روایت قربانیان سوری شکنجه در مقابل دوربین یورونیوز

یزن عوض، قربانی شکنجه در سوریه با هانس ون دربرلی، خبرنگار یورونیوز
یزن عوض، قربانی شکنجه در سوریه با هانس ون دربرلی، خبرنگار یورونیوز
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

تعدادی از بازماندگان شکنجه در سوریه که در جستجوی عدالت در آلمان هستند با خبرنگار یورونیوز گفتگو کرده اند

آگهی

شکنجه بصورت گسترده و سیستماتیک در زندانهای سوریه صورت می گیرد  و یکی از ابعاد کمتر شناخته شده درگیری های سوریه است. کسانی که از این شکنجه جان سالم به در برده و از سوریه فرار کرده اند، می توانند طبق اصل «صلاحیت قضایی بین المللی» به مراجع قانونی کشورهای دیگر شکایت کنند. تعدادی از قربانیان سوری شکنجه که از کشور گریخته و در آلمان به سر می برند،  داستانهایی از ردناکترین و غیرانسانی ترین روشهای شکنجه روحی و جسمی را برای خبرنگار یورونیوز بازگو کرده اند. 

 به گفته سازمان عفو بین الملل از زمان آغاز "جنگ سوریه" طی پنج سال، ۲۰ هزار سوری در بازداشتگاههای دولت در اثر شکنجه جان داده و ۷۵ هزار نفر هم مفقود شده اند. از ترس آزار و اذیت اعضای خانواده شان در سوریه، تصمیم می گیرند شکایت کنند. 

یزن عوض، قربانی شکنجه در زندانهای سوریه یکی از معدود کسانی است که تصمیم گرفته علیه شکنجه به مراجع قانونی شکایت کند. با او «در مرکز اروپایی حقوق بشر» در برلین ملاقات می کنیم، سازمانی غیر دولتی که کارش شناسایی جنایتکاران جنگی در سراسر جهان است.

«مسئول اصلی شکنجه ها مدیر دفتر امنیت ملی سوریه است»

لیلی کاثیر، مشاور حقوقی این مرکز توانسته پرونده او را برای رسیدگی به دفتر دادستانی فدرال آلمان بفرستند.

او به یورنیوز می گوید: «مسئول اصلی این شکنجه های گسترده و سیستماتیک در زندانهای سوریه، علی مملوک مدیر دفتر امنیت ملی سوریه است. که بطور مستقیم با بشار اسد، و با مدیران چهار سازمان اطلاعاتی در سوریه در تماس است.»

لیلی کاثیر، مشاور حقوقی در دفتر سازمان غیر دولتی حقوق بشر اروپا در برلین

یزن عوض در لیست دادستانی فدرال آلمان با نام «شاهد عینی شماره ۲۴» شناخته می شود. او بهنگام بهار عربی، در دمشق تظاهرات ترتیب داده بود. پس از آن در نوامبر سال ۲۰۱۱ بازداشت شد و در زندان مورد شکنجه و ازار و اذیت شدید قرار گرفت. 

او می گوید: «دوباره مرا از دستهایم که پشت سرم به هم بسته بودند آویزان کردند. معلق بودم و پاهایم به زمین نمی رسید. شکنجه گر نوک هفت تیر را در دهانم گذاشت و به من گفت اشهدم را بخوانم که پانزده دقیقه طول کشید. در حالیکه چند ثانیه بیشتر وقت نمی خواهد!»

یزن عوض، قربانی سوری شکنجه در آلمان

عثمان عبدالكريم الريحاوی، یکی از بنیانگذاران سازمان حقوق بشر سوری است که به کمک تعدادی از فعالان حقوق مدنی در سوریه، شواهد و مدارکی را از اعمال شکنجه در این کشور جمع آوری و تعدادی از شکنجه گران مظنون را که الان ساکن آلمان هستند، شناسایی کرده است.

او می گوید: «خیلی از این افراد شکنجه می کردند و دستشان به جنایت زیادی آلوده است. به همین دلیل هم از مقامات آلمانی می خواهیم که آنها را محاکمه کنند. چند لیست از این قاتلان تهییه کرده و تا به حال شش لیست را به دولت آلمان تحویل داده ایم. دستکم ۷۰۰۰ جنایتکار جنگی سوری در سراسر اروپا به سر می برند. اما بیشترین تعدادشان در آلمان هستند که بویژه به همراه موج پناهجویانی در سال ۲۰۱۵ میلادی وارد این کشور شدند. وقتی می بینیم این جنایتکاران جنگی به راحتی در آلمان زندگی و از مزایای قانونی در اینجا استفاده می کنند، بشدت خشمگین می شوم.»

«شکنجه کردن در سوریه کاملا عادی است»

عبدالکریم ریحاوی یکی از کسانی است که از بدرفتاری و شکنجه در زندان سوریه جان سالم به در برده است. او درباره آزار و آذیتهایی که در زندان دیده می گوید: «شکنجه کردن در سوریه کاملا عادی است. اگر به زندان بروی و شکنجه نشوی، غیرعادی است. آنها من را با کابل کتک می زدند و با مشت و با لگد به جانم افتادند. وقتی می خواستند ما را به دستشویی ببرند باید از روی جنازه هایی که روی زمین افتاده بود رد می شدیم. خدای من! وحشتناک بود. هر شب صدای ناله و عجز و لابه کسانی را می شنیدیم که شکنجه می شدند. 

آلمان یکی از معدود کشورهایی است که با توسل به اصل «صلاحیت قضایی بین المللی» تلاش می کند جنایتکاران جنگی را در سرتاسر دنیا به محاکمه بکشد. 

روبرت فراو استاد حقوق بین الملل در دانشگاه پوتسدام در براندنبورگ آلمان می گوید : «از نظر قضایی نه تنها آنها که مجری شکنجه بودند بلکه آنهایی که پشت میزشان دستور این شکنجه ها را صادر کرده اند، مسئول هستند. صلاحیت قضایی بین المللی یعنی هر دولت در هر کجای دنیا می تواند به هر جرم و جنایت سنگین رسیدگی کند. آلمان از این اصل پیروی می کند، شاید به دلیل گذشته خود آلمان و شاید به این دلیل که آلمان خود را یکی از پیشگامان سیستم قضایی بین المللی می داند.»

رابرت فراو، استاد حقوق بین الملل

بیشنر بخوانید: «داستانهای فجیع قربانیان شکنجه در سوریه»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

پوتین چه خوابی برای سوریه دیده است؟

کودکان، بزرگترین قربانی شش سال درگیری و جنگ در سوریه