اوباما باز می‌گردد

Former U.S. President Barack Obama speaks after receiving the 2017 Profile
Former U.S. President Barack Obama speaks after receiving the 2017 Profile Copyright REUTERS/Brian Snyder TPX
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

شاید حضور باراک اوباما در کارزارهای انتخابات میان دوره‌ای آمریکا زنگ خطری باشد برای دونالد ترامپ و متحدان جمهوریخواه وی

آگهی

باراک اوباما، رئیس جمهوری پیشین ایالات متحده آمریکا به دنیای سیاست باز ‌می‌گردد.

 به گزارش مجله نیوزویک، چاپ آمریکا، شنیده‌ها حاکی از آن است که آقای اوباما قصد دارد در سال ۲۰۱۸ به عرصه سیاسی بازگردد و نقش برجسته‌ای را در دوره انتخابات حساس میان دوره‌ای کنگره ایفا کند.

بنا بر این گزارش، نزدیکان چهل و چهارمین رئیس‌جمهوری آمریکا پیش‌بینی می‌کنند که او سال سیاسی پر باری را در پیش رو داشته باشد. به نظر می‌رسد وی کارزارهای حمایتی از نامزدهای حزب دموکرات را دوچندان خواهد کرد.  

آقای اوباما از زمان ترک کاخ سفید در سال گذشته، فعالیت سیاسی چندانی نداشته اما وی پیش از پایان دومین دوره ریاست جمهوری تعهد کرده بود تا در عرصه سیاست فعال بماند. 

بیشتر بخوانید:حضور اوباما در هیات منصفه دادگاه منتفی شد

با وجود آنکه بیش از یک سال از اقامت دونالد ترامپ در کاخ سفید نمی‌گذرد، اما موضع‌گیری‌های پر سر و صدا و بی وقفه وی، باعث شده تا همین مدت کوتاه برای هواداران حزب دموکرات بسیار طولانی باشد.

بیشتر بخوانید:

مجلس نمایندگان آمریکا به لغو و جایگزینی اوباماکر رای داد

 وعده‌‎هایی که ترامپ داد و در سال ۲۰۱۷ عملی کرد

آقای اوباما در سال ۲۰۱۷ در چند مورد از جانشین خود انتقاد کرد اما به ندرت نام آقای ترامپ را مستقیما بر زبان آورد. رئیس جمهوری پیشین آمریکا علیه تلاش‌های جمهوری‌خواهان برای ملغی کردن بیمه خدمات درمانی عمومی موسوم به اوباماکر سخن گفت، در حمایت از حفظ قانون داکا (مشهور به قانون رویاپردازان درباره مهاجرانی که از کودکی به ایالات متحده آمده اند)  موضع‌ گرفت و به‌ویژه و از تصمیم آقای ترامپ برای خروج از پیمان تغییرات آب و هوایی انتقاد کرد.

در حالی که دونالد ترامپ در پایان اولین سال حضور در کاخ سفید محبوبیت بسیار پایینی دارد، آقای اوباما در زمان خروج از قدرت محبوب‌تر شد و میزان رضایت مردمی از او به بیش از ۶۰ درصد رسید. در اواخر سال ۲۰۱۷ میزان محبوبیت وی حتی در ایالت آلاباما که ساکنان آن سنتا جمهوری‌خواه هستند، از ترامپ بالاتر رفت.

شاید حضور باراک اوباما در کارزارهای انتخابات میان دوره‌ای آمریکا زنگ خطری باشد برای رئیس جمهوری و متحدان جمهوریخواه وی. براساس نتایج یک نظرسنجی که در ماه سپتامبر سال ۲۰۱۷ انجام شده، ۵۲ درصد از پاسخ‌دهندگان مایل بودند که اوباما کماکان در قدرت باقی می‌ماند.

در سال ۲۰۱۷ آقای اوباما تنها در  کارزار انتخاباتی ویرجینیا و برای حمایت از رالف نورتام شرکت کرد. کاندیدایی که اد گلیسپی، رقیب دموکرات خود را شکست داد. 

بیشتر بخوانید: پیروزی نامزد دموکرات در آلاباما؛ آرای جمهوریخواهان در سنا شکننده شد

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ترامپ مهمان رئیس جمهوری فیلیپین که اوباما را 'حرامزاده' خوانده بود

معترضان به جنگ غزه مراسم جمع‌آوری کمک‌های مالی با حضور بایدن، اوباما و کلینتون را مختل کردند

دونالد ترامپ برنده جدال حقوقی بر سر توقف حکم ۴۵۴ میلیون دلاری شد؛ دادگاه هم تخفیف داد و هم مهلت