آغاز گفتگوها برای تشکیل «ائتلاف بزرگ» در آلمان

مارتین شولتز و آنگلا مرکل
مارتین شولتز و آنگلا مرکل Copyright رویترز
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

از تکرار «ائتلاف بزرگ» اکنون به عنوان تنها بخت آنگلا مرکل برای تشکیل یک دولت باثبات یاد می شود.

آگهی

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان می گوید به دستیابی به توافق با حزب سوسیال دموکرات برای تشکیل دولت ائتلافی امیدوار است.

سخنان صدراعظم آلمان در حالی بیان شد که حزب دموکرات مسیحی به رهبری وی از روز یکشنبه به مدت پنج روز با سوسیال دموکرات ها برای تشکیل «ائتلاف بزرگ» به مذاکره می پردازد.

«ائتلاف بزرگ» که از سال ۲۰۱۳ میلادی در آلمان قدرت را در دست دارد به ائتلاف دو حزب اصلی این کشور (حزب دموکرات مسیحی و حزب سوسیال دموکرات) اطلاق می شود. از تکرار این ائتلاف اکنون به عنوان تنها بخت آنگلا مرکل برای تشکیل یک دولت باثبات یاد می شود. پیش از این مذاکره صدراعظم آلمان با دو حزب «سبزها» و «دموکرات آزاد» شکست خورده بود.

حزب «سوسیال دموکرات» آلمان که در انتخابات ماه سپتامبر (مهر ماه) ضعیف ترین نتیجه از سال ۱۹۳۳ تاکنون را به دست آورد به دنبال دعوت فرانک والتر اشتاین مایر، رئیس جمهوری آلمان حاضر به مذاکره برای ائتلاف مجدد با حزب «دموکرات مسیحی» شد.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

مارتین شولتز، رهبر حزب «سوسیال دموکرات» پس از اعلام نتیجه انتخابات سراسری آلمان شرکت حزبش در دولت ائتلافی با حزب «دموکرات مسیحی» را منتفی دانسته بود.

با این حال او اکنون از مشارکت «سازنده» حزبش در مذاکره برای تشکیل دولت ائتلافی سخن می گوید. رئیس پیشین پارلمان اروپا در مورد گفتگوها برای تشکیل «ائتلاف بزرگ» گفت: «ما خط قرمزی تعیین نمی کنیم و در مقابل قصد داریم تا آنجا که امکان دارد سیاستهای قرمز [رنگ حزب سوسیال دموکرات] را پیش ببریم.»

با وجود تغییر موضع مارتین شولتز همچنان بخش قابل توجهی از اعضای حزب «سوسیال دموکرات» با تشکیل یک دولت ائتلافی دیگر به رهبری آنگلا مرکل مخالفت می کنند. آنها بر این باورند که حزبشان با شرکت در دولت ائتلافی به رهبری حزب «دموکرات مسیحی» آرای خود را از دست خواهد داد و تشکیل چنین دولتی تنها به تقویت حزب راست افراطی «آلترناتیو برای آلمان» خواهد انجامید.

بیشتر بخوانید:

مرکل برای تشکیل دولت تن به ائتلاف با رقیب دیرینه داد

مرکل برای نامزدی در انتخابات زودهنگام آلمان اعلام آمادگی کرد

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

احتمال «ائتلاف بزرگ» در آلمان؛ به طرف های جنگ یمن اسلحه فروخته نمی شود

آلمان؛ توافق مرکل با سوسیال دمکرات ها برای تشکیل دولت ائتلافی

مرکل برای تشکیل دولت تن به ائتلاف با رقیب دیرینه داد