اردوغان: ترکیه عملیات «شاخه زیتون» در سوریه را تا مرز عراق ادامه می‌دهد

اردوغان: ترکیه عملیات «شاخه زیتون» در سوریه را تا مرز عراق ادامه می‌دهد
Copyright REUTERS
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

هرگونه پیشروی ترکیه در مناطق تحت کنترل کردها در سوریه تا «منبج» شهری در حدود صد کیلومتری شرق عفرین می‌تواند به تقابل ارتش این کشور با نیروهای نظامی ایالات متحده مستقر در این منطقه منجر شود.

آگهی

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه اعلام کرد که کشورش می‌تواند عملیات نظامی بر علیه شبه نظامیان کرد در عفرین را تا شرق سوریه و مرز عراق پیش ببرد.

ترکیه حضور شبه‌نظامیان کرد در عفرین را تهدیدی برای امنیت خود می‌داند. رئیس جمهوری این کشور روز جمعه گفت که عملیات «شاخه زیتون» با کمک ارتش آزاد سوریه علیه شبه نظامیان کرد یگان‌های مدافع خلق (YPG) را تا شهر منبج در استان حلب سوریه ادامه خواهد داد.

نیروهای ارتش آزاد سوریه در کوه‌های شمال شرقی عفرین

رجب طیب اردوغان افزود: «عملیات شاخه زیتون تا رسیدن به هدف خود ادامه خواهد یافت. بر اساس هدف خود در این عملیات منبج را از تروریست‌ها پاک خواهیم کرد و تا مرز خود با عراق تا زمانی که هیچ تروریستی باقی نماند ادامه می‌دهیم.»

هرگونه پیشروی ترکیه در مناطق تحت کنترل کردها در سوریه تا صد کیلومتری شرق عفرین می‌تواند به تقابل ارتش این کشور با نیروهای نظامی ایالات متحده مستقر در این منطقه منجر شود.

رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا روز چهارشنبه در گفتگویی تلفنی با همتای خود رجب طیب اردوغان، به طور مشخص از او خواسته تا تحرکات نظامی خود در سوریه را محدود کرده و نگذارد نیروهای تحت امر او در جریان عملیات وارد درگیری با نیروهای ارتش آمریکا شوند.

بیشتر بخوانید: هشدار ترامپ به اردوغان: با نیروهای آمریکایی در سوریه درگیر نشوید

ترکیه روز پنجشنبه از آمریکا خواست تا دست از حمایت جنگجویان یگان‌های مدافع خلق (YPG) بردارد.

هدف ترکیه از اجرای این عملیات، سرکوب شبه نظامیان کرد است و این شبه نظامیان را «تروریست» می‌نامد. رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه پیش‌تر هدف از آغاز این حمله را «پاک‌سازی تروریست‌ها» و ایمن سازی مرزهای جنوبی ترکیه اعلام کرده بود.

**بیشتر بخوانید: **

آنکارا یگان‌های مدافع خلق، ستون فقرات نیروهای دموکراتیک سوریه را در ارتباط با حزب کارگران کردستان ترکیه (PKK) می‌داند.

این در حالی است که ایالات متحده یگان‌های مدافع خلق را موثرترین نیرو در مبارزه با گروه داعش می‌بیند و پیش از این‌ در درگیری‌های سوریه همواره از این گروه حمایت کرده است.

تصمیم  ترکیه برای آغاز این عملیات زمانی گرفته شد که آمریکا اعلام کرد به نیروهای دموکراتیک سوریه متشکل از مبارزان کرد و عرب برای ایجاد یک «نیروی امنیتی مرزی» متشکل از ۳۰ هزار سرباز کمک خواهد کرد. 

**بیشتر بخوانید: **

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

واکنش «ارتش آزاد سوریه» به ویدئوی شکنجه زن جنگجوی کُرد

ترکیه ۱۱ پزشک منتقد عملیات عفرین را بازداشت کرد

اردوغان از احتمال گسترش و تمدید عملیات در عفرین سوریه خبر داد