بحران کاتالونیا؛‌ جواب منفی راخوی به درخواست گفتگوی پوجدمون

پوجدمون در کنفرانس خبری در شهر بروکسل مقر اتحادیه اروپا
پوجدمون در کنفرانس خبری در شهر بروکسل مقر اتحادیه اروپا
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

کارلس پوجدمون می گوید سیاست عرصه گفتگو است و حاضر است با ماریانو راخوی در تمام کشورهای عضو اتحادیه اروپا به جز در اسپانیا گفتگو کند.

آگهی

ماریانو راخوی، نخست وزیر اسپانیا روز جمعه درخواست گفتگوی کارلس پوجدمون، رهبر پیشین منطقه کاتالونیا را رد کرد. آقای پوجدمون روز جمعه گفته بود که حاضر است با نخست وزیر اسپانیا در بروکسل، مقر اتحادیه اروپا یا هر کدام از کشورهای عضو اتحادیه به جز اسپانیا دیدار و گفتگو کند. 

نخست وزیر اسپانیا در پاسخ به سخنان آقای پوجدمون گفت: «من تنها با کسی مذاکره خواهم کرد که در انتخابات اخیر کاتالونیا برنده واقعی بوده است یعنی خانم آریماداس.»

انیس آریماداس، رهبر حزب شهروندان که مخالف استقلال کاتالونیا است در انتخاب اخیر منطقه کاتالونیا بیشترین آرا را به خود اختصاص داد. اما در مجموع، سه حزب حامی استقلال کاتالونیا اکثریت پارلمانی را از آن خود کردند. از مجموع ۱۳۵ کرسی پارلمان استقلال طلبان موفق شدند ۷۰ کرسی را به دست آورند. به این ترتیب کارلس پوجدمون خواهد توانست دولت آینده کاتالونیا را تشکیل دهد. آقای پوجدمون روز پنجشنبه، پس از پیروزی استقلال طلبان اعلام کرد که نتیجه آرا در انتخابات اخیر پاسخی کوبنده به دولت محافظه‌کار ماریانو راخوی، نخست وزیر اسپانیا است.

بیشتر بخوانید: کاتالونیا؛ پیروزی قاطع استقلال‌طلبان در انتخابات منطقه‌ای

کارلس پوجدمون به اتهام شورش علیه دولت مرکزی اسپانیا پس از برگزاری همه پرسی استقلال کاتالونیا و اعلام استقلال این منطقه از اسپانیا تحت تعقیب قضایی قرار گرفت و در صورت حضور در خاک اسپانیا بازداشت می شود. وی در اظهارات خود تاکید کرد که کار سیاسی بدون گفتگو و مذاکره امکان پذیر نیست. او از دولت اسپانیا خواست تا ماده ۱۵۵ قانون اساسی این کشور که در صورت اجرای آن منطقه کاتالونیا خودمختاری خود را از دست می دهد را متوقف کند و خطاب به دولت اسپانیا گفت:‌ «‌ما تنها می‌خواهیم شنیده شویم. از کمیسیون اروپا می‌خواهیم که به خواست‌های مردم منطقه کاتالونیا توجه کنند. کمیسیون تنها به خواست دولت اسپانیا توجه می کند و می‌خواهیم که به خواست ما نیز توجه کند.»

مشکل احزاب استقلال طلب برای تشکیل دولت آینده منطقه کاتالونیا این است که رهبر آنها، کارلس پوجدمون تحت تعقیب قضایی است و سایر رهبران شاخص نیز در اسپانیا زندانی هستند. با این حال تحلیلگران معتقدند تنها راه خروج از بن بست پرتنش استقلال کاتالونیا گفتگو میان نخست وزیر اسپانیا و رهبر پیشین منطقه کاتالونیا، کارلس پوجدمون است.

کمیسیون اروپا که هیچ گاه برای میانجی‌گری در این بحران ورود نکرده و همواره از موضع دولت اسپانیا به عنوان عضوی از اتحادیه اروپا دفاع کرده است، این کمیسیون با وجود پیروزی استقلال طلبان باردیگر اعلام کرد که موضع جدیدی نمی گیرد و همچنان بر مواضع قبلی خواهد ماند.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

رهبری فراری کاتالونیا بار دیگر از محاکمه گریخت

«سیاست با کیاست»؛ سوسیالیست‌های پدرو سانچز اسپانیا در قدرت باقی می‌مانند

«کودتا علیه دموکراسی»؛ ادامه اعتراضات به توافق حزب حاکم اسپانیا با جدایی‌طلبان کاتالونیا