پنجمین روز ناآرامی‌‌ها در ایران؛ درگیری‌های خشونت‌بار میان معترضان و پلیس

People protest in Tehran
People protest in Tehran Copyright REUTERS
Copyright REUTERS
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

اعلام حمایت مایک پنس و بیامین نتانیاهو. دعوت شیرین عبادی از معترضان برای مقاومت منفی. بسیج برای سرکوب معترضان وارد عمل می شود.

آگهی

تظاهرات اعتراضی گسترده در بسیاری از شهرهای ایران شامگاه دوشنبه برای پنجمین روز متوالی ادامه یافت. تصاویر منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی نشانگر برخوردهای خشونت‌بار میان معترضان و نیروهای پلیس است. برخی گزارش‌های تایید نشده، از کشته و زخمی شدن شماری از شهروندان در شهر قهدریجان استان اصفهان حکایت دارد.

منابع خبری مختلف آمار متفاوتی از شمار قربانیان ناآرامی‌های روزهای گذشته منتشر کرده اند. شبکه خبر ایران پیشتر کشته شدن ده نفر را تائید کرده بود.

 با وجود تکذیب وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره قطع شدن دائمی شبکه‌های اجتماعی، کاربران ایرانی می‌گویند که سرعت اینترنت پائین آمده و حتی در مواردی با قطع شدن شبکه اینترنت خود مواجه شده‌اند.

در این صفحه می‌توانید آخرین اخبار مرتبط با ناآرامی‌های تهران و دیگر شهرهای ایران را دنبال کنید

بیشتر بخوانید: واکنش‌ مقام‌های سیاسی و نظامی ایران به اعتراضات سراسری

۳ کشته در درگیری‌های تویسرکان

معاون سیاسی-امنیتی استاندار همدان تایید کرد که در پی درگیری‌ها شامگاه یکشنبه در تویسرکان، سه نفر کشته شده‌اند.

او افزود: «عوامل این تحرکات شناسایی شده‌اند و افرادی که در صف مردم نفوذ کرده بودند، دستگیر شدند.»


درگیری در یک مرکز پلیس در قهدریجان در استان اصفهان

بنا بر اخبار و تصاویر منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی، در پی درگیری میان معترضان و نیروهای پلیس شامگاه دوشنبه در قهدریجان اصفهان، یک مرکز پلیس به آتش کشیده شده است. در پی شلیک ماموران از داخل این مرکز بسوی مردم نیز دست‌کم پنج نفر کشته شده‌اند. 

علی شمخانی: آنچه در فضای مجازی دربارۀ تحولات ایران رخ می‌دهد، جنگ نیابتی علیه ملت ایران است

بنا بر گزارش خبرگزاری فارس، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران اعلام کرده است که هشتگ‎ها و پیام‌های مربوط به اوضاع ایران از آمریکا، انگلیس، عربستان و دیگر کشورها هدایت می‌شوند.

به گفته او آنچه در اینترنت و فضای مجازی درباره تحولات و اوضاع ایران رخ می‌دهد، جنگ نیابتی علیه ملت ایران زمین است.

او افزود: «هدف از دخالت خارجی سازمان یافته، جلوگیری از پیشرفت ایران است و لذا سعی دارند این کشور را از داخل فرو بپاشند.»


پیام جدید اسحاق جهانگیری در واکنش به اعتراضات سراسری

معاون امنیتی وزیر کشور: ناآرامی‌ها از امشب جدی‌تر کنترل خواهند شد

حسین ذوالفقاری اعلام کرده است که از دوشنبه شب شرایط پیش آمده در پایتخت و تعدادی از شهرها را که درگیر ناآرامی‌ها هستند، جدی‌تر کنترل خواهیم کرد و بر این اساس به زودی شاهد پایان یافتن ناآرامی و بازگرداندن اوضاع به شرایط عادی خواهیم بود.

او افزوده است: «بیش از ۹۰ درصد کسانی که در صحنه این ناآرامی‌ها دستگیر شده‌‌اند، جوان و نوجوان هستند که میانگین سنی آنها زیر ۲۵ سال است و قاطبه آنان سابقه دستگیری و بازداشت قبلی ندارند.»


اسماعیل کوثری: قرارگاه ثارالله در جریان ناآرامی‌های تهران مسئولیتی ندارد

بنا بر گزارش ایسنا، اسماعیل کوثری جانشین فرمانده قرارگاه ثارالله (از قرارگاه‌های امنیتی سپاه پاسداران در تهران) اعلام کرده است که «اگر وضعیت ناامنی تهران تداوم یابد، قطعا مسئولان تصمیماتی خواهند گرفت و در آن صورت کار یکسره خواهد شد.»

با این وجود او تاکید کرد که در حال حاضر قرارگاه ثارالله در جریان ناآرامی‌های تهران مسئولیتی ندارد و مسئولیت در این زمینه کاملا برعهده نیروی انتظامی است و قرارگاه، ناظر اتفاقات است.

وی افزود: «اگر ناجا درخواست کمک داشته باشد، قرارگاه ثارالله آماده است تا براساس مصوبات قانونی که در گذشته توسط شورای عالی امنیت ملی و شورای امنیت کشور تصویب شده است، اقدام به کمک کند.»

او درباره حضور نیروهای بسیج در جریان تجمعات اخیر در تهران گفت: «براساس توافقی فی‌مابین نواحی مقاومت بسیج با ناجا تعدادی از اعضای نیروی مقاومت جهت برقراری امنیت، نیروی انتظامی را کمک کرده‌اند.»


مایک پنس: اشتباه دولت‌های قبلی را در قبال ایران تکرار نمی‌کنیم

مایک پنس در پیامی توییتری نوشت: «تا زمانی که دونالد ترامپ رئیس جمهور و من معاون او هستم، ایالات متحده آمریکا اشتباهی را که پیشینیان ما انجام دادند، تکرار نخواهد کرد. یعنی زمانی که مقامات پیشین آمریکا کناری ایستاده و از مقاومت قهرمانانه مردم ایران در مقابل رژیم ستمگرشان چشم پوشی کردند.»

آگهی

او در پیامی دیگر افزود: «امروز ایستادگی و مقاومت رو به رشد مردم ایران به همه کسانی که علیه استبداد و برای آزادی تلاش می‌کنند، امید می‌دهد. ما نباید آنها را ناامید کنیم و این کار را نخواهیم کرد.»

وزیر خارجه آلمان: دولت ایران به حق مردم برای برگزاری تجمعات احترام بگذارد

زیگمار گابریل، وزیر خارجه آلمان روز دوشنبه نسبت به مرگ معترضان در جریان راهپیمایی‌های اعتراضی در ایران ابراز نگرانی کرد. او از دولت ایران خواست که به حقوق مردم احترام بگذارد.

آقای گابریل گفت: «ما از دولت ایران می‌خواهیم که به حق برگزاری تظاهرات و جمع شدن و فریاد زدن در محیطی صلح‌آمیز احترام بگذارد.»

او افزود: «پس از رویارویی‌هایی که در این روزها مشاهده شد، این بسیار مهم است که تمام طرفهای درگیری از اقدامات خشونت‌آمیز اجتناب کنند.»


هیچ نیروی پلیسی در اصفهان کشته نشده است

جانشین فرمانده انتظامی استان اصفهان در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص آتش زدن یکی از نیروهای انتظامی در درگیری میان مردم و پلیس در قهدریجان اظهار کرد: این خبر صحت ندارد.

آگهی

حضور گسترده نیروی انتظامی در خیابان‌های تهران

بنا بر گزارش ایسنا، روز دوشنبه نیروهای انتظامی با حضور در خیابان‌های انقلاب و ولیعصر و حدفاصل محدوده دانشگاه تهران به تامین امنیت برای شهروندان و هدایت جمعیت حاضر اقدام کرده‌اند.
نیروهای برقرارکننده امنیت و نیروی انتظامی در حد فاصل چهارراه ولیعصر(ع) و میدان انقلاب و خیابان‌های اطراف آن مستقر شده‌اند.

در این روز در مقابل متروی انقلاب درگیری کوتاهی بین عده‌ای با نیروهای امنیتی ایجاد شد که با اقدام نیروی انتظامی جمعیت تجمع‌کننده متفرق شدند.

به گفته ایسنا از نکات قابل توجه در برخی مناطق مرکزی تهران از جمله خیابان‌های انقلاب و چهارراه ولیعصر، افزایش تعداد بالای موتورسواران پلیس و شخصی است. در میدان ولیعصر نیز در اطراف میدان، نیروهای امنیتی و انتظامی و خودروهای آبپاش جهت جلوگیری از بروز تنش‌های احتمالی مستقر شده‌ بودند.

در محدوده خیابان فلسطین جمعی با روشن‌کردن آتش و دست زدن، شعارهایی سر دادند. این عده در ادامه با حرکت به سمت خیابان جمهوری، شعارهایی علیه مسئولان نظام و سیاسیون هر دو جناح اصلی کشور سر دادند. همچنین گارد مستقر در تقاطع فلسطین و برادران مظفر نسبت به پراکنده‌کردن جمعیت حاضر اقدام کردند. تعدادی از تجمع‌کنندگان دستگیر شدند و واحدهای تجاری در این خیابان بسته شدند.


پیام شیرین عبادی: با مبارزۀ منفی حکومت را مجبور به قبول خواسته‌هایتان بکنید

شیرین عبادی، شهروند ایرانی برنده جایزه صلح نوبل در یپامی که در صفحه توییتر منتشر شد، از معترضان خواست با عدم پرداخت قبوض آب و برق و گاز مصرفی و خارج کردن پولهایشان از بانکها، حکومت را از لحاظ اقتصادی در فشار گذاشته و مجبور به قبول خواسته‌هایشان کنند.

آگهی

بسیج وارد عمل می‌شود

بنا به گزارش اعتماد آنلاین، سردار رمضان شریف سخنگوی سپاه اعلام کرده است: «در برخی از شهرستان‌ها درخواست‌هایی از بخش‌هایی از بسیج برای کمک به ناجا صورت گرفته است که از طریق سردار غیب‌پرور، رئیس محترم بسیج هماهنگی‌های لازم صورت گرفت و به دوستان کمک کردند. اما تا این لحظه شرایط و درخواستی که نیازمند به ورود سپاه باشد، گزارش نشده است.»


رویترز به نقل از  تلویزیون ایران: یک مامور پلیس در نجف‌آباد به ضرب گلوله کشته شد

سعید منتظرالمهدی، سخنگوی نیروی انتظامی می‌گوید در جریان ناآرامی‌های نجف آباد یک نفر با استفاده از ناآرامی‌ها با سلاح شکاری به سوی نیروهای پلیس شلیک کرد که بر اثر آن یک مامور کشته و سه نیروی دیگر زخمی شدند. این منبع به زمان وقوع این تیراندازی اشاره نکرده است.

دستگیری عاملان هتک حرمت پرچم جمهوری اسلامی

به گزارش ایسنا، سردار سعید منتظرالمهدی، سخنگوی نیروی انتظامی گفت: «به دنبال انتشار تصاویری از هتک حرمت پرچم مقدس جمهوری اسلامی توسط برخی افراد، تصاویر این افراد از سوی دوربین‌ها مورد استخراج قرار گرفته و هویت این افراد از سوی عوامل پلیس امنیت ناجا شناسایی شد. این افراد در عملیات ماموران پلیس امنیت دستگیر شدند و در حال حاضر پرونده‌ای در این خصوص برایشان تشکیل شده است.»


برگزاری تجمعات اعتراضی در شهرهای نورآباد ممسنی، دهلران، اردبیل، کرمانشاه 

تصاویر و گزارش‌های منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی حاکی از برگزاری تجمعات صدها شهروند در خیابان‌های مرکزی نورآباد ممسنی (استان فارس)، دهلران (استان ایلام)‌، اردبیل و کرمانشاه است.


پیام ویدیویی نتانیاهو به «مردم» ایران: مثل روحانی به مردم ایران توهین نمی‌کنم

حساب توییتری فارسی نخست وزیر اسرائیل، ویدئویی از سخنان بنیامین نتانیاهو خطاب به مردم ایران را منتشر کرد. آقای نتانیاهو می‌گوید: «ادعاهای امروز روحانی مبنی بر اینکه اسرائیل در پشت اعتراضات در ایران ایستاده است را شنیدم. این نه تنها دروغ است، بلکه خنده دار است. بر خلاف روحانی، من به مردم ایران توهین نمی‌کنم. لیاقت آن‌ها بیشتر از این است. ایرانیان شجاع به خیابان‌ها آمده اند.آن‌ها به دنبال آزادی هستند. آن‌ها به دنبال عدالت هستند. آن‌ها در پی حقوق اساسی خود هستند که برای چندین دهه آن را از دست داده اند. رژیم ستمگر ایران ده‌ها میلیارد دلار برای توسعه نفرت و کینه خرج می‌کند. با این پول می‌توان مدرسه و بیمارستان ساخت. جای تعجب نیست که مادران و پدران در خیابان‌ها تظاهرات می‌کنند. رژیم از آن‌ها، از مردم خود وحشت‌زده است. به همین دلیل آن‌ها دانشجویان را زندانی می‌کنند. به همین دلیل آن‌ها شبکه‌های اجتماعی را مسدود می‌کنند. اما اطمینان دارم که این وحشت پیروز نخواهد شد. چرا که مردم ایران عاقلند. آن‌ها خلاق و مبتکرند. آن‌ها مردم سرافرازی هستند. آن‌ها امروز همه‌چیز را برای دستیابی به آزادی به خطر می‌اندازند. متاسفانه بسیاری از دولت‌های اروپایی خاموشانه ایستاده اند و تماشا می‌کنند چگونه جوانان دلیر ایرانی در خیابان‌ها مورد ضرب و شتم قرار می‌گیرند. این کار صحیح نیست و من به نوبه خودم سکوت نخواهم کرد. این رژیم به شدت در تلاش است تا میان ما نفرت بیندازد. اما در نهایت موفق نخواهد شد. و در نهایت پس از اینکه این رژیم سقوط کرد، که می‌کند، ایرانیان و اسرائیلی‌ها دوباره دوستان صمیمی خواهند بود. آرزو می کنم که مردم ایران در تلاش خود برای دستیابی به آزادی موفق باشند.»

آگهی

وزرات اطلاعات شماری از معترضان را بازداشت کرده است

وزارت اطلاعات ایران با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد شماری از معترضان تجمع‌های اخیر را بازداشت و افراد دیگری را شناسایی کرده است.

در بیانیه وزارت اطلاعات «عناصر مشکوک و خشونت طلب» عامل بروز ناآرامی‌ها و بروز خسارت‌های مادی و جانی معرفی شده اند. وزارت اطلاعات اعلام کرده «برخی از عناصر و اغتشاشگران معاند و محرکین ناآرامی های اخیر، شناسایی و تعدادی از آنها دستگیر شدند و سایر عناصر نیز تحت پیگرد می باشند که بزودی برخورد جدی با آنها صورت خواهد گرفت.» 


اعتراضات در بیرجند 

ویدئوهای منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی از شکل گیری تجمعات در شهر بیرجند استان خراسان جنوبی خبر می‌دهند. در این تصاویر چندین کپه آتش در خیابان دیده می‌شود.  


فارس: به آتش کشیده شدن یک دستگاه خودرو و بازداشت یک لیدر اعتراضات در تهران

خبرگزاری فارس در گزارش خود با اشاره به شکل گرفتن تجمعات پراکنده در اطراف چهارراه ولیعصر و همچنین حدفاصل میدان انقلاب و میدان فردوسی، از بازداشت یکی از لیدرهای معترضان در حوالی میدان انقلاب تهران خبر داد. 

این رسانه وضعیت بخش مرکزی شهر تهران را تا ساعت ۱۹ آرام و عبور و مرور خودروها را عادی توصیف کرده ابود اما دقایقی بعد گزارش کرد: «خودرویی در نزدیکی میدان فردوسی توسط اغتشاشگران به آتش کشیده شد که بلافاصله از سوی آتش نشانی اطفا حریق صورت گرفت.»

آگهی

سخنگوی سپاه پاسداران: اعتراضات کوچک‌تر از لزوم ورود سپاه بوده است

رمضان شریف، سخنگوی سپاه روز دوشنبه در گفتگو با وبسایت اعتماد آنلاین درباره دخالت و نقش سپاه در برخورد با معترضان گفت: «تاکنون اعلام نیاز خاصی از جانب نیروی انتظامی برای ورود سپاه نبوده و موارد بسیار کوچک‌تر از آن بوده است که نیاز به ورود سپاه باشد.»

وی همچنین درباره دخالت سپاه در ناآرامی‌های تهران گفت: «در تهران قرارگاه ثارالله مسئول برقراری امنیت است که تدابیر لازم از سوی آنها اندیشیده شده است.» سخنگوی سپاه افزود که در برخی شهرهای دیگر بسیج به کمک نیروی انتظامی رفته است. 


ابراهیم رئیسی: مردم باید هم مشکلات اقتصادی را تحمل کنند و هم آشوب و ناامنی

متولی آستان قدس رضوی در گفتگو با خبرگزاری صدا و سیما گفت: «مردم چه گناهی کرده‌اند که هم برخی مشکلات معیشتی و اقتصادی را تحمل کنند و هم با آشوب و ناامنی از جانب عوامل دشمنان انقلاب اسلامی و نیز تحریم‌ها مواجه باشند؟» وی همچنین با اشاره به اینکه رفع مشکل معیشتی از اولویت‌های ضروری سه قوه بخصوص دولت است، افزود که همه موظفند به دولت کمک کنند.

ابراهیم رئیسی عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان با «فتنه جدید» خواندن اعتراضات چند روز اخیر در ایران، آن را ناشی از اقدامات آمریکا و «دست‌نشانده‌های آنان» در جهت ایجاد نا‌امنی خواند.  


دستور روحانی درباره نحوه برخورد با بازداشت‌شدگان

محسن نسج همدانی، معاون امنیتی و انتظامی استانداری تهران در گفتگو با خبرگذاری کار ایران (ایلنا) از دستور رئیس جمهوری ایران مبنی بر «عدم تکرار داستان ناخوشایند سال‌های قبل» در مورد بازداشت‌شدگان خبر داد.

آگهی

وی همچنین در پاسخ به سوالی درباره تعداد بازداشت‌شدگان اعتراضات چند روز اخیر در ایران، اعلام آمار را وظیفه وزارت کشور دانست.


جو امنیتی در شهر اهواز

بر اساس ویدئوی ارسالی از مردم شهر اهواز، فضای این شهر در روز دوشنبه ۱۱ دی امنیتی است و حضور نیروهای ضدشورش و پلیس به وضوح مشاهده‌ می‌شود.


حضور نیروهای ضد شورش در خیابان‌های تهران

در ویدئوهای ارسال شده توسط کاربران در شبکه‌های اجتماعی، جو شهر تهران در خیابان کاگر شمالی و نزدیکی کوی دانشگاه امنیتی است و ماموران ضد شورش سوار بر موتور در این تصاویر دیده می‌شوند.

بیشتر بخوانید: اعتراضات در شهرهای ایران: بازداشت‌ها و واکنش‌ها

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

تصویب کلیات طرح تشکیل اجتماعات در کمیسیون شورای مجلس ایران

رهبران کشورهای عضو اتحادیه اروپا بر سر وضع تحریم‌های جدید علیه ایران به توافق رسیدند

پایگاه‌های نظامی در دل کوه تا پالایشگاه‌ها؛ اسرائیل کدام هدف را برای ضربه به ایران انتخاب می‌کند؟