برگزاری مراسم کریسمس در شهرهای مختلف سوریه

برگزاری مراسم کریسمس در شهرهای مختلف سوریه
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

شهر رقه که اخیرا توسط نیروی‌های کرد یگان‌های مدافع خلق از دست داعش آزاد شده است همچنان در وضعیت نامناسبی قرار دارد. با وجود دو کلیسا در این شهر، تعداد مسیحیانی که به این شهر برگشته‌اند اندک است.

آگهی

مناطق مسیحی‌نشین در شمال شرقی استان حسکه سوریه مراسم کریسمس را با چراغانی خیابان‌ها و مراکز عمومی جشن گرفتند. این نخستین مراسم کریسمس در این مناطق، بعد از اعلام شکست کامل داعش در سوریه و عراق  بود.

شهر قامشلی با ۲۰۰ هزار سکنه یکی از این شهرها است که مراسم کریسمس در آن برگزار شد. این شهر در شمال شرقی سوریه و در استان حسکه واقع است و ساکنان آن را کردها، آسوریان مسیحی، عرب‌ها و ارمنی‌ها تشکیل می‌دهند. در این شهر اسقف اعظم کاتولیک‌های سوریه سکونت دارد.

گرچه با قدرت گرفتن داعش در سال ۲۰۱۲ در سوریه، برخی از ساکنان مسیحی شهر قامشلی از این شهر مهاجرت کردند اما از سوی دیگر طبق گفته برخی از ساکنان این شهر، به دلیل آرامش تقریبا نسبی در این محدوده، مسیحیان سایر شهرهای سوریه از جمله دیرالزور، حمص و حلب به قامشلی آمدند.

مراسم کریسمس علاوه بر استان حسکه، امسال در سایر استان‌های سوریه مانند درعا، حمص، حماه و حلب هم برگزار شد. در شهر حمص نیز برای نخستین بار بعد از بازپس‌گیری این شهر از نیروهای داعش، کریسمس جشن گرفته شد.

شهر دمشق پایتخت سوریه هم به مانند هر سال شاهد مراسم سنتی کریسمس بود و در یکی از این مراسم به مانند سال‌های قبل بشار اسد رئیس جمهوری سوریه حضور داشت.

شهر رقه که اخیرا توسط نیروی‌های کرد یگان‌های مدافع خلق از دست داعش آزاد شده است همچنان در وضعیت نامناسبی قرار دارد و با وجود چند کلیسا در این شهر، تعداد مسیحیانی که به این شهر برگشته‌اند اندک است.

مسیحیان ۱۰ درصد جمعیت سوریه را تشکیل می دهند و از زمان قدرت گرفتن داعش همواره مورد تهدید این گروه بوده اند. مسیحیان این کشور بیشتر در دمشق، حلب و شهرک‌هایی در لاذقیه، حمص و درعا و همچنین در حسکه ساکن هستند. اکثریت جامعه مسیحیان سوریه از باورمندان به کلیسای ارتدوکس شرقی محسوب می‌شوند.

بیشتر بخوانید: شادی همراه با نگرانی مسیحیان عراق در اولین کریسمس پس از داعش

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

کریسمس در سوریه؛ توزیع هدایا برای کودکان هراسان از جنگ

تظاهرات مخالفان اسد در سیزدهمین سالگرد قیام؛ چهار کشور غربی: جنگ در سوریه تمام نشده است

ادعای متناقض ایران و مخالفان بشار اسد؛ موشک‌های سپاه پاسداران کجای سوریه فرود آمد؟