دعوت توسک از بریتانیا برای بازگشت دوباره به اتحادیه اروپا

دعوت توسک از بریتانیا برای بازگشت دوباره به اتحادیه اروپا
نگارش از نیما قدکپور
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

رئیس شورای اروپا می گوید می توان روند برکسیت را متوقف کرد و بریتانیا دوباره می تواند به اتحادیه اروپا بازگردد.

آگهی

دونالد توسک، رئیس شورای اروپا، روز سه شنبه گفت در صورتی که بریتانیا بخواهد در خصوص تصمیمش برای خروج از اتحادیه اروپا بازنگری کند، بروکسل هنوز هم از این موضوع استقبال می کند.

دونالد توسک رئیس شورای اروپایی چراغ سبز دیگری به دولت محافظه کار بریتانیا نشان داد. آقای توسک در اولین جلسه پارلمان اروپا در سال ۲۰۱۸ بار دیگر خطاب به دولت بریتانیا گفت که هنوز هم برای بازگشت به اتحادیه اروپا دیرنشده است و «قلب اروپا» برای بریتانیایی ها همواره گشوده خواهد بود. 

سخنان دونالد توسک در بحبوبحه بحث و گفتگوهای در خصوص برگزار کردن یا نکردن همه پرسی دوم درباره برکسیت اهمیت زیادی دارد. تونی بلر نخست وزیر سابق بریتانیا نیز پیش تر گفته  بود برکسیت اجنتاب ناپذیر نیست و اراده مردم می تواند آنرا متوقف کند. آقای بلر همچنین گفت ماموریتش آن است که بریتانیایی‌ها را متقاعد کند تا بپاخیزند و نظرشان را درباره خروج از اتحادیه اروپا تغییر دهند. وی همچنین پیشنهاد یک رفراندوم مجدد را داده است و از بریتانیایی‌ها خواسته است بار دیگر راه بازگشت به اتحادیه اروپا را فراهم کنند.

البته، در نقظه مقابل، ترزا می نخست وزیر محافظه کار بریتانیا بارها در اظهارنظرهای رسمی اعلام کرده است که برگزاری همه پرسی مجدد امکان پذیر نیست و «بریتانیایی‌ها مسیر خود برای خروج از اتحادیه اروپا» را انتخاب کرده اند.

بیشتر بخوانید:

کسب توافقات اولیه مذاکرات برکسیت را به مرحله بعد رساند

مذاکرات برکسیت؛ پیشرفت های کند برای کسب توافق

دونالد توسک، رئیس شورای اروپایی در پارلمان اروپا در استراسبورگ گفت: «با توجه به روابط آتی ما آنچه امروز بیش از هر چیزی به آن نیاز داریم شفافیت در چشم انداز بریتانیا است. زمانی که به این شفافیت رسیدیم رهبران اروپایی درباره این کشور تصمیم گیری خواهند کرد. سخت‌ترین کار البته هنوز پیش روی ماست و زمان محدودی در اختیار داریم. برای این کار باید اتحاد و یکپارچگی بین ۲۷ کشور عضو را حفظ کنیم.»

آقای توسک در بخش دیگری از سخنان خود این بار خطاب به رهبران بریتانیا گفت: « اتحادیه اروپا همواره راه بازگشت بریتانیا به اتحادیه اروپا را بازگذاشته است اما اگردولت بریتانیا مصمم به خروج از اتحادیه اروپا است برکسیت تبدیل به یک واقعیت خواهد شد. او اعلام کرد در ماه مارس سال آینده هم با بریتانیایی خواهیم بود و قلب هایمان همچنان برای شما گشوده خواهد بود. » وی اظهار امیدواری کرد که مقامات بریتانیا طرز فکرشان درباره برکسیت را تغییر دهند.

فاز دوم مذاکرات برکسیت در بروکسل از هفته گذشته آغاز شد. در اولین هفته از ماه دسامبر سال گذشته میلادی اولین دور مذاکرات به پایان رسید. البته پایان دور اول مذاکرات بعد از شش ماه انجام شد و هیچکدام از دوطرف مذاکره انتظار طولانی شدن این مذاکرات را نداشتند. اعضای کابینه و حزب محافظه کار در جریان واقعی روند برکسیت متوجه شدند که مسایل فراوانی وجود دارند که بریتانیا را در مذاکرات متضرر خواهند کرد.

محور اصلی مذاکرات برکسیت در دور اول وضعیت شهروندان اروپایی مقیم بریتانیا، نقش دادگاه عالی اروپا و تبیین گذرگاههای مرزی بین دو ایرلند که یکی از آنها یعنی جمهوری ایرلند عضوی از اتحادیه اروپا است، بود. مساله حقوق شهروندان اروپایی در بریتانیا بیشتر از همه مذاکرات را به تاخیر انداخت. قرار است در دور دوم مذاکرات اتحادیه اروپا و بریتانیا ادامه رابطه تجاری بین اروپا و بریتانیا پس از نهایی شدن برکسیت را مورد بحث قرار دهند. بریتانیا در حال حاضر به عنوان عضوی از اتحادیه اروپا مزایای زیادی در بازار مشترک اروپایی دارد و با خروج از اتحادیه آنها این مزایا را از دست خواهند داد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

دونالد توسک: به احزاب «اروپاستیز» رای ندهید

نایجل فاراژ: شاید از برگزاری همه پرسی دوم برکسیت حمایت کنم

مرز بین دوایرلند مانع بزرگ مذکرات برکسیت