سخنگوی کمیسیون امنیت ملی در گفتگو با یورونیوز: مردم حق دارند اعتراض کنند

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی در گفتگو با یورونیوز: مردم حق دارند اعتراض کنند
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

حسین نقوی حسینی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اذعان به حق مرم برای اعتراض، فعال شدن رسانه‌های خارجی و در دست گرفتن هدایت اعتراضات توسط «دشمنان» را علت تغییر ماهیت تجمعات از اعتراض به «اغتشاش» خواند.

آگهی

ناآرامی‌های روزهای اخیر در ایران منجر به ایجاد فضایی امنیتی در شهرهای مختلف شده است. در چهارمین روز اعتراضات سراسری به وضعیت اقتصادی و معیشتی، شورای امنیت ایران با استناد به محتوای تروریستی برخی مطالب کانال‌ها و یا کاربران شبکه‌های اجتماعی، ابزرا پیام‌رسان تلگرام و همچنین اینستاگرام را فیلتر کرد.

مقامات ایران با وجود به حق دانستن اعتراضات مردم نسبت به وضعیت اقتصادی و معیشتی، بارها از خشونت‌ و درگیری‌های ایجاد شده توسط برخی معترضین انتقاد کردند. در شش روز اول این اعتراضات در شهرهای مختلف ایران ۲۱ نفر کشته شدند.

نقوی حسینی: اعتراضات تغییر ماهیت داد و به اغتشاش تبدیل شد

سید حسین نقوی حسینی، نماینده مجلس و سخنگوی کمیسیون امنیت ملی درباره این موضوع با تاکید بر اینکه ریشه این اعتراضات، مطالبات اقتصادی است، به خبرنگار یورونیوز در تهران گفت: «در سال‌ها و ماه‌های اخیر مردم کشور ما در حوزه‌های اقتصادی دچار چند مشکل شدند. یکی بحث موسسات مالی و پولی بود که چند صد هزار خانواده را درگیر خودش کرد. پدیده شاندیز، رکود حاکم بر کشور، بحران اشتغال و بیکاری نسل جوانی که جویای کار بودند و مقداری هم گرانی‌های لجام گسیخته، مجموعه اینها دست به دست هم داد تا مردم اعتراضات خودشان را با حرکت در خیابان‌ها نشان دهند و این مطالبات هم از نظر اغلب مسوولان کشور مطالبات به حقی بود و معتقد بودند که باید به این مطالبات پاسخ مثبت نشان داده شود.»

وی در ادامه با اذعان به «حق مردم برای اعتراض» گفت: «حتی آن موقعی که این اعتراضات تازه شروع شده بود خیلی از آقایان پیشنهادشان این بود که مکانی را اعلام کنیم و مردم رسما اعتراضات خودشان را آنجا مطرح کنند و مسوولین بروند همان جا و پاسخگو باشند. بالاخره مردم حق دارند که اعتراض بکنند.»

این عضو فراکسیون رهروان ولایت، فعال شدن رسانه‌های خارجی و در دست گرفتن هدایت اعتراضات توسط «دشمنان» را علت تغییر ماهیت تجمعات از اعتراض به «اغتشاش» خواند و گفت: «از دو سه روز اول این اعتراضات که گذشتیم آرام ارام این اعتراضات تغییر ماهیت داد و اعتراض به اغتشاش تبدیل شد، اغتشاشاتی که خسارت جانی به مردم زد. به اموال عمومی خسارت زد، بانک ها آتش زده شد و دیگر آن اعتراضات اقتصادی مطرح نبود و اغتشاشات با اهداف دیگری شکل گرفت. طبیعی است که جمهوری اسلامی ایران اغتشاش را تحمل نمی کند.» 

آقای نقوی حسینی به اغتشاش کشیده شدن تجمعات را عامل ورود نیروهای انتظامی و امنیتی خواند و اظهار داشت: «اغتشاش معنای دیگری دارد چون دشمنان ما وارد شدند هدایت کار را به دست گرفتند، هدایت رسانه ای کردند. رسانه های آنها فعال شد. از تلگرام استفاده کردند. حتی از طریق تلگرام آموزش های خشونت دادند. یاد دادند چطور تیراندازی کنند چطور کوکتل مولوتف درست کنند و اینها به قتل و کشتار مردم ختم می شد. از اینجا به بعد موضوع امنیتی بود و طبیعی بود که نیروهای انتظامی و امنیتی ورود پیدا کنند و در جهت آرام کردن صحنه تلاش کنند.» 

بیشتر بخوانید: روزشمار اعتراضات سراسری دی ماه ۹۶ در ایران 

نظر نماینده اصولگرای مجلس درباره فیلتر شدن تلگرام

با وجود اینکه وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات کابینه دولت حسن روحانی از موقتی بودن این فیلترینگ سخن گفته بود، روز گذشته اعلام کرد که رفع فیلتر از این ابزارها، مشروط به حذف محتوای تروریستی منتشر شده توسط کاربران از سوی مدیران این اپلیکیشین‌هاست.

حسین نقوی حسینی، نماینده اصولگرای مجلس در اینباره می‌گوید: «از تلگرام استفاده کردند. حتی از طریق تلگرام آموزش‌های خشونت دادند. یاد دادند چطور تیراندازی کنند، چطور کوکتل مولوتف درست کنند و اینها به قتل و کشتار مردم ختم می‌شد. از اینجا به بعد موضوع امنیتی بود و طبیعی بود که نیروهای انتظامی و امنیتی ورود پیدا کنند و در جهت آرام کردن صحنه تلاش کنند. الان هم در تهران که من با شما صحبت می‌کنم تقریبا فضا آرام است. بسیاری از این اغتشتشات کنترل شده. امیدواریم که همه قوا دست به دست هم بدهند و مطالبات به حق مردم را پاسخ دهند.»

آقای نقوی حسینی افزود: «مهمترین کانال‌هایی که اغتشاتشگران از بیرون نیروهای خودشان را در داخل هدایت و سازماندهی می‌کنند همین دو کانال اصلی (تلگرام و اینستاگرام) است. بنابراین طبیعی است که هر کشوری برای نظم و امنیت خودش حتما این کار را می‌کند، فیلتر می‌کند و اجازه نمی‌دهد که از بیرون، داخل کشور را هدایت کنند و در امور داخلی کشور دخالت کنند. تا زمانی که شرایط عادی شود و اعتراضات در روند قانونی خودش مطرح شود قطعا این محدودیت‌ها ادامه خواهد داشت. فضا آرام شود محدودیت‌ها هم برداشته خواهد شد.» 

بیشتر بخوانید: کانال تلگرامی آمدنیوز از دسترس خارج شد

نظر اصولگرایان و اصلاح‌طلبان درباره اعتراضات اخیر

در این مدت بارها چهره‌های سیاسی اصولگرا دولت را مسئول وضعیت بد اقتصادی و معیشتی خواندند و از طرف دیگر برخی اصلاح‌طلبان نیز جریانات آغاز شده را منتسب به جناح اصولگرا دانستند. این چهره‌های اصلاح‌طلب ضمن بر حق دانستن حق اعتراض مردم، نسبت به آنچه به خشونت کشیده شدن تجمعات می‌نامیدند واکنشی همسان با اصولگرایان نشان دادند.

حسین نقوی حسینی، نماینده مجلس در این باره گفت: «متاسفانه در کشور ما هر موضوعی به راحتی سیاسی و جناحی می‌شود. وقتی هم این ماجراها شروع شد هر دو جریان به نوعی تلاش داشتند دیگری را متهم کند. آنها کم کاری دولت را دلیل ناآرامی می‌دانستند و اینها می‌گفتند خود شما این مسائل را ایجاد کرده‌اید. اینها تنش‌های جریانی و سیاسی است. بهتر است هر دو جریان از این مسایل پرهیز کنند. ما دنبال این نیستیم که کم کاری یا اقدامات چه کسی باعث طرح مطالبات مردم شده. مردم مطالباتشان شفاف است و باید به این مطالبات پاسخ داده شود.»

این نماینده اصولگرای مجلس در پاسخ به سوال خبرنگار یورونیوز درباره دعوت از سران احزاب اصلاح طلب برای تشکیل جلسه در وزارت کشور به منظور آرام سازی اوضاع و صدور بیانیه مجمع روحانیون مبارز افزود: «مجمع روحانیون مبارز بیانیه خیلی خوبی صادر کرده بود با توجه به منافع ملی کشور، آرامش کشور، اهداف بلند نظام جمهوری اسلامی‌، بیانیه خوبی صادر کرده بود . اما اینکه آیا جلسات هماهنگی هست یا بوده یا در آینده تشکیل خواهد شد من در جریان نیستم.»

بیشتر بخوانید: واکنش‌ مقام‌های سیاسی و نظامی ایران به اعتراضات سراسری

ساز و کار دموکراتیک برای بیان اعتراضات مردمی

سید حسین نقوی حسینی، مجلس را مکان طرح اعتراضات خوانده و می‌گوید که سالهاست معترضین برای رساندن صدایشان به نمانیندگان در مقابل مجلس تجمع می‌کنند. وی در پاسخ به این سوال که آیا ساز و کار روشنی وجود دارد برای اینکه مردم اگر اعتراض داشتند بتوانند از طریق دموکراتیک آن را بیان کنند، گفت: «وزارت کشور هم می‌تواند مکانی را اعلام کند، مثلا یکی از بوستان‌ها یا مصلی اختصاص داده شود تا اعتراضات به حق مطرح شود و از مسئولینی هم که مورد اعتراض هستند دعوت شود در بین جمع بیایند. مردم ما تمرین دموکراسی داشته‌اند. با اصول دموکراسی آشنا هستند و می‌توانند از کانال‌های قانونی و رسمی اعتراض کنند.» 

 نقش سپاه پاسداران در کنترل ناآرامی‌ها

سخنگوی سپاه در پنجمین روز اعتراضات در زمینه ورود سپاه برای کنترل ناآرامی‌ها ضمن اذعان به حضور نیروهای بسیج برای کمک به پلیس ناجا در برخی شهرها گفته بود که تا کنون اعلام نیاز خاصی از جانب نیروی انتظامی برای ورود سپاه نبوده است. 

آگهی

آقای نقوی حسینی درباره نقش سپاه در کنترل ناآرامی‌ها گفت: «من به عنوان سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس عرض می‌کنم که به هیچ وجه، نه سپاه پاسداران و نه بسیج و نه سایر نیروهای نظامی ورود به این قضیه نداشتند، نیازی هم نبود که ورود پیدا بکنند و ضرورتی نداشت. اولا خود مردم به صورت خود جوش به صحنه آمده‌اند و شهرها را آرام می‌کنند. ثانیا نیروی انتظامی که وظیفه ذاتی‌اش است که نظم و امنیت شهر را تامین کند و نیروی انتظامی باید به وظیفه اش عمل بکند. این کذب محض است و به هیچ وجه نیروهای سپاه و بسیج و نیروهای نظامی به این موضوع ورودی نداشتند.»

بیشتر بخوانید: اعتراض‌ها در ایران؛ فرمانده سپاه: فتنه ۹۶ پایان یافت

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

واکنش‌ مقام‌های سیاسی و نظامی ایران به اعتراضات سراسری

محققان در آلمان: رانش شدید زمین در روستای حسین‌آباد ایران نتیجه ساختن یک سد بود

نقش کلیدی فلات ایران در مهاجرت انسان؛ حلقه گمشده تاریخ پیدا شد