آمریکا پیش‎نویس قطعنامه شورای امنیت در مورد بیت المقدس را وتو کرد

تظاهرات «جمعه خشم» فلسطینیان در اعتراض به تصمیم رئیس جمهوری آمریکا
تظاهرات «جمعه خشم» فلسطینیان در اعتراض به تصمیم رئیس جمهوری آمریکا Copyright REUTERS/Ammar Awad
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

این قطعنامه با وجود حمایت ۱۴ عضو از اعضای ۱۵ گانه شورای امنیت، از سوی ایالات متحده آمریکا وتو شد.

آگهی

آمریکا قطعنامه پیشنهادی شورای امنیت برای لغو تصمیم ترامپ در مورد به رسمیت شناختن بیت‌المقدس به عنوان پایتخت اسرائیل را وتو کرد.

شورای امنیت سازمان ملل متحد روز دوشنبه در مورد پیش‌نویس قطعنامه‌ای رای گیری کرد که در آن به طور ضمنی از دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا خواسته شده بود از به رسمیت شناختن بیت‌المقدس به عنوان پایتخت اسرائیل صرف نظر کند.

این قطعنامه با وجود حمایت ۱۴ عضو از اعضای ۱۵ گانه شورای امنیت، از سوی ایالات متحده آمریکا وتو شد.

در پیش‌نویس این قطعنامه که توسط مصر به شورای امنیت ارائه شد، به طور مستقیم به آمریکا و دونالد ترامپ اشاره‌ای نشده بود.

قطعنامه‌های شورای امنیت در صورتی مورد تصویب قرار می‌گیرند که علاوه بر کسب ۹ رای موافق، توسط پنج عضو دائم شورا وتو نشوند. آمریکا، فرانسه، بریتانیا، روسیه و چین پنج عضو دائمی شورای امنیت هستند.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا روز ششم دسامبر (۱۵ آذر) ضمن اعلام به رسمیت شناختن بیت‌المقدس به عنوان پایتخت اسرائیل از سوی کشورش، از برنامه واشنگتن برای انتقال سفارت ایالات متحده از تل آویو به بیت المقدس خبر داد.

بیشتر بخوانید:

شورای امنیت پیش‌نویس لغو تصمیم دونالد ترامپ دربارۀ بیت‌المقدس را بررسی می‌کند

Φωτογραφία Anadolu Agency

آمریکا در حالی پیش‌نویس قطعنامه پیشنهادی مصر را وتو کرد که تنها سه روز پیش در جریان اعتراض تظاهرکنندگان در سرزمین‌های فلسطینی و درگیری نیروهای اسرائیلی با آنها دست کم چهار نفر کشته شدند. تظاهرات «جمعه خشم» فلسطینیان در اعتراض به تصمیم رئیس جمهوری آمریکا در به رسمیت شناختن بیت‌المقدس به عنوان پایتخت اسرائیل برگزار شد.

وزرای خارجه اتحادیه عرب هفته گذشته در نشست خود در قاهره ضمن انتقاد از تصمیم دونالد ترامپ خواستار تجدید نظر او در این تصمیم شده بودند.

بیشتر بخوانید:

تظاهرات «جمعه خشم» فلسطینی‌ها ۴ کشته و ۳۰۰ زخمی بر جای گذاشت

اتحادیه عرب: تصمیم اخیر ترامپ نقض خطرناک قوانین بین المللی است

اردوغان: سفارتمان را در بیت‌المقدس شرقی افتتاح می‌کنیم

در نخستین واکنش به خبر وتوی پیش‌نویس قطعنامه بیت‌المقدس، دولت ترکیه نارضایتی خود را از عملکرد شورای امنیت در این زمینه ابراز کرد. مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه با انتقاد از «انفعال» شورای امنیت سازمان ملل در مورد وتو آمریکا گفت: «دولت واشنگتن با این کار خود بار دیگر نشان داد که اهداف نادرستی را دنبال می‌کند.»

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه نیز روز یکشنبه در واکنش به تصمیم واشنگتن از قصد کشورش برای افتتاح سفارتخانه کشورش در بخش شرقی بیت‌المقدس خبر داده بود.

فلسطینیان بیت‌المقدس شرقی را پایتخت کشور آینده خود می‌دانند. با این حال اسرائیل هم اکنون کنترل کل این شهر را در اختیار دارد.

سخنان روز یکشنبه رئیس جهوری ترکیه در حالی ایراد شد که با کنترل کنونی اسرائیل بر کل بیت‌المقدس افتتاح سفارت ترکیه در بیت‌المقدس شرقی دشوار به نظر می‌رسد.

رجب طیب اردوغان چهارشنبه هفته گذشته میزبان اجلاس اضطراری سران کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اسلامی در استانبول بود. این اجلاس با هدف بررسی تصمیم اخیر دونالد ترامپ برگزار شد.

آگهی

بیشتر بخوانید:

کشورهای اسلامی: نقش آمریکا در مذاکرات صلح خاورمیانه تمام شد

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

پس از گواتمالا چه کشورهایی ممکن است سفارت خود را به بیت المقدس منتقل کنند؟

گواتمالا بیت المقدس را به عنوان پایتخت اسرائیل برسمیت شناخت

محمود عباس: آمریکا دیگر میانجی قابل اعتمادی نیست