ترکیه عملیات نظامی «شاخه زیتون» را در شمال سوریه آغاز کرد

عفرین
عفرین Copyright رویترز
نگارش از مسعود سالاری
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

مقام‌های ترکیه سفرای ایران و روسیه در آنکارا را برای مشورت و گفتگو در مورد عملیات شاخه زیتون فراخوانده‌اند.

آگهی

ارتش ترکیه عملیات نظامی خود موسوم به «شاخه زیتون» را در منطقه عفرین واقع در شمال سوریه آغاز کرد. پیشتر رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه از آغاز عملیات زمینی نیروهای کشورش علیه کردها در شهر عفرین خبر داده بود.

ستاد ارتش ترکیه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد هدف این عملیات که از ساعت ۵ صبح روز شنبه به وقت محلی آغاز شده، «برقراری امنیت و ثبات» در مرزهای ترکیه و در کل منطقه است. در این بیانیه که در وبسایت ارتش منتشر شد، تصریح شده است که هدف این عملیات نه »غیرنظامیان و افراد بی گناه»، که مواضع «تروریست»ها خواهد بود.

یگان‌های مدافع خلق (YPG) در واکنش به این حملات تنها راه حل را مقاومت عنوان و تصریح کرده با هر گونه تجاوز به شهر خود مقابله خواهد کرد.

بیشتر بخوانید:

اردوغان از آغاز عملیات زمینی ترکیه در خاک سوریه خبر داد

ترکیه گلوله‌باران مناطق کردنشین در شمال سوریه را آغاز کرد

عفرین از سال ۲۰۱۲ میلادی تا کنون در اختیار نیروهای شبه نظامی کرد موسوم به یگان‌های مدافع خلق بوده است. ترکیه این گروه را در پیوند با نیروهای پ‌کاکا دانسته و آنها را به عنوان گروه‌های «تروریستی» می‌شناسد.

در این بیانیه رسمی همچنین یادآوری شده که بر اساس قوانین بین‌المللی، عملیات شاخه زیتون «حق» مشروع ترکیه است.

یک سخنگوی یگان‌های مدافع خلق تأئید کرد که شهر عفرین و چندین روستای اطراف آن هدف حملات هوایی قرار گرفته است.

حملات هوایی

جنگنده‌‌های ترکیه روز شنبه همچنین مواضع یگان‌های مدافع خلق و حزب اتحاد دموکراتیک را در عفرین بمباران کردند.

خبرگزاری رویترز با نقل این خبر از قول یک مقام رسمی در ترکیه نوشت که عملیات نظامی ترکیه در عفرین به معنی باز کردن جبهه جدیدی در جنگ داخلی سوریه است.‌ این مقام ارشد ترکیه همچنین به رویترز گفته است که نیروهای ارتش آزاد سوریه نیز از عملیات این کشور در عفرین حمایت می‌کنند.

ارتش ترکیه طی بیانیه ای اعلام کرده که در جریان حملات هوایی روز شنبه دستکم برای ۱۰۸ مرتبه، مواضع گروههای کرد را در خاک سوریه هدف قرار داده است.

ایران، روسیه و سوریه در جریان حمله بوده‌اند

وزارت خارجه روسیه نسبت به عملیات نظامی ترکیه در عفرین اظهار نگرانی کرده و خواستار خویشتنداری طرف‌های درگیر شده است. روسیه همزمان ادعای رسانه‌های ترکیه مبنی خروج نیروهای روس از شمال سوریه را رد کرده است. سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه گفته است نیروهایش در این مناطق حضور دارند و عقب‌نشینی نکرده‌اند. خروج نیروهای روسی از عفرین در شمال سوریه راه را برای حمله نیروهای ترکیه به کردها فراهم می‌کرد.

ترکیه می‌گوید برای گفتگو و مشورت درباره عملیات عفرین با ایران و روسیه تماس داشته است. شبکه الجزیره خبر داد که ترکیه سفرای ایران و روسیه در آنکارا را برای مشورت و گفتگو در مورد عملیات شاخه زیتون فراخوانده است.

جنگنده ترکیه بر فراز منطقه ختای در نزدیکی مرز سوریه - ۳۰ دی

مولود چاوش‌اوغلو، وزیر خارجه ترکیه نیز روز پنج‌شنبه در گفتگو با شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان ترکی گفته بود که ترکیه برای انجام عملیات نظامی با ایران و روسیه هماهنگی کرده و روسیه ممانعتی برای این عملیات به عمل نخوهد آورد.

از سوی دیگر شبکه خبر تلویزیون ایران از قول چاوش‌اوغلو اعلام کرد که ترکیه به صورت مکتوب به دولت سوریه اطلاع داده که قصد دارد در عفرین عملیات نظامی انجام دهد. با این حال منابع رسمی سوریه ساعتی بعد هر گونه هماهنگی در این خصوص بین آنکارا و دمشق را تکذیب کردند. در عین حال سوریه به ترکیه در مورد حمله به شمال این کشور هشدار داده است.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

شهردار ختای ترکیه: پذیرای پانصد هزار پناهجوی سوری هستیم

نمایش گروه مهتر به سبک عثمانی‌ها در مرز ترکیه و سوریه

دستگیری بیش از ۳۰۰ نفر در ترکیه به ظن ارتباط با گروه داعش