سخنگوی ائتلاف اعراب: یک میلیون مبتلا به وبا در یمن «اغراق» است

a malnutrition treatment center in the Red Sea port city of Hodeida
a malnutrition treatment center in the Red Sea port city of Hodeida Copyright REUTERS/Abduljabbar Zeyad
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

سخنگوی ائتلاف اعراب گفت: «این تقریبا غیرممکن است که بتوان بطور دقیق مشخص کرد آیا موارد مشکوک، مبتلا به وبا هستند یا تنها به بیماری اسهال دچار شده‌اند.»

آگهی

سخنگوی ائتلاف عربی به رهبری عربستان سعودی روز جمعه  گزارش کمیته بین‌المللی صلیب سرخ درباره یک میلیون مورد ابتلا به وبا در یمن را اغراق آمیز خواند.

سخنگوی ائتلاف عربی گفت: «این تقریبا غیرممکن است که بتوان بطور دقیق مشخص کرد آیا موارد مشکوک، مبتلا به وبا هستند یا تنها به بیماری اسهال دچار شده‌اند.»

بیشتر بخوانید: صلیب سرخ: شمار مبتلایان به وبا در یمن از مرز یک میلیون نفر گذشت

یمن، یکی از فقیرترین کشورهای جهان عرب از دو سال پیش درگیر جنگی داخلی است که در یک سوی آن حوثی‌های تحت حمایت ایران قرار دارد و در سوی دیگر، طرفداران عبد ربه منصور هادی، رئیس جمهوری پیشین این کشور که از حمایت ائتلاف نظامی بین‌المللی به رهبری عربستان سعودی برخوردارند.

اولین نشانه‌های وبا در این کشور در ماه آوریل دیده شد و پس از آن این بیماری بسرعت گسترش یافت و تا کنون منجر به مرگ دست کم ۲ هزار و ۲۲۷ نفر شده است.

مشکلات یمن بویژه پس از آن افزایش یافت که بنادر این کشور توسط ائتلاف اعراب بسته شد و به این ترتیب محدودیت‌های بیشتری در تامین سوخت و مواد غذایی بوجود آمد. 

سیستم تامین سلامت مردم به دلیل جنگ عملا از کار افتاده و مدت یک سال است که به کارکنان بخش سلامت دستمزدی پرداخت نشده است. تنها سازمان جهانی بهداشت برای آن دسته از نیروهایی که در زمینۀ کمک به مبتلایان به وبا فعالیت می‌کنند، دستمزدی فراهم کرده است.

ائتلاف اعراب به رهبری عربستان سعودی روز چهارشنبه اعلام کرد که اجازه خواهد داد تا بندر حدیده که تحت کنترل حوثی‌ها است به مدت یک ماه باز شود تا کمک‌های حیاتی از این مسیر وارد یمن شود.

سخنگوی ائتلاف همچنین حوثی‌ها را متهم کرده است که آنها اجازۀ انجام فعالیت‌های بشردوستانه در داخل خاک یمن را نمی‌دهند و «حتی مواد غذایی و داروها را غارت می‌کنند». این اتهام از سوی حوثی‌ها رد شده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

رییس جمهوری فرانسه خواهان پایان محاصره یمن شد

درگیری های یمن طی ۲۴ ساعت دستکم ۶۰ کشته بر جا گذاشت

بریتانیا: عربستان توجیهی برای جلوگیری از ارسال کمک به یمن ندارد