جمله جنجالی نماینده پارلمان اروپا در مورد پناهجویان

جمله جنجالی نماینده پارلمان اروپا در مورد پناهجویان
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

مانفرد وبر با بیان اصطلاح «راه حل نهایی» مربوط به بحران پناهجویان انتقادات شدیدی را در آلمان و در اتحادیه اروپا برانگیخت.

آگهی

مانفرد وبر، نماینده آلمانی پارلمان اروپا از حزب میانه رو مردم می گوید از اینکه از جمله «راه حل پایانی» استفاده کرده است پشیمان و متاسف است. البته او همزمان رقبای خود که آقای وبر را به نزدیکی‌اش با ایدئولوژی آلمان نازی متهم کرده بودند، مورد انتقاد شدید قرارداد و گفت به آنها اجازه نمی دهد از جمله اشتباه او به نفع خود سوء استفاده کنند.

مانفرد وبر که در یک برنامه رادیویی در آلمان حاضر شده بود در بخشی از سخنانش با اشاره به بحران پناهجویان اعلام کرد برای این بحران باید یک «راه حل نهایی» در سال جدید میلادی به اجرا درآید. 

اصطلاح «راه حل پایانی» به جا مانده از دوران حکمرانی نازیها در آلمان است. هیتلر بارها در سخنرانی‌هایش در دهه ۳۰ میلادی و پیش از آغاز جنگ دوم جهانی از اصطلاح «راه حل پایانی» استفاده کرده بود. سخنان هیتلر در این باره اشاره‌ای بود به کشتار جمعی و سیستماتیک یهودیان و دیگر اقوامی که به گفته رایش سوم از نژاد آریایی نبودند. راه حل نهایی هیتلر نهایتا عامل اصلی تلخترین نسل کشی قرن بیستم میلادی شد.

مانفرد وبر پس از واکنشهای تند به استفاده او از این اصطلاح به سرعت در صفحه توییتر خود نوشت: «من از بیان چنین جملاتی افسوس می خورم و عذرخواهی می کنم. اما اینکه برخی از اعضای احزاب رقیب از این سخنان سوء استفاده کرده و من را نزدیک به نازیها بدانند کاملا انتقاد می کنم.»

وی همچین نوشت که تنها بدنبال یک راه حل واقعی برای حل بحران پناهجویان در اروپا می گردد. وی همچنین تاکید کرد: «ما در مقام اروپایی باید در ضمن حفظ امنیت پناهجویانی که به خاک اروپا پناهنده می شوند در مقابل مهاجرت‌های غیرقانونی بایستیم.» 

مخالفان مانفرد وبر می گویند استفاده از چنین ادبیاتی نشان می دهد که او یا کاملا از روی نادانی این جملات را بکار برده و یا اینکه بنوعی دیدگاههایی نزدیک به جریان نازیهای آلمان دارد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

نقض حقوق بشر دلیل هشدار کم سابقه پارلمان اروپا به لهستان

اردوغان بار دیگر با اعلام حمایت از حماس، نتانیاهو را با هیتلر و استالین مقایسه کرد

افزایش اسلام‌هراسی در اروپا زیر سایه «قدرت ترس»؛ راه‌های مقابله با آن چیست؟