ساعت آخرالزمان ٣٠ ثانیه جلو کشیده شد؛ دو دقیقه فرصت ماند

Doomsday Clock
Doomsday Clock
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

امسال ساعت آخرالزمان به دلیل تغییرات اقلیمی و افزایش خطر جنگ هسته‌ای به جلو کشیده شد و به دو دقیقه قبل از نیمه شب رسید. این ساعت نمادی است که هرساله احتمال وقوع فجایع جهانی را که زاده عملکرد انسان است، نشان می دهد.

آگهی

 امسال ساعت آخرالزمان (Doomsday Clock) به دلیل تهدیدات ناشی از تغییرات اقلیمی و افزایش خطر جنگ هسته‌ای ٣٠ ثانیه جلو کشیده شد و به ۲ دقیقه قبل از نیمه شب رسید. این نخستین بار پس از زمان جنگ سرد است که این ساعت تا نزدیکی نیمه شب می‌رسد.

«بولتن دانشمندان اتمی» واقع در دانشگاه شیکاگو تصمیم خود مبنی بر جلو کشیدن این ساعت را روز ۵ بهمن ماه (۲۵ ژانویه) اعلام کرد.

سال ۱۹۵۳ میلادی آخرین زمانی بود که این ساعت به ۲ دقیقه قبل از نیمه شب رسید. در آن سال ایالات متحده آمریکا و اتحاد جماهیر شوروی که درگیر جنگ سرد بودند، بمب‌های هیدروژنی خود را با موفقیت آزمایش کردند. 

سال ۱۹۹۱ میلادی این ساعت بیشترین فاصله را با آخرالزمان داشت و ١٧ دقیقه مانده به نیمه شب بود. در این سال جنگ سرد به پایان رسیده بود و از دید دانشمندان، دنیا نسبت به سال‌های قبل در امن‌ترین وضعیت خود به سر می‌برد.

در بیانیه رسمی این گروه آمده است: «رهبران جهان در سال ۲۰۱۷ میلادی در مدیریت و پاسخگویی به خطراتی چون تغییرات اقلیمی و جنگ هسته‌ای شکست خوردند. آنان در عرض یکسال بشر را در موقعیت خطرناکی مشابه جنگ جهانی دوم قرار دادند.»

در ادامه این بیانیه آمده است: «گرچه به نظر می‌رسد تغییرات اقلیمی به اندازه اقدامات لفظی و تحریک‌آمیز میان کره شمالی و ایالات متحده آمریکا که امکان جنگ هسته ای را افزایش داده است، جدی نیست، اما جلوگیری از افزایش فاجعه‌بار دمای کره زمین که شاهد آن هستیم نیازمند توجه فوری است.»

بیشتر بخوانید:

نویسندگان این بیانیه با در نظر گرفتن خطراتی چون تنش در شبه جزیره کره به دلیل آزمایش‌های هسته‌ای و موشکی کره شمالی، بروز مشکلات سیاسی و نظامی در مرزهای ناتو، مناقشه بین ایالات متحده آمریکا و روسیه برای کنترل سلاح‌های هسته‌ای، مناقشات میان چین و آمریکا، تلاش ایالات متحده آمریکا برای خروج از برجام، توسعه زرادخانه‌های هند و پاکستان و خروج آمریکا از توافق پاریس، امسال را ناامن‌تر از سال‌های گذشته دانستند.

اعضای بولتن دانشمندان اتمی برای عقب کشیدن این ساعت در سال‌های آینده به سردمداران جهان توصیه کردند تا از تنش‌های سیاسی و نظامی میان کشورها بکاهند و برای نجات کره زمین از گرمایش و فرسایش تلاش کنند.

در پایان این بیانیه دانشمندان از مردم جهان خواستند تا خطراتی که جامعه بشری را تهدید می‌کند جدی بگیرند و سعی کنند مانع از سوءاستفاده شرکت‌های فنوری و نهادهای سیاسی از اعتماد آنان شوند.

ساعت آخرالزمان چیست؟

ساعت آخرالزمان نمادی است که هرساله احتمال وقوع فجایع جهانی را که زاده عملکرد انسان است، نشان می دهد. این ساعت از سال ۱۹۴۷ توسط اعضای بولتن دانشمندان اتمی نگهداری می‌شود و نشان دهنده احتمال وقوع اتفاقاتی چون جنگ هسته‌ای است. این ساعت از سال ۲۰۰۷ تغییرات اقلیمی و تحولات جدید در علوم و فناوری‌هایی را که به دست بشر رخ داده و می‌تواند سبب بروز آسیب‌های جبران ناپذیرشود، منعکس می‌کند.

تصمیم‌گیری در مورد حرکت ساعت  آخرالزمان از اهمیت ویژه‎ای برخوردار است. اعضای بولتن دانشمندان اتمی هر ساله یک بار در ماه ژوئن و یک بار در ماه نوامبر گرد هم می‌آیند و در مورد این ساعت تصمیم‌گیری می‌کنند. این تصمیم‌گیری با حضور و مشورت گروهی از دانشمندان شامل ۱۵ برنده جایزه نوبل صورت می‌پذیرد.

به تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ساعت آخرالزمان همچنان ۹۰ ثانیه به نیمه‌شب باقی ماند

ساعت آخرالزمان؛ بشر فقط ۱۰۰ ثانیه تا نیمه‌شب وقت دارد

کشف یک خانواده هلندی در «انتظار آخرالزمان» در زیرزمین یک خانه روستایی