موافقت نخست وزیر فرانسه با چاپ مجدد آثار یهود ستیزانه سلین

موافقت نخست وزیر فرانسه با چاپ مجدد آثار یهود ستیزانه سلین
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

موضع نخست وزیر فرانسه در موافقت با انتشار مجدد این آثار با انتقاد شدید بسیاری از شخصیت های فرهنگی، ادبی و سیاسی روبرو شده است.

آگهی

ادوارد فیلیپ، نخست وزیر فرانسه اعلام کرد به این شرط با انتشار آثار یهودستیزانه ی لوئی فردینان سلین، نویسنده شهیر فرانسوی موافقت است که این نوشته ها همراه با شرح و تفسیر همراه باشد.

رئیس دولت فرانسه روز یکشنبه در گفتگو با نشریه «ژورنال دو دیمانش» با اعلام اینکه از انتشار مجدد این جزوات به شرطی که همراه با شرح و توضیح باشد هراسی ندارد، خاطرنشان کرد: « دلایلی عالی برای متنفر شدن از این مرد وجود دارد اما شما نمی توانید جایگاه و نقش محوری او را در ادبیات فرانسه نادیده بگیرید.»

نشریه اکسپرس پیشتر در گزارشی اعلام کرده بود انتشارات گالیمار موافقت لوست دتوش، بیوه ۱۰۵ ساله سلین را برای نشر مجدد این آثار دریافت کرده و در بهار سال ۲۰۱۸ این نوشته های جنجالی را باردیگر به بازار عرضه خواهد کرد.

متون یهودستیزانه و توام با هجو، انتقادهای تند و گاه نژادپرستانه سلین که حتی خود این نویسنده مشهور فرانسوی در زمان حیات موافق انتشارش نبود قرار است در قالب کتابی تحت عنوان «نوشته های جنجالی» در دسترس علاقمندان این رمان نویس قرار گیرد. این کتاب سه بخش از جزوات جنجالی سلین تحت عناوین «سرو صدای بیهوده برای یک کشتار»، «مکتب جنازه ها» و «ملحفه های زیبا» را شامل می شود.

فردریک پواتیه، دادستان و مشاور دولت در مبارزه با نژادپرستی، یهودی ستیزی و نفرت پراکنی بر ضد دگرباشان جنسی دسامبر گذشته ضمن هشدار به انتشارات گالیمار در خصوص عواقب و خطرات انتشار مجدد این آثار خواستار ارائه تضمین از سوی این موسسه انتشاراتی برای چاپ همزمان شرح و نقد این اثر شد.

برغم ممنوعیت انتشار و فروش این دست از آثار سلین در فرانسه علاقمندان به این نویسنده جزوات جنجالی او را به صورت پنهانی و با قیمت بالا از برخی کتاب فروشی ها تهیه می کردند.

موضع نخست وزیر فرانسه در موافقت با انتشار مجدد این آثار با انتقاد شدید بسیاری از شخصیت های فرهنگی، ادبی و سیاسی روبرو شده است. سرژ کلارسفلد، یکی از مدافعان آرمان یهودیان تبعیدی فرانسه و از فعالان یادواره هولوکاست ضمن انزجار از سخنان ادوارد فیلیپ انتشار اینگونه متون «مستعد برای نفرت پراکنی و یهودی ستیزی» را در جامعه فرانسه غیر قابل تصور عنوان و تصریح کرده است که : «ما اجازه نمی دهیم اینگونه متون که والدینمان را به کام مرگ فرستاد باردیگر منتشر شود.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

یهودی ستیزی، مسئله ای که با آموزش حل می شود

نویسنده زن ایرانی‌تبار: اسلام‌گرایان در چشمان ما نگاه می‌کنند و می‌گویند از آزادی‌ ما خوششان نمی‌آید

درگذشتگان سرشناس جهان در سال ۲۰۲۳؛ از سیلویو برلوسکونی تا متیو پری