آمریکا ۹۰۰ میلیون دلار از بودجه کمک نظامی به پاکستان را تعلیق می‌کند

آمریکا ۹۰۰ میلیون دلار از بودجه کمک نظامی به پاکستان را تعلیق می‌کند
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

آمریکا می‌گوید که دلیل تعلیق کمک‌های نظامی به پاکستان این است که به گروه‌های ستیزه جو و شبه‌نظامی اجازه می‌دهد از خاک این کشور برای برنامه‌ریزی حملات تروریستی در افغانستان استفاده کنند که جان سربازان آمریکایی و نیروهای نظامی بین‌المللی را به‌خطر می‌اندازد.

آگهی

ایالات متحده روز پنجشنبه از تعلیق ۹۰۰ میلیون دلار کمک‌های نظامی خود به پاکستان تا زمان اقدام گروه‌های ستیزه‌جوی حقانی و طالبان خبر داد.

وزارت امورخارجه آمریکا همچنین اعلام کرد که دولت دونالد ترامپ از پاکستان بخاطر کم‌کاری در مقابله با این دوگروه این تصمیم را اتخاذ کرده است.

آمریکا می‌گوید که دلیل تعلیق کمک‌های نظامی به پاکستان این است که به گروه‌های ستیزه جو و شبه‌نظامی اجازه می‌دهد از خاک این کشور برای برنامه‌ریزی حملات تروریستی در افغانستان استفاده کنند که جان سربازان آمریکایی و نیروهای نظامی بین‌المللی را به‌خطر می‌اندازد.

وزارت امورخارجه ایالات متحده می‌گوید که میزان دقیق کمک‌های تعلیق شده مشخص نیست و این وزارتخانه به‌ همراه وزارت دفاع در حال محاسبه ارقام است.

بیشتر بخوانید: تنش میان ایالات متحده و پاکستان؛ اسلام‌آباد سفیر آمریکا را احضار کرد 

مقام‌های آمریکا می‌گویند که دو مورد از کمک‌های این کشور به پاکستان شامل این تعلیق خواهند شد:

اولین مورد بودجه کمک‌‌های نظامی خارجی که خرید تجهیزات سخت‌افزاری از ایالات متحده (FMF) است که آموزش و خدمات سخت‌افزارها را شامل می‌شود و دومین مورد تعلیق کمک‌های صندوق حمایت از ائتلاف (CSF) است که عملیات‌های ضد تروریستی پاکستان حمایت می‌کند.

وزارت امورخارجه آمریکا در نشست مطبوعاتی اطمینان داد که این تعلیق کمک‌های نظامی، شهروندان پاکستان را تحت‌تاثیر قرار نمی‌دهد و در صورت اقدام صریح این کشور علیه ستیزه‌جویان مسلح، روند تعلیق متوقف خواهد شد.

کابینه دونالد ترامپ روز چهارشنبه چهارم ژانویه کنگره ایالات را در جریان این تصمیم قرار داد. یک مقام ارشد وزارت امور خارجه آمریکا به خبرنگاران گفت: «امیدواریم آنها (دولت پاکستان) این نشانه مایوس شدن ما در روابط با خود را جدی بگیرند و در راه اقدامات خواسته شده ما قدمات مثبتی بردارند.»

باب کورکر، سناتور جمهوریخواه می گوید: «پاکستان یکی از دو روترین کشورهایی است که با ان برخورد کرده‌ام.» رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا ادامه می‌دهد: «آنها در اصل از شبکه حقانی حمایت می‌کنند یا به آنها اجازه می‌دهد که منطقه امن در پاکستان داشته باشند آنهم در حالی که این شبکه تهدید بزرگی برای مردان و زنان نظامی ما محسوب می‌شود.»

کریستین فیر، کارشناس امور آسیای جنوبی در دانشگاه جورج تاون می‌گوید که خطر این تنش در روابط این است که پاکستان در تقابل با ایالات متحده با بستن راه‌های شهر بندری کراچی به افغانستان را، مانع رسیدن تجهیزات (نیروهای نظامی آمریکا) به افغانستان شود. همچنین این کشور ممکن است که با دستور منع پرواز هواپیماها در حریم هوایی خود، مانع از رسیدن تدارکات به نیروهای بین المللی به رهبری آمریکا در افغانستان شود. 

وزیر دفاع آمریکا در ماه اکتبر ۲۰۱۷ گفته بود که ایالات متحده قصد دارد «یک بار دیگر» و قبل از آنکه دونالد ترامپ گزینه‌های جدیدی را در قبال اسلام آباد به اجرا بگذارد، در موضوع افغانستان با پاکستان همکاری کند. 

بیشتر بخوانید: وزیر دفاع آمریکا: «یک بار دیگر» همکاری با پاکستان را امتحان می کنیم

آمریکا پاکستان را در لیست کشورهای «ناقض آزادی مذهب» قرار می‌دهد

وزارت امور خارجه آمریا روز پنجشنبه اعلام کرده بود که کاخ سفید، پاکستان را در لیست کشوهایی قرار می‌دهد که حق آزادی مذهب را به شدت نقض می‌کنند. 

ایالات متحده همچنین ده کشو چین، اریتره، ایران، میانمار، کره شمالی، سودان، عربستان سعودی،تاجیکستان، ترکمنستان و ازبکستان را نیز جزو کشورهایی دانست که بر خلاف قانون بین‌المللی آزادی مذهب با شهروندان خود برخورد می‌کنند. 

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

آمریکا؛ قطع کمک ۳۰۰ میلیون دلاری به پاکستان و گسیل فرمانده جدید ناتو به افغانستان

خبرنگار ان بی سی: طبقه متوسط پاکستان طرفدار آمریکاست

تنش میان ایالات متحده و پاکستان؛ اسلام‌آباد سفیر آمریکا را احضار کرد