ترامپ می‌گوید برای بازنشر ویدئوهای اسلام ستیزانه عذرخواهی می‌کند

ترامپ می‌گوید برای بازنشر ویدئوهای اسلام ستیزانه عذرخواهی می‌کند
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

ویدئوهایی در ماه نوامبر توسط جیدا فریتسن، رهبر گروه راست افراطی «اول بریتانیا» توئیت شده بود، که محتوایی اسلام ستیزانه داشت و هدف آن مخالفت از حضور مسلمانان در اروپا بود. به اشتراک گذاشتن این ویدئو توسط دونالد ترامپ واکنش و انتقاد شدید ترزا می، نخست وزیر بریتانیا را به‌همراه داشت.

آگهی

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده می‌گوید از اشتراک گذاری مجدد ویدئوهای اسلام ستیزانه در توئیتر خود قصد ایجاد مشکل در رابطه با بریتانیا را نداشته و در صورتی که ارسال کنندگان اصلی ویدئوها نژاد پرست هستند، مایل به عذرخواهی است.

رئیس جمهوری آمریکا در ابتدا در پاسخ به این سوال مجری که آیا از ریتوئیت کردن این مطالب پشیمان هستید، گفت: «اینکار انجام شد زیرا من شدیدا به مبارزه با ترور اسلام رادیکال باور دارم. این (ویدئوها) ترسیم وحشت آفرینی اسلام رادیکال بودند.»

A post shared by Good Morning Britain (@gmb) on

در نهایت زمانی که مجری برنامه اظهار داشت که این ویدئوها تائید شده نبودند، آقای ترامپ گفت: «اگر به‌ من می‌گویید که اینها آدم‌های وحشتناکی هستند، نژادپرستان وحشتناکی هشتند، من قطعا عذرخواهی می‌کنم اگر شما می‌خواهید که اینکار را بکنم.»

ویدئوهایی در ماه نوامبر توسط یکی از رهبران گروه راست افراطی «اول بریتانیا» توئیت شده بود، که محتوایی اسلام ستیزانه داشت و هدف آن مخالفت از حضور مسلمانان در اروپابود. به اشتراک گذاشتن این ویدئو توسط دونالد ترامپ واکنش و انتقاد شدید ترزا می، نخست وزیر بریتانیا را به‌همراه داشت.

سخنگوی ترزا می، نخست وزیر بریتانیا گفته بود که اقدام رئیس جمهوری آمریکا در انتشار ویدئوهای گمراه کننده، اسلام هراسانه و اشتباه بوده است. 

بیشتر بخوانید: حمایت ترامپ از اسلام هراسی؛ دعوای ترزا می و دونالد ترامپ

آقای ترامپ در مصاحبه با برنامه «صبح بخیر بریتانیا» از شبکه آی‌تی‌وی گفت درباره گروهی که اولین‌بار این ویدئوها را به اشتراک گذاشت، چیزی نمی‌داند و ریتوئیت کردن او به معنای تائید آنها نبوده است. وی با تکرار جمله معروف خود در پاسخ به متهم شدن به نژاد پرست بودن و حمایت از نژاد پرستان گفت:«من آدمی با کمترین خصلت‌های نژادپرستانه هستم که دیده‌اید.» رئیس جمهوری آمریکا همچنین افزود: «من درباره آنها چیزی نمی‌دانم و نمی‌خواهم با این افراد درگیر شوم زیرا چیزی درباره این آدم‌ها نمی‌دانم.»

توئیت های دوباره منتشر شده از سوی دونالد ترامپ پیشتر توسط جیدا فریتسن، رهبر گروه راست افراطی «اول بریتانیا» Britain First در حساب شخصی توئیترش منتشر شده بود و منعکس کننده مخالفت وی با حضور مسلمانان در کشورهای اروپایی بود.

بیشتر بخوانید: ترامپ مطلب اسلام‌ ستیزانه یک راست‌گرای افراطی بریتانیایی را ریتوییت کرد

در اولین ویدئو ادعا می‌شود که یک مهاجر مسلمان یک پسر هلندی را کتک می‌زند. ادعایی که مقامات هلند آنرا رد کرده اند و گفته‌اند مردی که در تصویر دیده می شود، مهاجر نیست بلکه در هلند به دنیا آمده است.

ویدئوی دوم مردی را نشان می دهد که مجسمه مریم مقدس را خرد می کند. مشخص نیست این ویدئو کجا ضبط شده است اما برخی از رسانه ها گفته اند که به نظر می‌رسد در سوریه ضبط شده باشد.

ویدئوی سوم اما کاملا مشخص است و مربوط به شورش‌های مردم در مصر در سال ۲۰۱۳ است و نشان می دهد که مردی توسط افرادی از بالای ساختمان پایین انداخته می شود. این افراد در سال ۲۰۱۵ در مصر محاکمه و یکی از آنها به اعدام محکوم شد.

جیدا فریتسن پس از احضار به دادگاه برای سخنانی با محتوای نفرت‌ پراکنانه علیه مسلمانان گفت: «بریتانیا سعی دارد رئیس جمهور آمریکا را سانسور کند.»

روابط «ویژه» بریتانیا و ایالات متحده

روابط میان ایالات متحده آمریکا و بریتانیا از این جهت «ویژه» توصیف می‌شود که از زمان آغاز ریاست جمهوری دونالد ترامپ، بالا و پائین‌های فراوانی داشته است.

آقای ترامپ بارها از ترزا می، نخست وزیر بریتانیا انتقاد قرار کرده است و حتی پس از حملات تروریستی لندن صادق خان، شهردار این شهر را مورد حمله قرار داد. او حتی در پاسخ به انتقاد خانم می به ریتوئیت‌های اسلام ستیزانه گفته بود: «روی من تمرکز نکنید، روی تروریسم اسلامی افراطی داخل بریتانیا تمرکز کنید. ما کارمان را خوب بلدیم.»

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید 

بیشتر بخوانید: 

واکنش شهردار لندن به انتقاد ترامپ

آگهی

کارهای عجیبی که در سال ۲۰۱۷ از ترامپ سر زد

با این وجود دونالد ترامپ در مصاحبه روز جمعه با برنامه «صبح بخیر بریتانیا» گفت: «من می‌توانم بگویم که رابطه خیلی خوبی با نخست وزیر شما دارم. او کارهای خوبی تا بحال انجام داده و با اینکه خیلی‌ها فکر می‌کنند که ما رابطه خوبی نداریم اما در واقع داریم.»

رئیس جمهوری آمریکا افزود: «من از بسیاری از چیزهایی که او (ترزا می) می‌گوید حمایت می‌کنم. و از ارتش شما هم حمایت می‌کنم و اگر اتفاقی پیش بیاید که امیدوارم پیش نیاید، ما از شما دفاع خواهیم کرد. من یک حامی بزرگ بریتانیا هستم.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

حمایت ترامپ از اسلام هراسی؛ دعوای ترزا می و دونالد ترامپ

ترامپ مطلب اسلام‌ ستیزانه یک راست‌گرای افراطی بریتانیایی را ریتوییت کرد

واکنش شهردار لندن به انتقاد ترامپ