تصویب نهمین دور تحریم های کره شمالی در شورای امنیت سازمان ملل متحد

تصویب نهمین دور تحریم های کره شمالی در شورای امنیت سازمان ملل متحد
نگارش از Mehrdad Sadeghi
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا تهدید کرده در صورت حمله به خاک کشورش کره شمالی را با خاک یکسان خواهد کرد.

آگهی

شورای امنیت سازمان ملل متحد با حمایت و همراهی چین به اتفاق آراء قطعنامه‌ای برضد کره شمالی به تصویب رساند که به موجب آن پیونگ یانگ تحت تحریم‌هایی جدید از جمله محدودیت در واردات نفت قرار می گیرد. نفت یکی از مواد حیاتی در چرخه برنامه موشکی و هسته‌ای کره شمالی به حساب می‌آید.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا ماه نوامبر از شی جین پینگ، همتای چینی خود خواسته بود که صادرات نفت به کره شمالی را متوقف کند. اقدامی که به معنای وارد کردن ضربه‌ای مهلک به اقتصاد رو به فروپاشی این کشور تلقی می‌شود.

در متن این قطعنامه که از سوی ایالات متحده آمریکا پیشنهاد شده بود همچنین بر بازگرداندن اتباع کره شمالی شاغل در خارج به کشورشان تاکید شده است. ارز‌‌ آوری برای رژیم کیم جونگ اون توسط کارگرانی که به خارج از کشور فرستاده می شوند دلیل اتخاذ این تصمیم عنوان شده است. بر این اساس کلیه اتباع کره شمالی قرار است تا پایان سال ۲۰۱۹ به کشورشان بازگردانده شوند.

این نهمین بار است که سازمان ملل متحد مجازات‌هایی سخت را بر ضد کره شمالی اعمال می کند. سه مورد آخر این مجازات‌ها پس از آزمایش‌های موشکی و هسته‌ای اخیر و با فشار آمریکا به تصویب رسید.

در پی تصویب تجریم های تازه بر ضد پیونگ یانگ، دونالد ترامپ با انتشار توئیتی ضمن اشاره به رای موافق هر پانزده عضو شورای امنیت به این قطعنامه نوشت: «دنیا خواهان صلح است نه مرگ»!

کره شمالی از سپتامبر سال ۲۰۱۶ تاکنون یک آزمایش هسته‌ای انجام داده و بارها بر خلاف قطعنامه‌های سازمان ملل متحد اقدام به شلیک موشک کرده است.

پرتاب یک موشک بالیستیک قاره پیما که ماه گذشته از سوی پیونگ یانگ انجام شد آمریکا را برآن داشت تا باردیگر با تنظیم پیش‌نویس قطعنامه‌ای جدید و ارائه آن به شورای امنیت سازمان ملل متحد فشار را بر پیونگ یانگ هر چه بیشتر افزایش دهد.

بیشتر بخوانید: کره شمالی یک موشک بالستیک «قاره پیما» آزمایش کرد

واشنگتن روز پنجشنبه پس از مذاکره با چین، متحد پیونگ یانگ، پیش‌نویس این قطعنامه را به شورای امنیت سازمان ملل متحد ارائه کرده بود. این سند در نهایت طی نشست بعد از ظهر جمعه پانزده عضو شورای امنیت سازمان ملل متحد که به ریاست ژاپن برگزار شد به تصویب رسید.

تصویب جدیدترین تحریم‌ها بر ضد کره شمالی در حالی صورت می گیرد که واشنگتن و پیونگ یانگ، هیچ‌یک تمایلی برای نشستن بر سر میز مذاکره جهت پایان دادن به بحران شبه جزیره کره از خود نشان نمی‌دهند.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا تهدید کرده در صورت حمله به خاک کشورش کره شمالی را با خاک یکسان خواهد کرد. این در حالیست که پیونگ یانگ اعلام کرده که جامعه بین الملل باید این کشور را به عنوان یک قدرت هسته‌ای به رسمیت بشناسد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

گزینه بایدن برای نمایندگی آمریکا در سازمان ملل متحد از سنا رای اعتماد گرفت

نماینده سازمان ملل متحد کره شمالی را ترک کرد

کره شمالی: آمریکا به هر قیمتی جنگ هسته‌ای می‌خواهد