هشدار عربستان به ایران پس از شلیک سومین موشک بالستیک حوثی ها

هشدار عربستان به ایران پس از شلیک سومین موشک بالستیک حوثی ها
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

سخنگوی ائتلاف نظامی تحت رهبری عربستان از جامعه بین الملل خواست «با اتخاذ تدابیر جدی و کارآمد مانع نقض قطعنامه های سازمان ملل متحد توسط ایران شوند.»

آگهی

ائتلاف نظامی تحت رهبری ریاض پس از شلیک موشک بالستیک جدید شبه نظامیان یمنی به سوی خاک عربستان، باردیگر نوک پیکان حملات خود را به سمت ایران نشانه گرفت.

شبه نظامیان یمن روز جمعه برای سومین بار پس از نوامبر گذشته موشکی بالستیک به سوی خاک عربستان شلیک کردند که به گفته مقامات سعودی بر فراز آسمان رهگیری و منهدم شده است.

ائتلاف تحت رهبری ریاض که بخش عمده ای از نیروهای آنرا نظامیان عربستانی تشکیل می دهند از مارس ۲۰۱۵ در حمایت از نیروهای نظامی وفادار به عبد ربه منصور هادی، رئیس جمهور یمن، با شبه نظامیان حوثی به طور مستقیم وارد جنگ شده و به مداخله نظامی در این کشور اقدام می کند. حوثی ها از سپتامبر ۲۰۱۴ کنترل صنعا، پایتخت و چند منطقه دیگر در این کشور را در دست دارند.

بیشتر بخوانید: گاهشمار تحولات یمن، از کناره‌گیری علی عبدالله صالح تا مرگ او

عربستان پس از تشکیل این ائتلاف اعلام کرده بود که قصد دارد از نفوذ پررنگ ایران در یمن جلوگیری کند. ریاض همچنین به دفعات تهران را به حمایت و تسلیح شبه نظامیان حوثی متهم کرده است. این درحالیست که تهران ضمن اعلام حمایت آشکار از حوثی ها هرگونه کمک تسلیحاتی به آنها را تکذیب کرده است.

شبه نظامیان حوثی روز جمعه از شلیک موشکی به سوی استان نجران عربستان واقع در مرز یمن خبر دادند. ریاض نیز بلافاصله اعلام کرد سیستم دفاع هوایی عربستان یک موشک بالستیک را بر فراز این استان رهگیری و منهدم کرده است.

ترکی المالکی، سخنگوی ائتلاف نظامی تحت رهبری عربستان ساعاتی بعد در اظهاراتی که خبرگزاری رسمی عربستان آنرا منتشر کرد، مدعی شد: «اقدام خصمانه حوثی های تحت حمایت ایران بار دیگر از مداخله رژیم ایران و حمایت این کشور از شورشیان یمنی حکایت دارد.»

به گفته سخنگوی ائتلاف نظامی تحت رهبری عربستان «این موشک مناطقی غیرنظامی و پرجمعیت را هدف قرار داده بود» اما پس از رهگیری و انهدام تنها سبب ایجاد خسارات مادی کوچک شد.

ترکی الماکلی در ادامه با متهم کردن تهران به ادامه ارسال موشک های بالستیک و تسلیحات نظامی به گروه های مسلح غیر قانونی، از جامعه بین الملل خواست «با اتخاذ تدابیر جدی و کارآمد مانع نقض قطعنامه های سازمان ملل متحد توسط ایران شوند.»

بیشتر بخوانید: شلیک موشک ایرانی یا حوثی به عربستان؛ کاربران اینترنت چه می‎گویند؟

عربستان سعودی در جریان شلیک دو موشک اخیر حوثی ها به سوی خاک عربستان نیز تهران را به عنوان عامل اصلی این حمله متهم و این اقدام را نوعی اعلام جنگ قلمداد کرده بودند.

بر اساس گزارش رسانه ها از سال ۲۰۱۵ تاکنون نزدیک به نه هزار نفر در جریان جنگ داخلی در یمن کشته شده اند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

فرانسه: فعالیت‌های موشکی ایران مطابق با قطعنامه سازمان ملل نیست

آیا موشک های بالستیک ایران قابلیت حمل کلاهک هسته ای را دارند؟

ویدئوی آخرین موشکی که حوثی‎ها به ریاض شلیک کردند