اتحادیه اروپا خواستار تعهد ایران به حق اعتراض مسالمت‌آمیز برای شهروندان شد

EU foreign policy chief Mogherini
EU foreign policy chief Mogherini Copyright REUTERS
Copyright REUTERS
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

با گذشت پنج روز از اعتراضات و ناآرامی‌ها در شهرهای مختلف ایران، این اولین واکنش یک مقام رسمی اتحادیه اروپا درباره تحولات ایران بوده است.

آگهی

اتحادیه اروپا مقامات ایران را به تعهد نسبت به حق تظاهرات صلح‌آمیز و آزادی بیان برای معترضان در این کشور فراخواند.

سخنگوی فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز دوشنبه اعلام کرد: «ما با مقامات ایران در ارتباط بوده‌ایم و از آنان انتظار داریم که حق تظاهرات صلح‌آمیز و آزادی بیان (برای معترضان) را تضمین کند.»

کاترین ری، سخنگوی خانم موگرینی افزود: «ما تحولات ایران را همچنان زیر نظر خواهیم داشت.»

با گذشت پنج روز از اعتراضات و ناآرامی‌ها در شهرهای مختلف ایران، این اولین واکنش یک مقام رسمی اتحادیه اروپا درباره تحولات ایران بوده است.

بیشتر بخوانید: پنجمین روز ناآرامی‌‌ها در ایران؛ درگیری‌های خشونت‌بار میان معترضان و پلیس

وزرای امور خارجه بریتانیا و آلمان در روزهای گذشته نسبت به تحولات روزهای اخیر در ایران واکنش نشان دادند اما تاکنون هیچ‌یک از رهبران قدرت‌های اروپایی نظیر امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه و آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان اظهار نظر رسمی نسبت به این اتفاقات ابراز نکرده‌اند.

زیگمار گابریل، وزیر امورخارجه آلمان نیز روز گذشته در مورد کشته شدگان حوادث ایران ابراز نگرانی کرده و از دولت این کشور خواسته بود که به حقوق مردم احترام بگذارد.

وزیر امور خارجه آلمان گفته بود: «ما از دولت ایران درخواست می‌کنیم که به حق معترضان برای تجمعات مسالمت آمیز و اعتراض احترام بگذارد.» وی افزود: «پس از رویارویی‌هایی که در این روزها مشاهده شد، این بسیار مهم است که تمام طرفهای درگیری از اقدامات خشونت‌آمیز اجتناب کنند.»

بوریس جانسون، وزیر امورخارجه بریتانیا نیز روز یکشنبه در حساب توئیتری خود نوشته بود که دولت کشورش با نگرانی تحولات ایران را دنبال می‌کند و افزوده بود که برخورداری شهروندان از «حق تظاهرات مسالمت‌آمیز» امری حیاتی است.

اعتراضات گسترده در ایران از روز پنجشنبه هفتم دیماه (۲۸ دسامبر ۲۰۱۷) آغاز شد و تا شامگاه دوشنبه ۱۱ دی ادامه داشته است.

از میان رهبران سیاسی جهان نیز دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده و بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل نسبت به ناآرامی‌ها در ایران واکنش نشان داده‌اند.

با وجود درخواست بنیامین نتانیاهو از وزرای خود برای به حداقل رساندن واکنش‌ها نسبت به اعتراضات ایران، شامگاه دوشنبه ۱۱ دی حساب توئیتری وی ویدئویی منتشر کرد که نخست وزیر اسرائیل در آن خطاب به مردم ایران سخن گفته است.

**بیشتر بخوانید: **

ترامپ: زمان تغییر برای حکومت ایران فرا رسیده است

درخواست نتانیاهو از وزرایش: واکنش به اعتراضات ایران را به حداقل برسانید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

کاهش بی سابقه اعتماد شهروندان کشورهای توسعه یافته به نهادهای حکومتی

عوامل خارجی تاثیرگذار در اعتراض‌های ایران

روحانی در گفتگو با ماکرون: گروه‌های مشوق خشونت را از فرانسه اخراج کنید