داریوش شایگان، فیلسوف و نویسنده ایرانی در بیمارستان بستری شد

داریوش شایگان، فیلسوف و نویسنده ایرانی در بیمارستان بستری شد
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

آقای شایگان، بنیانگذار مرکز ایرانی مطالعه فرهنگ‌ها در ایران پیش از انقلاب بوده است. وی در سال ۱۹۷۷، کنفرانس بین المللی «گفتگوی تمدن‌ها» را برگزار کرد. مفهومی که بعدها توسط محمد خاتمی، رئیس جمهوری پیشین ایران نیز در مجامع بین‌المللی استفاده شد.

آگهی

داریوش شایگان، فیلسوف، نظریه‌ پرداز اجتماعی، نویسنده و مترجم ایرانی بدلیل سکته مغزی به بیمارستان منقل شد.

علی دهباشی، در کانال تلگرامی مجله بخارا گفته است که آقای شایگان عصر روز پنجشنبه به علت سکته به بیمارستان منتقل شده است.

آقای دهباشی در گفت وگو با خبرگزاری کتاب ایران گفت:«این اتفاق ساعت ۴ بعداز ظهر امروز در دفتر کار ایشان روی داده و بلافاصله به بیمارستان منتقل شده است. پزشکان در حال تلاش برای بهبود حال ایشان هستند و دکتر شایگان در حال حاضر در بیهوشی به سر می برد.»

داریوش شایگان، نویسنده کتاب «آسیا در برابر غرب» متولد سال ۱۳۱۴ در تهران و دانش آموخته دانشگاه سوربن پاریس و استاد فلسفه ادیان هند و زبان سانسکریت است.

آقای شایگان، بنیانگذار مرکز ایرانی مطالعه فرهنگ‌ها در ایران پیش از انقلاب بوده است. وی در سال ۱۹۷۷ ، کنفرانس بین المللی «گفتگوی تمدن‌ها» را برگزار کرد. مفهومی که بعدها توسط محمد خاتمی، رئیس جمهوری پیشین ایران نیز در مجامع بین‌المللی استفاده شد.

A post shared by sayeaftab (@sayeaftab1000) on

آقای شایگان در فرانسه با کتاب‌های خود در فلسفه و عرفان شناخته شده است. او که با «هنری کربن» ایران‌شناس، اسلام شناس و شیعه شناس فرانسوی و اولین مترجم آثار مارتین هایدگر به زبان فرانسه روابط نزدیکی داشت، کتابی نیز درباره او به زبان فرانسه منتشر کرد. 

وی در سال ۲۰۰۴ برای نوشتن رمان «سرزمین سراب‌ها» موفق به دریافت جایزه آدلف از موسسه نویسندگان فرانسه شد.

کتاب «زیر آسمان‌های جهان» گفتگوی بلند رامین جهانبگلو با داریوش شایگان درباره سیر تفکر این فیلسوف در سال ۱۳۸۷ در ایران منتشر شد.

کتاب های ادیان و مکتب‌های فلسفی هند، تصوف و هندوئیسم، افسون زدگی جدید هویت چهل تکه و تفکر سیار، بت‌های ذهنی و خاطره‌های ازلی، انقلاب دینی چیست، آمیزش افق‌ها، بینش اساطیری، پنج اقلیم حضور، در جستجوی فضاهای گمشده، نگاه شکسته، جنون هشیاری و فانوس جادویی زمان از دیگر آثار منتشر شده از داریوش شایگان در ایران است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

جواد طباطبایی، فیلسوف «ایرانشهر» درگذشت

این سه‌شنبه شب یا آن سه‌شنبه شب؟ چهارشنبه‌سوری امسال دقیقاً چه روزی است؟

گرایش جوانان ایرانی به خالکوبی؛ تاتوکاران با همه محدودیت‌ها به کار خود ادامه می‌دهند