مقامات ایران از عزم خود برای پیگیری حادثه نفت کش سانچی می گویند

نمایی از نفت‌کش سانچی
نمایی از نفت‌کش سانچی
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

به گفته مسئول کمیته ویژه رسیدگی به حادثه نفت کش سانچی مقامات ایران بنا به دستور حسن روحانی در تلاشند تا پس از تثبیت وضعیت کشتی در کف دریا به آن دسترسی پیدا کنند.

آگهی

مسئولان اجرایی و قضایی ایران روز دوشنبه همزمان با عزای عمومی در این کشور وعده دادند علت حادثه نفت کش سانچی بررسی خواهد شد.  

محمد جعفر منتظری، دادستان کل کشور با صدور دستوری ویژه خواستار پیگیری لازم برای بررسی «علت بروز حادثه و استیفای حقوق» خانواده های قربانیان شد. علی ربیعی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز که از سوی حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران مسئول کمیته ویژه رسیدگی به حادثه نفت کش سانچی شده است دوشنبه شب در گفتگویی تلویزیونی از تلاش حداکثری دولت برای بازیابی و بررسی اطلاعات جعبه سیاه کشتی سانچی خبر داد.

به گفته مسئول کمیته ویژه رسیدگی به حادثه نفت کش سانچی مقامات ایران بنا به دستور حسن روحانی در تلاشند تا پس از تثبیت وضعیت کشتی در کف دریا به آن دسترسی پیدا کنند. وی همچنین برخی «شایعات» مطرح شده همچون انفجار سانچی بر اثر اصابت موشک یا حرکت آن به مقصد کره شمالی را تکذیب کرد.

علی ربیعی در این گفتگوی تلویزیونی همچنین تاکید کرد که کارشناسان چینی از ابتدا مرگ کارکنان کشتی در لحظات اولیه حادثه را اعلام کرده بودند.

 از سوی دیگر علی ادیانی، نایب رئیس کمیسیون انرژی مجلس ایران نیز از برنامه این کمیسیون برای بررسی حادثه سانچی سخن گفت.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید 

بنا به گزارشها پیکر دو دریانورد ایرانی و جعبه سیاه نفت‌کش سانچی به بندر شانگهای چین منتقل شده است. قرار است برای تعیین تعیین هویت آزمایش‌های دی ان ای بر روی اجساد انجام شود. همچنین جعبه سیاه نیز برای تحقیقات به پاناما، کشور صاحب پرچم نفت‌کش منتقل خواهد شد. 

بنا به اعلام هادی حق شناس، معاون سازمان بنادر و دریانوردی ایران زمان تقریبی بررسی جعبه سیاه نفت کش سانچی را «یک ماه» اعلام کرد هر چند به گفته وی این زمان ممکن است «کمتر یا بیشتر» شود.

تمامی ۳۲ دریانورد نفت‌کش ایرانی سانچی در دریای چین جان باختند. محمد راستاد، رییس سازمان بنادر و دریانوردی و سخنگوی کمیته رسیدگی به حادثه نفت‌کش سانچی روز یکشنبه تاکید کرده بود: «کارکنان و خدمه کشتی ایرانی در ساعت اولیه حادثه به دلیل انتشار گازهای سمی و شدت انفجار، متاسفانه جان باخته‌اند.»

علاوه بر اعلام عزای عمومی در روز دوشنبه ۲۵ دی سید علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی نیز با انتشار یک پیام عمومی، کشته شدن کارکنان این نفتکش را به خانواده‌های آنان تسلیت گفت.

خبرگزاری ایرنا نیز به نقل از خبرنگار خود در شانگهای گزارش داد که بنا بر اطلاعات دریافتی از اظهارات خدمه کشتی باری چینی که با نفتکش ایرانی برخورد کرد، اطلاعات دریافتی از کشتی‌های امدادرسان و همچنین فرمانده چینی گروه امداد و نجات، به نظر می‌رسد دریانوردان کشتی ایرانی در ساعت اولیه آتش‌سوزی به دلیل انتشار گازهای سمی و شدت انفجار، جان باخته‌اند.

هیچ یک از نیروهای نجات نتوانستند به حد کافی به کشتی سانحه دیده ایرانی نزدیک شوند. محمد راستاد که به چین سفر کرده در این زمینه تصریح کرد: «تلاش‌ها برای اطفا حریق و ورود به کشتی برای نجات پیکرهای خدمه، به رغم تمام تلاش‌ها، به دلیل انفجارهای پی در پی میسر نشد.»

نفت‌کش ایرانی سانچی حامل ۱۳۶ هزار تن میعانات گازی صادراتی ایران به کره جنوبی عصر شانزدهم دی ماه پس از برخورد یک کشتی باری با آن، دچار آتش سوزی شد.

کشتی فله‌بر هنگ کنگی به نام «کریستال» با مالکیت یک شرکت لجستیکی در استان «جه جیانگ» چین حاوی ۶۴ هزار تن غله بود که از آمریکا به مقصد استان «گوانگ دونگ» در جنوب چین می‌رفت و در بین راه به کشتی سانچی با مالکیت شرکت «برایت» از ایران برخورد کرد.

بیشتر بخوانید:

امیدواری مسئولان ایرانی به زنده بودن سرنشینان نفتکش

گفت‌وگوی یورونیوز با خانواده‌های خدمه نفت‌کش ایرانی؛ امید در اوج نگرانی

تکاوران ایرانی رسیدند، اما سانچی غرق شد

جواد منتظری، خبرنگاز یورونیوز در تهران از قول مقام‌های رسمی ایران گزارش می‌دهد که نفتکش سانچی بعد از هشت روز سوختن، بالاخره در میان دود و آتش غرق شد و این در حالی بود که تیم تکاوران اعزامی ایران به استعداد ۱۲ نفر به محل حادثه رسیده بودند.

با اینکه عملیات اطفای حریق سانچی با حضور تیم‌های ژاپنی و چینی در سه الی چهار روز اخیر تسریع شده بود، اما شدت آتش با هر جرقه‌ای روی سطح کشتی بیشتر می‌شد به طوری که تکاوران ایرانی هرگز نتوانستند وارد آن شوند.

آگهی

تشخیص هویت جان‌باختگان و رمزگشایی جعبه سیاه

تاکنون اجساد سه سرنشین این نفت‌کش پیدا شده اما عملیات تشخیص هویت آنها هنوز آغاز نشده است. به گزارش خبرگزاری ایسنا، پیکر یکی از پرسنل داخل دریا و پیکر دو نفر دیگر در جریان جست و جوی نیم ساعته تیم چینی به همراه جعبه سیاه کشتی پیدا شد.

جعبه سیاه این کشتی برای بازخوانی فعلا به بندر شانگهای منتقل شده است. البته جعبه سیاه سانچی با توجه به قوانین ثبت شده در کنوانسیون‌های بین‌المللی مبنی بر این که جعبه سیاه موجود در کشتی‌ها و شناورها در فضای بین‌المللی به کشوری که کشتی در آن به طور رسمی ثبت شده تحویل داده شود، و نیز با توجه به این که شناور مذکور در یکی از بنادر پاناما به ثبت رسیده است، باید به این کشور تحویل داده شود.

مسئولان پاناما طبق قوانین موظفند که اطلاعات ثبت شده در این جعبه را به طور کامل به ایران ارائه کنند، اما این احتمال وجود دارد که این جعبه در شانگهای رمزگشایی و بازخوانی شود.

مسیر واپسین سفر نفت‌کش سانچی از خلیج فارس تا دریای چین

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

جدال آب و آتش؛ یکسال از غرق شدن نفتکش سانچی گذشت

اعتراض خانواده‌های جانباختگان نفتکش سانچی به نماینده رئیس جمهوری

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس به یورونیوز: نقش چین در حادثه سانچی بررسی می‌شود