اطلاعات دریایی آمریکا: زیر دریایی آرژانتینی در۴۰هزارم ثانیه منفجر شده است

missing submarine
missing submarine
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

«تمام سرنشینان آن بدون هیچ رنجی در دم جان سپردند.»

آگهی

دو ماه پس از ناپدید شدن زیردریایی «سن خوان ARA» آرژانتین در آب‌های اقیانوس اطلس، دفتر اطلاعات دریایی ایالات متحده آمریکا (ONI)  با استناد به مدارکی که توسط سازمان پیمان جامع هسته‌ای (CTBTO) جمع‌آوری شده در گزارش نهایی خود اعلام کرد که این زیردریایی منفجر شده و همه سرنشینان آن در دم جان سپردند.

براساس گزارش منتشر شده توسط دفتر اطلاعات دریایی، این انفجار در عمق ۴۰۰ متری آب‌های اقیانوس رخ داده و انرژی آزاد شده از آن با انفجار «شش تُن تی‌ان‌تی» برابری می‌کند.

این زیردریایی با ۴۴ سرنشین از روز ۱۵ نوامبر (۲۴ آبان) ناپدید شد و با پایگاه خود تماس نگرفت. با وجود اینکه بیش از چهار هزار نفر از هشت کشور جهان شامل آرژانتین، ایالات متحده آمریکا، بریتانیا، فرانسه، شیلی و اروگوئه با استفاده از ۱۴ کشتی و ۱۰ هواپیما، در عملیات جستجو شرکت کردند اما هرگز هیچ نشانی از آن یافت نشد.

مرگ بدون رنج

 براساس اطلاعات منتشر شده این انفجار در عرض ۴۰ هزارم ثانیه رخ داده است و زیر دریایی با سرعت ۱۰ تا ۱۳ گره دریایی معادل ۱۸.۵ تا ۲۴ کیلومتر در ساعت غرق شده است و به همین علت کارکنان این زیردریایی پیش از آنکه متوجه هرگونه اشکالی شوند به صورت لحظه‌ای و بدون تحمل هیچ رنجی جان باخته‌اند. 

گرچه افرادی که اعضای خانواده یا دوستان خود را در این حادثه از دست داده‌اند از این حادثه غمگین و خشمگین هستند، اما مرگ بدون رنج خدمه زیردریایی می‌تواند تسلی بخش اندوه آنان باشد.

کاهش بودجه ارتش و افزایش فساد اداری آرژانتین از مهمترین دلایل خشم مردم این کشور نسبت به وقوع این حادثه است.

زیردریایی سن خوان نوع تی‌آر-۱۷۰۰ ساخت آلمان بود که ۳۵ سال پیش یعنی در سال ۱۹۸۳ در نیروی دریایی آرژانتین آغاز به کار کرده و در سال ۲۰۰۸ چهار موتور دیزل و موتور پروانه‌های الکتریکی آن تعویض و تعمیر شده بود. 

براساس نامه منتشر شده از سوی نمایندگان پارلمان آرژانتین این زیردریایی مورد تعمیرات اساسی قرار گرفته و باطری‌های آن تعویض شده بود اما مشخص نیست که آیا سازندگان باطری‌های تعویضی آلمان بوده یا باطری‌ها در کشور ثالثی ساخته و تعویض شده‌اند.

 به همین علت بسیاری از مردم آرژانتین با توجه به قدیمی بودن این زیردریایی و عدم توجه به نگهداری و تعمیر آن، دولت را مقصر اصلی این حادثه می‌دانند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

تراژدی زیردریایی گم شده؛ فرمانده نیروی دریایی آرژانتین اخراج شد

تلاش برای یافتن زیردریایی ناپدید شده آرژانتینی

طرح رئیس جمهوری آرژانتین برای مهار تورم ۲۰۰ درصدی؛ مخالفان با پلیس درگیر شدند