پاپ فرانچسکو سال ۲۰۱۷ را سال ننگ و دروغ و بی‌عدالتی خواند

Pope Francis speaks as he leads a mass to mark the World Day of Peace
Pope Francis speaks as he leads a mass to mark the World Day of Peace
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

پاپ فرانچسکو، رهبر کاتولیک‌های جهان در سخنرانی خود به مناسبت سال نو میلادی، سال ۲۰۱۷ را سال ننگ و دروغ و بی‌عدالتی توصیف کرد. وی همچنین وقوع جنگ و جنایت را عامل تخریب انسان، اجتماع و محیط نامید.

آگهی

پاپ فرانچسکو، رهبر کاتولیک‌های جهان در سخنرانی روز دوشنبه یکم ژانویه ۲۰۱۸ که به مناسبت سال نو میلادی در کلیسای سنت پیتر واتیکان ایراد شد، سال ۲۰۱۷ را سال ننگ و دروغ و بی‌عدالتی توصیف کرد.

پاپ گفت: «جنگ‌ها نشانه غروری پایدار و پوچ هستند و وقوع جرایم بسیار در جهان سبب تخریب انسان، اجتماع و محیط زیست شده است.»

وی در ادامه افزود: «جنایات کوچک و بزرگ علیه زندگی، علیه حقیقت و علیه برادری سبب انقراض انسان، اجتماع و محیط زیست می‌شود.»

رهبر کاتولیک‌های جهان همچنین بر لزوم «مسئولت پذیری مردم در قبال اعمال خود» تایید کرد.

پاپ فرانچسکو همچنین در سخنرانی هفته گذشته به مناسبت جشن کریسمس به حمایت از پناهجویان پرداخت. وی که یکی از منتقدان مواضع ضد مهاجرتی برخی احزاب و گروه‌ها در اروپا و جهان است در این رابطه گفت که «مدرک شهروندی همه ما» از جانب خداوند صادر می‌شود.

وی همچنین در سال گذشته میلادی به میانمار و بنگلادش سفر کرد تا درباره حل بحران اقلیت مسلمان روهینگیا با سران دو کشور به گفتگو بنشیند. وی در آن دیدار «تعهد به عدالت و رعایت حقوق بشر» را لازمه آشتی ملی و برقراری صلح در میانمار دانسته بود. او همچنین از دولت میانمار خواست به کلیه گروه‌های قومی و هویت آنها احترام بگذارد.

ثمره جنگ

گرچه پاپ فرانچسکو همواره با چهره‌ای خندان و سخنانی صلح‌طلبانه در انظار عمومی ظاهر می‌شود اما امسال وی در یک اقدام متفاوت درخواست کرد که کارت پستال‌هایی با هدف تقبیح جنگ منتشر و پخش کنند. این کارت که با عبارت «ثمره جنگ» منتشر شده به امضای پاپ رسیده است.

در این کارت پستال عکس از یک پسر ژاپنی به چشم می‌خورد که جسد برادر کوچک خود را که در جریان حمله اتمی آمریکا به ژاپن کشته شده، بر پشتش حمل می‌کند. این عکس را «جوزف راجر اُ دونل» عکاس آمریکایی پس از حمله اتمی آمریکا به ژاپن گرفته است.

بمباران اتمی هیروشیما و ناکازاکی دو عملیات نظامی اتمی بود که در زمان جنگ جهانی دوم در سال ۱۹۴۵ از سوی ایالات متحده آمریکا، علیه امپراتوری ژاپن انجام گرفت. در این دو عملیات، دو بمب اتمی به فاصله ۳ روز بر روی شهرهای هیروشیما و ناکازاکی انداخته شد. این بمباران باعث ویرانی و مرگ دست‌کم ۱۲۹ هزار نفر شد که بیشتر آنان را شهروندان غیرنظامی تشکیل می‌دادند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

درخواست رهبر کاتولیک های جهان برای از سرگیری گفتگوهای صلح در خاورمیانه

«پرچم سفیدِ» پاپ فرانسیس در طوفان انتقاد اوکراین و متحدانش گرفتار و پایین کشیده شد

پاپ فرانسیس، رهبر مسیحیان کاتولیک‌ موج جدید یهودی‌ستیزی را محکوم کرد