شبکه خبر تلویزیون ایران کشته شدن ۱۰ نفر در نا‌آرامی‌های روز یکشنبه را تأئید کرد

شبکه خبر تلویزیون ایران کشته شدن ۱۰ نفر در نا‌آرامی‌های روز یکشنبه را تأئید کرد
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

حسن روحانی دوشنبه شب درباره اعتراضات و ناآرامی‌های اخیر سخنرانی خواهد کرد.

آگهی

شبکه خبر تلویزیون ایران روز دوشنبه تأئید کرد که ده نفر تنها در نا‌آرامی‌های روز یکشنبه کشته شده‌اند. این شبکه مشخص نکرد که کشتگان اعتراضات روز یکشنبه مربوط به کدام شهرها بوده‌اند.

گوینده این شبکه خبری گفت: «آشوبگران که بعضی از آنها مسلح بودند، سعی کردند پایگاه‌های نظامی و انتظامی را اشغال کنند که با مقابله جدی مأموران نظم و امنیت روبرو شدند.»

ناآرامی‌ها در ایران با وجود سخنان یکشنبه شب حسن روحانی همچنان ادامه پیدا کرد. برخی ویدئوهای منتشرشده در فضای مجازی نشان می‌دهد شهرهای رشت، کرج، تویسرکان، همدان، اراک، ساوه، آمل، ساری، بهشهر، شهرکرد، باغملک، قزوین، آبیک، محمدیه و نیز مراغه صحنه اعتراضات مخالفان بوده است. گزارش‌هایی نیز از اعتراض و تشنج در خرم دره و چابهار رسیده است. نیروی انتظامی همچنین به سوی گروهی از تظاهرکنندگان خشمگین در شاهین‌شهر نیز گاز اشک‌آور پرتاب کرد. 

ویدئوهایی در فضای مجازی از اعتراضات مخالفان در آبادان منتشرشده است. 

به گفته محسن همدانی معاون امنیتی انتظامی استانداری تهران، در پایتخت نیز مخالفان حکومت «در برخی معابر و میادین شعارهای ساختارشکنانه علیه نظام سر دادند». وی تاکید کرد که تمامی کسانی که در ناآرامی‌ها شرکت کرده اند «شناسایی» و «بازداشت» خواهند شد. در شبکه های اجتماعی ویدئوهایی از درگیریهای یکشنبه در تهران منتشر شده است. 

علی اصغر ناصربخت، معاون امنیتی انتظامی فرمانداری تهران هم یکشنبه گفته بود حدود ۳۰۰ نفر در اعتراض و ناآرامی‌های پایتخت ایران بازداشت شده‌اند. خبرگزاری تسنیم در گزارشی به گفته یک شاهد عینی نوشته است معترضان در چهار راه ولیعصر در ضلع جنوبی چهار راه یک ون تاکسی را گرفته و آن را واژگون کردند و سعی کردند که آن را آتش بزنند. این خبرگزاری نزدیک به سپاه پاسداران همچنین نوشته است که در ناآرامی‌های تهران تمرکز در چهارراه ولیعصر بوده است و معترضان سعی کردند یک اتوبوس بی آرتی  را نیز آتش بزنند.

دادستان کاشان هم اعلام کرد حدود ۶۰ نفر در جریان ناآرامیهای روزهای گذشته در این شهر بازداشت شده اند که در حال تفهیم اتهام هستند. 

تأئید کشته شدن دست کم دو نفر در درگیری‌های ایذه

نماینده مردم ایذه و باغ ملک در مجلس هم از کشته شدن ۲ نفر در این شهرستان خبر داد. هدایت الله خادمی در گفت‌ وگو با خبرگزاری کار، ایلنا، با اعلام این خبر گفت:‌ «مردم شهرستان ایذه نیز مانند برخی از شهرهای دیگر ایران در اعتراض به مشکلات اقتصادی دست به تجمع زدند که متاسفانه منجر به کشته شدن ۲نفر و مجروح شدن تعدادی در این شهرستان شد.» 

یکشنبه شب راه‌های ورود و خروج به این شهر بسته و به شدت کنترل شد. گفته می‌شود تظاهرکنندگان خشمگین کنترل چند ساختمان دولتی از جمله دفتر امام جمعه ایذه را برای ساعاتی به دست گرفتند. ایذه در جنوب غربی ایران در استان خوزستان واقع شده است. 

 تأئید کشته شدن ۴ نفر در دورود

ماشاالله نعمتی فرماندار دورود با تایید دو کشته در روز اول ناآرامی‌ها در این شهر به خبرگزاری مهر گفته است که دو نفر دیگر در روز دوم اعتراضات کشته شده‌اند. فرماندار درود ادعا کرده است که چند معترض یک خودروی آتش نشانی را به زور گرفته‌ و واژگون کرده‌اند و بالافاصله برخورد این خودرو با رهگذران باعث مرگ دو نفر از جمله یک کودک نوجوان شده است. به این ترتیب با احتساب دو قربانی روز اول ناآرامی‌ها در این شهر تعداد کشته‌های دورود به ۴ نفرمی‌رسد. 

در شبکه‌های اجتماعی همچنین ویدئویی از درگیری و تیراندازی نیروهای امنیتی در خرم آباد استان لرستان منتشرشده است.

انسداد تلگرام و اینستاگرام در ایران 

در پی ناآرامی‌های ایران پاول دوروف، مدیر کانال تلگرام اعلام کرد که دولت ایران از او خواسته است تا کانال‌های مربوط به انتشار اخبار ناآرامی‌ها و اعتراضات در ایران را مسدود کند و او نپذیرفته است و حالا حکومت ایران قصد دارد تلگرام را بطور کامل در ایران مسدود کند. 

وزارت کشور ایران مسدود شدن تلگرام را تایید کرده و البته اعلام کرده که «دولت قصد ندارد برای همیشه شبکه‌های اجتماعی را مسدود کند.» خبرگزاری‌های ایران مسدود شدن اینستاگرام را نیز تایید کرده‌اند. به گفته خبرگزاری صدا وسیما این اقدام با تصمیم «سطوح عالی امنیتی» انجام گرفته است.

آذری جهرمی، وزیر ارتباطات هم در صبح دوشنبه خبر قطع دائمی شبکه های اجتماعی در ایران را تکذیب کرد. او در صفحه توییتر خود نوشت:‌«شایعه هایی که در خصوص قطع دائمی شبکه‌های اجتماعی مطرح می‌شود صحت ندارد و به نظر می‌رسد هدف آنها ایجاد نارضایتی‌های اجتماعی و بدبینی عمومی است.»

دوشنبه روحانی درباره ناآرامی‌ها سخنرانی خواهد کرد

رئیس جمهوری ایران قرار بود یکشنبه در واکنش به اعتراضات و ناآرامی‌های ایران در یک برنامه تلویزیونی شرکت کند. کمی دیرتر، روز یکشنبه صدا و سیما اعلام کرد یک گفتگوی ضبط شده از او پخش خواهد شد و سرانجام تلویزیون تنها به پخش سخنان حسن روحانی در جلسه هیات دولت بسنده کرد. حسن روحانی گفت که اعتراض حق مردم است و دستگاه‌های مسئول باید زمینه راهپیمایی و اعتراض را فراهم کنند، اما در عین حال هشدار داد که دولت تخریب اموال عمومی و برهم زدن نظم اجتماعی را تحمل نخواهد کرد. وی همچنین خطاب به دستگاه‌ها و سازمان‌های قدرتمندی که تحت کنترل دولت ایران نیستند گفت:‌ «مردم مشکلات اقتصادی زیادی دارند، اما نقد مردم فقط به اقتصاد نیست، آنها راجع به فساد و عدم شفافیت حرف دارند و می‌گویند مسائل باید شفاف باشد.»

پرویز اسماعیلی، معاون ارتباطات و اطلاع‌ رسانی دفتر رئیس‌جمهوری ایران دوشنبه صبح اعلام کرد حسن روحانی سخنان شنیدنی در خصوص حوادث اخیر ایران و صحنه گردان اصلی آن همین امروز ایراد خواهد کرد.  صبح دوشنبه رئیس جمهوری ایران با نمایندگان مجلس دیدار و گفتگو کرد. حسن روحانی در گفتگو با روسای کمیسیون های تخصصی مجلس گفت:‌« نقد و اعتراض مردم فرصت است نه تهدید؛ ملت خود پاسخ قانون شکنان و آشوبگران را می دهند.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

اعتراضات شبانه در شهرهای ایران؛ دو نفر در لرستان کشته شدند

محققان در آلمان: رانش شدید زمین در روستای حسین‌آباد ایران نتیجه ساختن یک سد بود

نقش کلیدی فلات ایران در مهاجرت انسان؛ حلقه گمشده تاریخ پیدا شد