وزیر اطلاعات ایران: شروع نارضایتی‌ها از اقدامات دشمنان نبود

سید محمود علوی، وزیر اطلاعات
سید محمود علوی، وزیر اطلاعات Copyright ایسنا
نگارش از مسعود سالاری
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

از ابتدای اعتراضات و درگیری‌های اخیر در ایران، مقام‌های رسمی همواره تلاش کرده بودند تا «دشمنان خارجی» را عامل این ناآرامی‌ها معرفی کنند. رهبر ایران در واکنش به اعتراضات، آمریکا، اسرائیل، عربستان و سازمان مجاهدین خلق را عاملان تحریک معترضان خوانده بود.

آگهی

وزیر اطلاعات ایران با اشاره به ناآرامی‌های اخیر گفت: «نقطه شروع بحران از اقدامات دشمنان نبود بلکه دامن زدن به نارضایتی‌ها موجب بروز حوادث گشت که با همکاری و همدلی دستگاه‌های امنیتی انتظامی و اطلاعاتی برطرف شد.»

به گزارش خبرگزاری ایسنا، سیدمحمود علوی روز یکشنبه در جلسه شورای اداری استان اصفهان افزود: «مردم به خاطر امیدهایی که به نظام دارند از همراهی با اغتشاشگران پرهیز کردند، اما دشمنان و بدخواهان نظام با بزرگنمایی آشوب‌ها در صدد انتشار اغتشاشات به همه کشور بودند اما پایان یافتن اتفاق طی ۴ تا ۵ روز مایه اقتدار جمهوری اسلامی ایران شد.»

اعتراضات: از اتهام به دشمنان خارجی‌ تا رد آن

از ابتدای اعتراضات و درگیری‌های اخیر در ایران، مقام‌های رسمی همواره تلاش کرده بودند تا «دشمنان خارجی» را عامل این ناآرامی‌ها معرفی کنند.

سید علی خامنه‌ای، رهبر ایران در واکنش به اعتراضات، آمریکا، اسرائیل، عربستان و سازمان مجاهدین خلق را عاملان تحریک معترضان خوانده بود. او روز سه‌شنبه ۱۹ دی ماه در این زمینه گفت: «نقشه مربوط به آمریکایی‌ها و صهیونیست‌هاست. پول برای یکی از این دولت‌های خرپول اطراف خلیج فارس است، پادویی‌اش هم مربوط به سازمان آدمکش منافقین بود.» اشاره رهبر ایران به دولت «خرپول»، به طور غیر مستقیم و تلویحی متوجه عربستان سعودی بود.

بیشتر بخوانید:

رهبر ایران: مطالبات و حرکات وحشیانه تفکیک شوند

از آیت‌الله مایک تا برادر زن صدام؛ تمام متهمان رسمی ناآرامی‌های دی ماه ایران

پیش و بعد از سخنان علی خامنه‌ای، چند مقام رسمی عالی‌رتبه در ایران افراد خارجی دیگری را به عنوان عامل اعتراضات معرفی کرده بودند. از جمله محمدجعفر منتظری، دادستان کل ایران ۱۴ دی ماه فردی به نام مایک دی آندریا، معروف به «آیت‌الله مایک» را به عنوان «طراح اصلی پروژه» ناآرامی‌ها در ایران معرفی کرد. این فرد به عنوان رئیس بخش ایران سیا، سازمان اطلاعات ایالات متحده آمریکا شناخته می‌شود.

دو روز بعد از آن محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام هم از آیت‌الله مایک به عنوان «مدیر جلسه دشمنان خارجی ایران» در اربیل (مرکز اقلیم کردستان عراق) یاد کرد. او همچنین از نقش‌آفرینی برادر زن صدام حسین، رئیس جمهوری پیشین عراق در اعتراضات ایران سخن گفته بود، اتهامی که بعدتر در بیانیه رسمی مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز تکرار شد.

مقام‌های قضایی ایران همچنین در همان روزهای ابتدایی اعتراضات از دستگیری «یک تبعه اروپایی» در بروجرد به اتهام نقش داشتن در ناآرامی‌های این شهر خبر داده بودند.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

وزارت اطلاعات از کشف دو محموله مهمات برای «انفجاری گسترده» در ایران خبر داد

رهبر ایران: مطالبات و حرکات وحشیانه تفکیک شوند

آیا «آیت الله مایک» پشت اعتراضات اخیر ایران است؟