هنرپیشه مشهور فرانسوی: تلاش مردها برای برقراری رابطه با زن ها جرم نیست

 هنرپیشه مشهور فرانسوی: تلاش مردها برای برقراری رابطه با زن ها جرم نیست
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

آنها نسبت به ظهور آن بخش از دیدگاههای فمینیستی که به شکل «تنفر از مردان و تنفر از جنسیت» تجلی می‌یابد، هشدار داده‌اند.

آگهی

در بیانه‌ای که روز سه‌شنبه در نشریه «لوموند» فرانسه منتشر شد، صد نفر از زنان مشهور این کشور اعلام کردند که با برخی از دیدگاههای فمینیستی که در پی رسوایی اخلاقی هاروی واینستین از مشهورترین تهیه کنندگان هالیوود شکل گرفته است، مخالفند.

بیشتر بخوانید: رسوایی اخلاقی هاروی واینستین؛ شمار زنان شاکی به ۸۲ نفر رسید

در این بیانیه که توسط زنان نویسنده یا هنرمندی همچون کاترین میه و کاترین رب‌-گریه نوشته شده و بازیگران و خبرنگاران مشهوری همچون کاترین دنو و برژیت لاهایی و الیزابت لوی پای آن را امضاء کرده‌اند، نسبت به ظهور آن بخش از دیدگاههای فمینیستی که به شکل «تنفر از مردان و تنفر از جنسیت» تجلی می‌یابد، هشدار داده‌اند.

آنها در این بیانیه با دفاع از «آزادی سماجت و آزار دادن» برای مردان به عنوان «یک آزادی انکار نشدنی» اعلام کردند: «تجاوز یک جرم است. اما تلاش مداوم و یا حتی ناشیانه برای جلب توجه و برقرار کردن یک رابطۀ عاطفی نه جرم است، نه اغفال و نه تجاوزی قلدرمآبانه».

این بیانیه با اذعان بر آگاهی از خشونتهای جنسی اعمال شده علیه زنان بویژه در محیط کار یعنی جایی که برخی از مردان از قدرت خود برای آزار زنان استفاده می‌کنند، تاکید می‌کند که اگرچه تلاش در راستای حمایت از زنان لازم است اما نباید این تلاش‌ها به اقدامی ضد خود تبدیل شود.

به نوشتۀ آنها کمپینی که هم اکنون در این زمینه در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی شکل گرفته و به افشاگری دربارۀ مردان می‌پردازد، گاه تا آنجا پیش رفته است که برخی از مردان را که مرتکب تخلفاتی کوچک شده‌اند، در ملاء عام همسطح مجرمین جنسی متهم کرده است. نتیجه این قضاوت سریع و اینگونه اتهام‌سازی نیز تنها قربانی شدن بی‌دلیل این گروه از مردان بوده است. 

با این اقدامات، گاه مردانی در حرفۀ خود تحریم و درنهایت مجبور به استعفا شده‌اند که تنها گناهشان این بوده است که احتمالا زانویی را لمس کرده‌اند، سعی داشتند دزدانه کسی را ببوسند یا در جریان شامی کاری، «صمیمانه» دربارۀ برخی چیزها صحبت کرده‌اند.

به گفتۀ امضاء کنندگان این بیانیه، این تبی که شکل گرفته است نه تنها به توانمندسازی زنان کمک نمی‌کند بلکه در خدمت منافع دشمنان آزادی جنسی و افراط گرایان مذهبی خواهد بود.

بیشتر بخوانید:

انتشار این بیانیه که کاملا بر خلاف جریان فمینیستی غالب محسوب می‌شود، شگفتی بسیاری را برانگیخت و انتقادات زیادی به همراه داشت.

سگولن رویال، وزیر پیشین محیط زیست و انرژی فرانسه در پیامی توییتری نوشت: «جای تاسف است که هنرمند بزرگ ما کاترین دونو به این متن ناخوشایند پیوسته است. زنان و مردانی که در جامعه نگران شأن زنان هستند، به آنهایی می‌اندیشند که به دلیل ترس از صحبت کردن درباره این آزارها، قربانی خشونت جنسی شده‌اند.»

مارلن شیاپا، وزیر برابری زنان و مردان در دولت جدید فرانسه نیز در پیامی نوشت: «من در فرانسه مردی را نمی‌شناسم که به دلیل لمس زانوی یک زن اخراج شده باشد. اگر چنین کسی را می‌شناسید به من معرفی کنید.»

کارولین دو هاس، مشاور وزیر حقوق زنان در فرانسه نوشت: «زنان با امضای نامه‌ای از حق حملۀ جنسی به زنان و (توهین به فمینیستها) دفاع کرده‌اند. به نظر سال خوبی در پیش داریم.»

لورانس روسینول، وزیر پیشین حقوق زنان و سناتور کنونی این کشور نیز نوشت: «این نگرانی‌ها بدون میل و نگاه مردان وجود نخواهد داشت. چیزی که باعث شد چنین زنان باهوشی چنین حرفهای بی‌معنی را بنویسند.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

بستری شدن هنرپیشه سرشناس فرانسوی در بیمارستان در پی سکته مغزی

ماکرون وعده داد مفهوم «رضایت» را به تعریف تجاوز جنسی در قوانین فرانسه بگنجاند

از سیمون دوبووار تا حمایت دولت؛ فرانسه برای گنجاندن حق سقط جنین در قانون اساسی چه راهی را طی کرد؟