ویم وندرس، کارگردان مشهور آلمانی: سینمای اروپا با هالیوود تفاوت دارد

ویم وندرس، کارگردان مشهور آلمانی: سینمای اروپا با هالیوود تفاوت دارد
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

ویم وندرس، کارگردان، تهیه کننده و فیلمنامه نویس آلمانی است.

آگهی

ویم وندرس، کارگردان، تهیه کننده و فیلمنامه نویس آلمانی است. آثار او نظیر پاریس، تگزاس و زیر آسمان برلین جوایز متعددی را در جشنواره های بین المللی کسب کردند. سه بار نامزدی اسکار برای فیلم های مستندی نظیر کلوپ اجتماعی بوئنا وسیتا درباره جمعی از موسیقیدان های کوبا در کارنامه حرفه ای وی ثبت شده اند.

آقای وندرس همچنین از اعضای آکادمی فیلم اروپاست که هر ساله جشنواره جایزه فیلم اروپا را برگزار می کند. این فیلمساز خود چندین بار موفق به کسب جایزه فیلم اروپا شده است.

امسال سی امین دوره جوایز فیلم اروپا برگزار شد. ولفگانگ اسپیندلر خبرنگار یورونیوز در حاشیه این جشنواره با ویم وندرس گفتگو کرده است:

یورونیوز: خوش آمدید آقای وندرس. سی سال زمانی طولانی برای جوایز فیلم اروپا است. شما از ابتدا عضو آکادمی این جشنواره بودید. چه خاطراتی از این مدت دارید؟

ویم وندرس کارگردان آلمانی: «زمان خیلی سریع گذشت. همه چیز از همین برلین آغاز شد زمانی که هنوز دیوار برلین وجود داشت. کریشتوف کیشلوفسکی، اولین برنده بهترین فیلم اروپا هنگام پذیرش جایزه بصورت غیر منتظره ای گفت: “امیدوارم لهستان جزئی از اروپا باشد.” آنزمان با سی سالگی جشنواره خیلی فاصله داشتیم و اتفاقات زیادی در این مدت روی داده است. آکادمی ثبات پیدا کرد و جوایز فیلم اروپا تبدیل به برندی شد که به فیلم ها آنطور که باید می پرداخت و این همان چیزی بود که ما آرزویش را داشتیم. ما می خواستیم که این جایزه به عاملی برای متحد شدن فیلمسازان و خانواده سینمای اروپا تبدیل شده و پیام کار مشترک، فهم مشترک و قدرت کاری ما را به آنسوی مرزها برساند.

یورونیوز: از سوی دیگر وقتی به صنعت فیلمسازی اروپا نگاهی بیندازیم می بینیم که آثار خوبی ساخته شده و نویسندگان ماهری دارد اما چرا نمی تواند در باکس آفیس به رتبه های بالاتری برسد؟ زیرا درآمد حاصل از آن می تواند صرف حمایت از فیلم های هنری شود. چرا بعد از گذشت اینهمه سال هنوز چنین چیزی در اروپا ممکن نشده است؟

ویم وندرس کارگردان آلمانی: «به این دلیل که اروپا، آمریکا نیست. ما بازار جهانی را با فیلم هایی که کمترین مخرج مشترکی با جامعه ندارند، هدف قرار نمی دهیم. تنوع، گنجینه اروپاست و هر کشور اروپایی با تاریخ خاص خود با دیگری متفاوت است. ما می خواهیم که این تنوع حفظ شود. قصد نداریم سینمای یکپارچه اروپایی ای داشته باشیم که برای رقابت با هالیوود باید به زبان انگلیسی باشد. هالیوود خیلی خوب است ولی با ما متفاوت است. تاریخ مصرف ایده «یورو پودینگ» تمام شده و اثر بخش نیست. اروپا ترکیبی از فرهنگ ها و انرژی های مختلف و پیچیده است و شما نمی توانی همان انتظاری که از آمریکا دارید از آن داشته باشید.»

یورونیوز: پس از ۳۰ سال چه آینده ای برای این جشنواره متصور هستید و فکر می کنید با چه چالش هایی روبرو خواهد شد؟

ویم وندرس کارگردان آلمانی: «دورنمای فیلمسازی بسیار تغییر کرده است. انقلاب دیجیتال با سرعت پیشرفت می کند. من امیدوارم که سینمای اروپا آوانگاردتر شود و نه محافظه کار. نحوه ساخت فیلم با تغییر نحوه توزیع و دریافت آن تغییر می کند. ما باید رو به جلو برویم و به دولت هایمان نیز توضیح دهیم که در این ماراتن انقلابی، نمی توان عقب ماند و باید در میان دونده ها، پیشتاز بود.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

فیلم چی ببینیم؟ با آثار محبوب کارگردان‌های سرشناس آشنا شوید

جوایز فیلم اروپا؛ با ۵ فیلم برتر اروپایی سال ۲۰۲۳ آشنا شوید

شمارش معکوس برای اعلام برنده جایزه «لوکس» پارلمان اروپا به فیلم برتر ۲۰۲۳ آغاز شد