقری» متعلق به وزارت دفاع ایران را داشته است.

او روز پنج‌شنبه در هنگام طرح این اتهام، در یک پایگاه نظامی و در محل نگهداری اشیایی حاضر شده بود که گفته می‌شود بقایای موشک متلاشی شده گروه حوثی‌هاست. آمریکا پیش از این گروه شهید باقری را که سازنده مورد ادعای خانم نیکی هیلی است، به دلیل همکاری در برنامه موشکی ایران تحریم کرده بود.

خانم هیلی که در یک کنفرانس خبری سخن می‌گفت، با طرح این ادعا همچنین ایران را به نقض تعهدات بین‌المللی و تلاش برای «بی‌ثبات‌سازی» خاورمیانه متهم کرد و گفت آنچه از بررسی بقایای موشک شلیک شده برمی‌آید می‌تواند به عنوان «شواهد انکارناپذیر» برای نقض تعهدات بین‌المللی ایران و تلاش بی حاصل این کشور برای لاپوشانی این موارد قلمداد شوند.

وی با ارجاع به گزارش دبیر کل سازمان ملل متحد درباره برجام، فعالیت موشکی ایران را ناقض تعهدات بین‌المللی این کشور و قطعنامه ۲۲۳۱ سازمان ملل در پیوند با برجام دانست.

هیلی گفت: «به ایران اجازه نمی‌دهیم این رفتار را ادامه دهد و جنگ با تجاوز ایران، جنگ تمام دنیاست.»

سفیر آمریکا در سازمان ملل اضافه کرد: «ایرانی ها اجازه ندارند اسلحه صادر کنند. روی تمامی این تسلیحات مارک ساخت ایران وجود دارد. بر اساس قطعنامه های سازمان ملل ایران اجازه صدور اسلحه ندارد و این اوج تخلفات ایران است.»

عربستان در شامگاه چهارم نوامبر (۱۳ آبان) گذشته اعلام کرد سامانه ضد موشکی این کشور یک فروند موشک شلیک شده از سوی نیروهای حوثی یمن را بر فراز آسمان فرودگاه ریاض منهدم کرده است.

نیکی هیلی ادعای عربستان که موشک شلیک شده حوثی‌ها را مشابه موشک ایرانی «قیام» دانسته بود، تأئید کرد.

پایان فرصت ۶۰ روزه کنگره

سخنرانی خانم هیلی در حالی ایراد شد که فرصت ۶۰ روزه کنگره آمریکا برای تصمیم درباره توافق هسته‌ای با ایران بدون تصویب تحریم یا اقدامی علیه جمهوری اسلامی روز چهارشنبه به پایان رسیده بود. پیش از این دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا، پایبندی ایران به این توافق بین‌المللی را رد کرده بود.

نماینده آمریکا در سازمان ملل گفت دولت ترامپ بر مسئله هسته‌ای متمرکز نیست و با در نظر گرفتن همه اقدامات ایران، می‌خواهد ائتلافی برای عقب راندن ایران تشکیل دهد.

واکنش ایران

ایران در نخستین واکنش به این اتهام آن را «بی‌اساس» خوانده و رد کرد. غلامعلی خوشرو، سفیر دائم ایران در سازمان ملل متحد، ضمن رد ادعای سفیر آمریکا آن را نشانه بارز نقش «مخرب، تحریک‌آمیز و غیرمسئولانه» این کشور خواند. وی با صدور بیانیه‌ای پس از اظهارات نیکی هیلی منتشر شد گفت: «شواهد و مدارک ادعائی که امروز به نمایش گذاشته شد، مثل مدارک جعلی و ساختگی است که آمریکا در گذشته در مناسبت های دیگر نیز ارائه کرده است.»

وی افزود: «دولت آمریکا برای تعقیب اهداف مخرب خود در منطقه، در صدد فریب مستمر افکار عمومی جهان است به نحوی که رئیس جمهور آمریکا بلافاصله چند ساعت پس از اصابت موشک به ریاض، حتی قبل از طرح چنین اتهامی توسط عربستان، ایران را در این رابطه متهم کرد. همچنین در ماه گذشته سفیر آمریکا در سازمان ملل خواستار اقدام بین‌المللی علیه ایران در خصوص حمله موشکی مذکور گردید.»

نماینده ایران ادامه داد: «در حالی که ایران موشکی به یمن ارسال نکرده، این جار و جنجال ها فقط برای سرپوش گذاشتن بر اقدامات ماجراجویانه آمریکا در منطقه، شامل حمایت افسار گسیخته و ظالمانه از رژیم صهیونیستی است.»

محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران نیز در صفحه توئیتر خود به سخنان هیلی واکنش نشان داده و با انتشار عکسی از کالین پاول، وزیر خارجه پیشین آمریکا نوشت: «من هم وقتی در سازمان ملل بودم [نظیر] همین نمایش و تبعات آن را دیدم.» در آن زمان آقای ظریف خود سفیر دائم ایران در سازمان ملل بود و اشاره او به ادعای آقای پاول، سفیر وقت آمریکا در سازمان ملل در مورد در دست داشتن نشانه‌هایی از وجود سلاح‌های کشتار جمعی در عراق بود.

واکنش عربستان سعودی

این در حالی است که دولت عربستان از سخنان مقام آمریکایی استقبال کرده است. عربستان سعودی همچنین خواستار «اجرای فوری» قطعنامه‌های شورای امنیت در مورد ایران و وادار کردن این کشور به «پاسخگویی» در مورد فعالیت‌های خود شد.

به گزارش خبرگزاری رسمی سعودی، حکومت ریاض «مداخله خصمانه» ایران در یمن و حمایت این کشور از «شبه‌ نظامیان تروریست حوثی» با «موشک‌های پیشرفته خطرناک» و «تهدید کننده عربستان و کل منطقه» را محکوم کرد.

واکنش اروپا

در پی اتهام‌های تازه آمریکا علیه ایران، پارلمان اروپا روز پنج‌شنبه در بیانیه‌ای با یادآوری فعالیت موشکی ایران، از این کشور خواست وارد فعالیت‌های موشکی که ناقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل است، نشود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

سازمان ملل: مدرک قطعی دربارۀ منشاء موشک‎های شلیک شده به عربستان وجود ندارد

حوثی‌ها یک موشک بالستیک دیگر به عربستان شلیک کردند

عربستان از انهدام موشک شلیک شده از یمن در نزدیکی ریاض خبر داد