بازتاب اعتراضات ایران در رسانه های خارجی

بازتاب اعتراضات ایران در رسانه های خارجی
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

برخلاف رسانه های داخلی، ناآرامیهای اخیر ایران در رسانه های خارجی بازتاب داشت.

آگهی

در پی اعتراضات و ناآرامی‎های دو روز اخیر در برخی از شهرهای ایران رسانه های بزرگ و مهم جهان، برخلاف اغلب رسانه‎های داخل ایران، به بازتاب این اعتراضات پرداختند.

بی بی سی جهانی: موج تظاهرات شهرهای ایران را فرا گرفت

وبسایت شبکه خبری بی بی سی جهانی با تیتر «اعتراضات ضد دولتی در شهرهای مختلف ایران» می نویسد در حالی که تظاهرات در ابتدا در اعتراض به فقر و گرانی آغاز شد اما اندک اندک تبدیل به تظاهرات ضدحکومتی و علیه قدرت آیت الله ها در ایران شد. به گفته این رسانه بریتانیایی در دومین روز از تظاهرات در برخی از شهرهای ایران شعارها با گذر زمان شکل رادیکال تر و تندتر شدند و در نهایت شعارهای علیه رهبر جمهوری اسلامی ایران شنیده شد.

لوموند:‌ دومین روز تظاهرات علیه گرانی در ایران

روزنامه لوموند فرانسه هم با انتشار گزارشی از اعتراضات اخیر نوشت دلیل اصلی این تظاهرات که به گفته این روزنامه تفاوت زیادی با اعتراضات مردمی سال ۸۸ دارد گرانی و فقر مردم است. این روزنامه می نویسد نیروهای امنیتی ایران با خودروهای آبپاش و گازاشک آور به سمت معترضان حمله ور شدند. لوموند از بازداشت برخی از معترضان در شهر مشهد و تهران می گوید. گزارش این روزنامه درباره عملکرد ضعیف دولت حسن روحانی در بخش اقتصاد و عدم موفقیت رییس جمهوری ایران در برآورده کردن وعده های انتخاباتی پایان می یابد.

هآرتص: دومین روز تظاهرات ضددولتی

تارنمای روزنامه هارتص چاپ اسراییل تیترزده است: دومین روز از اعتراضهای ضد دولتی؛‌ گستره ناآرامیها به تهران و دیگر شهرها می رسد. هارتص به نقل از ایرنا نوشته است نیروهای امنیتی تعداد کمی از مخالفان در تهران را بازداشت کرده اند. در گزارش هارتص می خوانیم که شعارهایی علیه نیروهای دولتی و شخص رهبر جمهوری اسلامی ایران در اعتراضات مختلف شنیده شده است. از جمله اینکه معترضان از آیت الله خامنه ای درخواست می کنند تا هرچه زودتر کشور را ترک کند. هارتص با اشاره به نرخ بیکاری ۱۲.۴ درصد ایران و بیکاری بیش از ۳.۲ میلیون نفر از ایرانی ها می نویسد که با وجود امضای برجام در دوران روحانی اما هنوز دولت ایران موفق نشده است وعده های اقتصادی زمان انتخابات را برآورده کند.

العربیه: نقش دولت در سوریه، محور اصلی اعتراضات 

تارنمای شبکه العربیه عربستان با قراردادن برخی از ویدئوهای امروز شهرهای مختلف ایران تیتر زده است که تظاهرات در دهها شهر ایران ادامه دارد. العربیه با استناد به اطلاعات دریافتی از تارنمای سازمان مجاهدین خلق ایران نوشته است که بسیاری از شهرهای ایران جمعه شاهد اعتراضات گسترده ای بودند. در گزارش العربیه می خوانیم که بسیاری از جوانان در شهر مذهبی قم شعار «مرگ بر حزب الله»،«آیت الله خامنه ای شرم بر تو باد» و «ما دیگر جمهوری اسلامی نمی خواهیم» سردادند. به گفته العربیه در اهواز بسیاری از مردم معترض شعار می دادند «سوریه را رها کن، فکری به حال ما کن.» این تارنما نوشته است دامنه اعتراضات و تظاهرات ضدحکومتی به شهرهای زاهدان و قزوین هم رسیده است. العربیه نوشته است که بیش از ۵۰ معترض در جریان این اعتراضات بازداشت شده اند. 

ناآرامی های ایران تیتریک روزنامه های پرمخاطب چاپ عربستان

روزنامه الریاض، روزنامه دولتی عربستان سعودی چاپ پایتخت نیز با بازنشر گزارش العربیه، تیتر زد:‌  «ادامه اعتراضات ضدحکومتی در سراسر ایران با شعار مرگ بر دیکتاتور و نان، کار و آزادی»

نیویورک تایمز:‌ اعتراضات بی سابقه علیه شرایط اقتصادی در ایران

توماس اردبرینک خبرنگار نیویورک تایمز در تهران می نویسد تظاهرات و اعتراضات علیه کارنامه ناکارآمد دولت حسن روحانی است. البته خبرنگار نیویورک تایمز می نویسد که ناآرامیها در شهر دو میلیونی مشهد آغاز شد. شهری که بطور کامل در سیطره رقیب محافظه کار حسن روحانی در انتخابات اخیر ریاست جمهوری، ابراهیم رئیسی، رئیس آستان قدس رضوی قرار دارد. در این گزارش می خوانیم که اعتراضات علیه شرایط بد اقتصادی به این وسعت در بیست سال اخیر بی سابقه است.

 

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ترامپ: زمان تغییر برای حکومت ایران فرا رسیده است