تیلرسون: با کنگره برای باقی ماندن در برجام در حال رایزنی هستیم

تیلرسون: با کنگره برای باقی ماندن در برجام  در حال رایزنی هستیم
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

یکی از گزینه هایی که در این رایزنی ها قرار است مورد بررسی قرار گیرد برداشتن تصویب قانونی در کنگره برای برداشتن الزام تایید پایبندی ایران به برجام توسط کاخ سفید در پایان هر دوره نود روزه است.

آگهی

رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه آمریکا تلویحا از مذاکرات درون حکومتی و ایجاد اصلاحاتی در قوانین کشورش برای باقی ماندن در برجام خبر داد.

آقای تیلرسون در مصاحبه با خبرگزاری اسوشیتدپرس با اشاره به موضع دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا در خصوص اصلاح و یا خروج از توافقنامه هسته ای با ایران یادآور شد رایزنی هایی میان کاخ سفید و کنگره برای اتخاذ راهکاری مشخص در این خصوص درجریان است.

یکی از گزینه هایی که در این رایزنی ها قرار است مورد بررسی قرار گیرد، تصویب قانونی در کنگره است که بنا بر آن، کاخ سفید دیگر ملزم به تایید پایندی ایران به برجام در دوره‌های نود روزه، نخواهد بود. در حال حاضر و براساس مصوبه کنگره در سال ۲۰۱۵، رئیس جمهوری آمریکا مکلف است در پایان هر ۳ ماه، پایبندی تهران به توافق هسته‌ای را اعلام کند.

دونالد ترامپ بیست و یک مهر ماه سال جاری حاضر نشد پایبندی ایران به توافق هسته ای با پنج قدرت جهانی را مورد تایید قرار دهد و بدین ترتیب تصمیم برای بازگرداندن تحریم ها بر ضد تهران را به کنگره واگذار کرد. مجلس نمایندگان آمریکا نیز با طفره رفتن از اعلام نظر در این مورد توپ را به زمین کاخ سفید انداخت تا بار دیگر رئیس جمهور آمریکا موظف شود در پایان دوره نود روزه بعدی که موعد آن جمعه هفته آینده (دوازدهم ژانویه) فرا می رسد موضع صریح خود را اعلام کند.

بیشتر بخوانید: توپ برجام در زمین جمهوریخواهان کنگره آمریکا

رکس تیلرسون در ادامه ضمن اشاره به رویکرد فعالانه دولت آمریکا در گفتگو با قانونگذاران کنگره به طور ضمنی اعلام کرد در صورتی که کنگره تصمیم خود را در این مورد نهایی کند دونالد ترامپ حاضر است در جهت رفع تحریم های هسته ای اقدام کند.

بر اساس گزارش های منتشر شده باقی ماندن در توافق هسته ای و در عین حال اعمال محدودیت های جدید بر ضد تهران یکی از طرح هایی است که کاخ سفید آنرا به همراه کنگره و نمایندگان سنا در دست بررسی دارد.

بیشتر بخوانید: پایان فرصت کنگرۀ آمریکا بدون تصمیم‌گیری دربارۀ توافق هسته‌ای؛ حال چه خواهد شد؟

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

کنگره و کاخ سفید برای اصلاح برجام هماهنگ عمل می‌کنند

چرا روحانی از حمله به عین‌الاسد بی‌خبر بود؟ پاسخ کیهان: محرمانه بود، فقط ۱۰ نفر خبر داشتند

فایننشال تایمز: آمریکا و ایران بر سر حملات حوثی‌ها در عمان مذاکرات محرمانه داشته‌‌اند