People holding pictures of victims of the guerrilla conflict

ویدیوها. معترضان پرویی در پی عفو آلبرتو فوجیموری به خیابان‌ها آمدند

لیما، پایتخت پرو صحنه درگیری میان معترضان عفو آلبرتو فوجیموری و نیروهای پلیس این کشور است. در این درگیری ها پلیس برای متفرق کردن تظاهرات‌کنندگان از گاز اشک‌آور استفاده کرد. 

لیما، پایتخت پرو صحنه درگیری میان معترضان عفو آلبرتو فوجیموری و نیروهای پلیس این کشور است. در این درگیری ها پلیس برای متفرق کردن تظاهرات‌کنندگان از گاز اشک‌آور استفاده کرد. 

این معترضان با در دست داشتن تصاویر قربانیان جوخه‌های مرگ فوجیموری در جریان درگیری‌های جنگ های چریکی دهه ۹۰ میلادی به خیابان‌های لیما، پایتخت این کشور آمدند.

آقای فوجیموری، رئیس جمهوری سابق پرو که به دلیل بیماری در بیمارستان بسر می‌برد، با تشکر از فرمان عفو رئیس جمهور، از مردم پرو «از صمیم قلب» درخواست بخشش کرد. وی که در پیامی ویدئویی از روی یک متن نوشته شده می‌خواند، گفت: «من بخوبی مطلع هستم که برخی از مردم از نتایج حکومت من استقبال می‌کنند اما می‌دانم که بعضی هموطنانم از من نا‌امید شده‌اند و از آنها از صمیم قلب درخواست بخشش می کنم.»

طرفداران آلبرتو فوجیموری از وی برای پایان یافتن بحران اقتصادی و شورش‌های خونین چپ‌‌گرایان در دوره ریاست جمهوری‌اش تقدیر می‌کنند. اما مخالفان، خانواده و بستگان قربانیان جوخه‌های مرگ چپگرایان پرو در دهه ۹۰ میلادی، آزادی آلبرتو فوجیموری را «خیانت به عدالت، دموکراسی و قربانیان» خوانده و می‌گویند: «تاریخ هرگز او را نخواهد بخشید.»

پدرو کوچینسکی، رئیس جمهوری پرو که در تبلیغات انتخاباتی خود در سال ۲۰۱۶ با آزادی آلبرتو فوجیموری به شدت مخالفت می کرد، دلیل فرمان عفو وی را «ابتلا به بیماری غیر قابل درمان تباهی (دژنراسیون)» خوانده است.

وی گفت: «واضح است که دولت آقای فوجیموری، در اوایل دهه ۹۰ میلادی حکومت کشوری سرشار از خشونت و آشوب را در دست گرفت و خود بارها مرتکب نقض قانون و اعمال خلاف دموکراسی شد. اما دولت او به پیشرفت کشور نیز کمک‌های فراوانی کرد.»

نمایندگان هوادار آلبرتو فوجیموری در کنگره پرو، هفته گذشته از استیضاح رئیس جمهوری فعلی این کشور به اتهام فساد مالی جلوگیری کردند و همین موضوع باعث ایجاد بدگمانی نسبت به صدور این فرمان عفو شده است و مخالفان آقای کوچینسکی آن را برگ برنده وی در مذاکرات سیاسی می‌خوانند. 

تازه‌ترین ویدیو