ویکتور اوربان: پناهجویان اشغالگر هستند

ویکتور اوربان: پناهجویان اشغالگر هستند
نگارش از نیما قدکپور
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

نخست وزیر مجارستان در آغاز سال میلادی بار دیگر تاکید کرد که کشورش از پذیرش پناهجویان و قوانین اروپایی سرباز می زند و پناهجویان را برای مجارستان خطرناک خواند.

آگهی

ویکتور اوربان، نخست وزیر مجارستان بار دیگر گفت که کشورش حاضر نیست تن به مقررات اروپایی درباره  پذیرش پناهجو طبق ظرفیت‌های تعیین شده بدهد. وی حکم دادگاه عالی اروپا در این زمینه را نامشروع خواند و گفت که اروپا می‌خواهد پناهجو بپذیرد و ما نمی خواهیم، باید اروپا به این موضوع توجه کند. آقای اوربان صریحا اعلام کرد: «پناهجویان مسلمان کشورمان را اشغال خواهند کرد و ما حاضر نیستیم حضور آنها را بپذیریم.»

نخست وزیر جنجالی و راست گرای مجارستان در حالی این سخنان را می گوید که کمیسیون اروپا بتازگی اخطاری جدی به این کشور، لهستان و جمهوری چک بدلیل عدم پذیرش ظرفیت پناهجویان داده است و اتحادیه اروپا می گوید در صورت عدم اجرای قوانین اروپایی ماده‌ هفتم که پیش تر علیه لهستان به اجرا درآمده است علیه مجارستان نیز اجرایی خواهد شد. طبق این ماده کشورهای عضو اتحادیه اروپایی قدرت تصمیم گیری در استراتژی های مشترک کشورهای اتحادیه اروپا را از دست خواهند داد.

ویکتور اوربان که به رهبر ضدمهاجر و اسلام ستیز اروپا شهرت دارد هفته گذشته هم گفته بود: «مجارستان می خواهد مجار بماند و ما نمی خواهیم به یک کشور مسلمان تبدیل شویم.» 

این کشور بیش از دو قرن تحت سیطره امپراطوری مسلمان عثمانی قرار داشت و گروه‌های راست افراطی همواره با یادآوری این موضوع ترس از پناهجویان را در جامعه تقویت می کنند. 

**بیشتر بخوانید: **مجارستان سخت ترین مانع برای رسیدن پناهجویان به اروپای غربی

لهستان نیز پیش تر اعلام کرده بود حاضر نیست پناهجویان مسلمان از خاورمیانه و یا شمال آفریقا را بپذیرد. «ماتئوش موراویتسکی» نخست وزیر لهستان گفته بود کشورش هزاران نفر از پناهجویان اوکراینی را پذیرفته است و حاضر نیست پناهجویان مسلمان از خاورمیانه و یا آفریقا را بپذیرد. بسیاری این سخنان رهبر لهستان را نژادپرستانه خواندند. کمیسیون اروپا به این کشور هشدار داد و ماده هفت پیمان لیسبون علیه این کشور را فعال کرد. ویکتور اوربان اولین رهبری بود که از لهستان دفاع کرد و گفت: «جلوی هر اقدامی برای تعلیق حق رأی لهستان در اتحادیه اروپا را می‌گیریم.»

حال بار دیگر در سال نوی میلادی، ویکتور اوربان در گفتگو با خبرنگار دویچه وله آلمان تاکید کرده است که حاضر نیست مانند کشور لهستان میزبان پناهجویان مسلمان باشد. تحلیلگران سیاسی معتقدند واکنش های آقای اوربان و سخت گیری های او در قبال بحران پناهجویان به جز اعتقادات شخصی، ریشه در جاه طلبی های سیاسی دارد. یکی از مهمترین دلایل، نزدیکی انتخابات سراسری در مجارستان است که البته ویکتو اوربان بخت اول پیروزی دوباره در این انتخابات به شمار می‌رود. انتخابات سراسری مجارستان در ماه آوریل برگزار خواهد شد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

خروج احتمالی حزب حاکم مجارستان از ائتلاف اکثریت در پارلمان اروپا

سرویس امنیتی لهستان با همکاری کشور چک یک شبکه جاسوسی روسیه را منهدم کرد

کی‌یف و لووف زیر حملات هوایی روسیه؛ موشک‌ها حریم هوایی لهستان را نقض کردند