غیبت احمدی‌نژاد؛ چرا رئیس جمهوری سابق ایران نسبت به ناآرامی‌ها سکوت کرد؟

عکس: کانال تلگرام محمود احمدی‌نژاد
عکس: کانال تلگرام محمود احمدی‌نژاد
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

خبر بازداشت محمود احمدی‌نژاد برای نخستین بار در روزنامه «القدس العربی» چاپ لندن در روز ششم ژانویه (۱۶ دی) به نقل از «یک منبع موثق» منتشر شد و رسانه‌‌های دیگر نیز اقدام به بازنشر آن کردند.

آگهی

در حالی‌که برخی رسانه‌های بین‌ المللی مدعی شده اند، محمود احمدی نژاد رئیس جمهوری سابق ایران بازداشت شده است، چند نفر از نزدیکان وی این موضوع را تکذیب کردند.

این خبر برای نخستین بار در روزنامه «القدس العربی» چاپ لندن در روز ششم ژانویه (۱۶ دی) به نقل از «یک منبع موثق» منتشر شد و رسانه‌‌های دیگر نیز اقدام به بازنشر آن کردند. روزنامه القدس العربی دلیل بازداشت احمدی‌نژاد را حمایت از معترضان تظاهرات اخیر در ایران عنوان کرده بود.

زمانی که این خبر ابعاد وسیعی به خود گرفت، ابتدا یک منبع نزدیک به احمدی‌نژاد آن را تکذیب کرد و سپس ‌عادل حیدری وکیل رئیس جمهوری سابق ایران در گفت‌و‌گو با ایلنا، در واکنش به این خبر گفت: «اخبار را از منابع موثق پیگیری کنید و من این خبر را تکذیب می‌کنم.»

از سوی دیگر کانال تلگرامی دولت بهار منتسب به احمدی‌نژاد و یارانش با انتشار تصویری از وی در همان روز (۱۶ دی) در نظر داشت به طور غیر مستقیم به شایعه‌های بازداشت یا حصر خانگی احمدی‌نژاد پاسخ دهد. 

تصویر منتشر شده در کانال دولت بهار در تاریخ ۱۶ دی

در ادامه این تکذیب‌ها هم بهمن شریف‌زاده از نزدیکان رییس دولت‌ نهم و دهم در گفت‌وگو با روزنامه قانون گفت: « برخی دوستان امروز صبح (دیروز-۱۷ دی ماه) با ایشان در دفتر ولنجک دیدار کردند. ایشان هیچ محدودیتی برای برنامه و کارهایشان ندارند و به برنامه‌های روزانه خودشان می‌رسند.»

آخرین حضور عمومی احمدی‌نژاد چه زمانی بود؟

اما همچنان آقای احمدی‌نژاد بر خلاف روزهای قبل از اعتراض‌های سراسری در ایران، در جمع‌های عمومی حضور نیافته است. همزمان با شروع اعتراض‌های عمومی در استان خراسان رضوی در تاریخ هفتم دی ۱۳۹۶، محمود احمدی‌نژاد سفری به شهر بوشهر داشت و در آنجا بدون اشاره به اعتراض‌هایی که از صبح آن روز آغاز شده بود، سخنرانی کرد.

آخرین حضور عمومی آقای احمدی‌نژاد به تاریخ ۹ دی ماه ۱۳۹۶ برمی‌گردد که وی در محله محمودیه تهران، طبق نوشته کانال تلگرامی‌اش، در جمع فعالان رسانه و فضای مجازی سخنرانی کرد. در این جمع هم او ترجیح داد تا واکنشی نسبت به اعتراض‌های سراسری در ایران که در آن تاریخ وسعت بیشتری پیدا کرده بود نداشته باشد.

در زمان اعتراض‌ها و فروکش کردن آن تنها علی‌اکبر جوانفکر از حلقه نخست یاران احمدی نژاد در یک مطلب تلگرامی درباره اتفاق‌های اخیر سخن گفته است: «اتفاقات اين روزها و شب‌ها، ريشه در سال‌ها توهين آشكار به شعور مردم و تشديد آن در ماه‌ها و هفته‌های اخير دارد. آيا اميدی به پايان يافتن اين توهين‌ها هست؟! يا آنكه همچنان می خواهند با مردم شريف ايران، با همان زبان سخن بگويند؟!»

این واکنش در حالی صورت گرفت که حمید بقایی و اسفندیار رحیم مشایی دو یار نزدیک احمدی نژاد نسبت به این وقایع تاکنون موضع رسمی اتخاذ نکرده‌اند.

اتهام‌های فرمانده سپاه علیه یک «مسئول سابق»

گرچه در این مدت آقای احمدی‌نژاد روزه سکوت گرفته است اما برخی از رسانه‌ها و شخصیت‌های سیاسی درباره او سخن گفته‌اند و حتی اتهام‌هایی در ارتباط با ناآرامی‌ها در ایران به وی وارد کرده‌اند به‌ طوری که محمدعلی جعفری، فرمانده سپاه پاسداران هفته گذشته در تاریخ ۱۲ دی ماه در پاسخ به سوالی «مبنی بر دخالت جریان منسوب به یکی از مسئولین سابق در آغاز این تجمع و اعتراض در مشهد» گفت: «این موضوع با فراخوان یکی از سایت‌هایی صورت گرفت که وابسته به شخصی است که این روزها زبان به مخالفت‌خوانی نسبت به اصل و ارزش‌های نظام گشوده است.»

گرچه آقای جعفری نامی از احمدی‌نژاد به میان نیاورد اما افزود: «نیروهای امنیتی درحال بررسی این مسئله هستند و اگر به دخالت این مسئول سابق برسند قطعاً متناسب با وضعیت و درخواست ناجا با او برخورد خواهند کرد.»

محمدعلی جعفری فرمانده سپاه پاسداران

بیشتر بخوانید: اعتراض‌ها در ایران؛ فرمانده سپاه: فتنه ۹۶ پایان یافت

این اتهام‌ها در تاریخ ۱۱ دی ماه در روزنامه جمهوری اسلامی به قلم مسیح مهاجری مدیرمسئول این روزنامه به نوعی دیگر و با زبانی دیگر تکرار شد. وی در بخشی از سرمقاله روزنامه خود نوشت: «رقبای دولت هم که فکر نمی‌کردند دمیدن در بوق تبلیغات ضد دولتی گرانی و تورم چه عواقب سوئی خواهد داشت، برای این سوال پاسخی ندارند که در زمانی که دولت محبوب و مورد حمایتشان تورم را به بالای ۴۰ درصد برده و گرانی‌های ساعت به ساعت، امان مردم را بریده بود چرا این شیپور را در دست نداشتند؟» وی در این نوشته اشاره کرد: «از نقش گستاخی‌های جریان انحرافی که ۸ سال قدرت را دردست داشت و حالا ژست اپوزیسیونی می‌گیرد و تا بالاترین نقطه نظام را مورد تعرض قرار می‌دهد، در پیدایش جریان جدید ساختارشکن نباید غافل شد.»

این سرمقاله بلافاصله با واکنش علی اکبر جوانفکر یکی از نزدیکان احمدی‌نژاد روبرو شد. او در کانال تلگرامش به این سرمقاله واکنش نشان داد و ابتدا با تمسخر این روزنامه از آن با عنوان «روزنامه گمنام و فراموش شده» یاد کرد و سپس نوشت: «همین تحلیل‌های بی‌پایه و اساس امثال آقای مهاجری است که در بسیاری از مواقع باعث گمراهی مسئولان و مدیران کشور شده و آنها را از آشنایی با حقایق و واقعیت‌های کشور دور ساخته است.»

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

چرا احمدی‌نژاد سکوت کرد؟

البته روزنامه جمهوری اسلامی در روز ۱۷ دی ماه هم در مقاله دیگری این پرسش را مطرح کرده بود که «علت سکوت احمدی نژاد در وقایع اخیر چیست؟»

نویسنده این مقاله در بخشی از مقاله خود، یکی از دلایل این سکوت را این گونه عنوان می‌کند: «رئیس‌جمهور سابق که هم‌اکنون تنها جایگاه انتصابی‌اش در حاکمیت، صندلی کوچکی در مجمع تشخیص مصلحت نظام است (که در واقع تنها دروازه امید او برای بازگشت دوباره به قدرت است)، بیش از هر چیز نگران سرنوشت مبهمش در "نظارت استصوابی" آینده است. به بیانی دیگر، او ترجیح به سکوت داده تا بهانه بیشتری برای رد صلاحیتش در اختیار شورای نگهبان قرار ندهد.»

اما بهمن شریف‌زاده از نزدیکان احمدی‌نژاد درباره علت سکوت احمدی‌نژاد به روزنامه قانون این گونه پاسخ می‌دهد: «آقای احمدی‌نژاد منتقد وضعیت موجود است و با ماهیت اعتراض‌ها که به وضعیت اقتصادی کشور شده موافق‌ است اما وقتی کار به درگیری و خشونت کشید، سکوت اختیار کردند.»

آگهی

احمدی‌نژاد و حلقه نخست نزدیکانش تا اندک زمانی پیش از آغاز اعتراض‌های سراسری در ایران با پیام‌های ویدئویی متعدد اتهام‌های زیادی را متوجه برخی از مسئولان مخصوصا برادران لاریجانی و مخصوصا قوه قضایی و رئیس آن یعنی صادق آملی لاریجانی کرده‌ بود. موضوعی که با واکنش و انتقاد رهبری ایران هم روبرو شد. علی خامنه‌ای در تاریخ ششم دی، بدون نام بردن از احمدی‌نژاد، گفته بود: «نمی‌شود که انسان یک دهه همه‌کاره کشور باشد، بعد در دهه بعدی تبدیل شود به مخالف‌خوان کشور».

حال باید منتظر ماند و دید با فروکش کردن تظاهرات سراسری چه زمانی مهر سکوت احمدی‌نژاد شکسته می‌شود و آیا او با حضور در جمع‌های عمومی به شایعه‌ها درباره اعمال محدودیت‌هایی علیه‌اش پاسخ می‌دهد یا نه؟

بیشتر بخوانید:

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

احمدی نژاد: هر کسی در هر مقامی باشد اگر ملت او را نخواهد، غاصب است

قوه قضائیه به ضرب الاجل احمدی‌نژاد پاسخ می‌دهد

نقش قوه قضاییه در شکل گیری فسادهای بزرگ از زبان محمود احمدی نژاد