سکوت آنگ سان سوچی در برابر تجاوز به زنان روهینگیا

Persecuted Rohingya Muslims flee violence in Myanmar
Persecuted Rohingya Muslims flee violence in Myanmar
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

آنگ سان سوچی در گفتگو با مقامات عالی رتبه سازمان ملل متحد از بحث درباره موضوع تجاوز به زنان و دختران روهینگیایی خودداری کرد.

آگهی

آنگ سان سوچی، وزیر خارجه و سخنگوی دولت میانمار به هنگام دیدار با مقامات ارشد سازمان ملل متحد از گفتگو درباره گزارش‌های منتشره در مورد تجاوز به زنان و دختران روهینگیایی امتناع کرد.

پرمیلا پاتن، نماینده ویژه این سازمان و متخصص خشونت‌های جنسی در زمان جنگ، نیمه ماه دسامبر امسال (اواخر آذرماه) به میانمار سفر کرد تا در مورد این وقایع با مقامات دولتی این کشور به بحث و گفتگو بنشیند.

وی پس از ملاقات با خانم سوچی در این باره گفت که «بحث واقعی» میان آن دو شکل نگرفت چرا که خانم سوچی از از اظهارنظر در مورد تجاوز به زنان روهینگیایی توسط سربازان ارتش، مرزبانان و شبه‌نظامیان در استان راخین میانمار خوداری کرد.

آنگ سان سوچی در ملاقات با پرمیلا پاتن و دیگر مقامات سازمان ملل متحد مساله تجاوز را موضوعی «اغراق شده و ساخته جوامع بین‌الملل» خواند. وی همچنین آوارگان استان راخین را افرادی مرتبط با «گروه‌های تروریستی» خواند که برای «فرار از مجازات توسط قانون» به کشورهای مجاور گریخته‌اند.

ارتش میانمار هرگونه اتهام قتل و تجاوز جنسی را رد و نهادهای بین‌المللی و سازمان‌های حقوق بشری را به پنهان کردن واقعیت متهم کرده است.

بیشتر بخوانید:

مسلمانان روهینگیای میانمار کیستند؟

آنگ سان سوچی؛ از صلح‌ نوبل تا «همدستی در پاکسازی قومی»؟

افزایش نگرانی‌ها از موارد گسترده تجاوز و آزار جنسی علیه زنان روهینگیا

گزارش اختصاصی یورونیوز از پناهجویان روهینگیا در مرز بنگلادش

دیده بان حقوق بشر: دهکده های روهینگیا همچنان در آتش می سوزند

آوارگان روهینگیا در کمپ‌های پناهجویی بنگلادش

میانمار و بنگلادش بر سر حل بحران روهینگیا تا پایان ماه ژانویه ۲۰۱۷ به توافق رسیده‌اند. با اینحال آوارگان روهینگیایی می‌گویند که به طور داوطلبانه از بنگلادش به میانمار باز نخواهند گشت مگر آنکه به آنان ملیت میانماری اعطاء و امنیت شان تضمین شود.

با شدت گرفتن درگیری‌ها در ایالت راخین میانمار که اغلب ساکنان آن را اقلیت مسلمانان روهینگیا تشکیل می‌دهند تا کنون ۶۵۵ هزار نفر از خشونت‌های نظامیان و بوداییان ناسیونالیست میانمار از این کشور گریخته و به کشورهای مجاور، عمدتا بنگلادش، پناه برده‌اند.

خشونت و تبعیض علیه مسلمانان روهینگیا سال‌هاست که در میانمار سابقه دارد و دولت میانمار آنها را نه بعنوان شهروندان کشور میانمار، بلکه مهاجران غیرقانونی می‌شناسد که از بنگلادش آمده اند.

سازمان پزشکان بدون مرز معتقد است دست‌کم ۶۷۰۰ نفر از مردم این اقلیت کشته شده و زنان و دختران زیادی قربانی تجاوز جنسی شده‌اند.

سازمان ملل متحد خشونت‌ها علیه اقلیت روهینگیا را «پاکسازی قومی» دانسته و از مسئولان این کشور درخواست کرده تا برای رفع این بحران چاره‌اندیشی کنند.

**بیشتر بخوانید: **

آمریکا:عملیات نظامی میانمارعلیه اقلیت روهینگیا «پاکسازی قومی» است

آگهی

توافق اولیه بین میانمار و بنگلادش برای بازگرداندن آوارگان روهینگیایی

تجاوز جنسی به زنان روهینگیا؛ ابزاری برای گسترش رعب و وحشت

پزشکان بدون مرز قتل دست کم ۶۷۰۰ مسلمان روهینگیا را «پاکسازی قومی» می داند

سازمان ملل: امکان دارد آن سانگ سوچی به اتهام نسل کشی محاکمه شود

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

دلایل تغییر موضع ایران در رای گیری قطعنامه علیه میانمار چه بود؟

نبرد با جانتا؛ تلاش شورشیان میانمار برای کنترل بر مرز مشترک این کشور و هند

جولان «موکا» در بنگلادش و میانمار؛ طوفان در بزرگترین کمپ مسلمانان روهینگیا قربانی نگرفت