انتقاد اسرائیل از لهستان به دلیل تصویب قانونی دربارۀ هولوکاست

انتقاد اسرائیل از لهستان به دلیل تصویب قانونی دربارۀ هولوکاست
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

در صورت تصویب این لایحه، اگر کسی لهستان را در قبال جرایم نازی‌ها در این کشور مسئول بداند، با مجازات زندان روبرو خواهد شد.

آگهی

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل از مقامات لهستان به دلیل تهیه لایحه‌ای که مسئول دانستن لهستان در قبال اردوگاه کار اجباری نازی‌ها را غیرقانونی اعلام می‌کند، انتقاد کرد.

در صورت تصویب این لایحه، اگر کسی لهستان را در قبال جرایم نازی‌ها در این کشور مسئول بداند، با مجازات زندان روبرو خواهد شد. این لایحه باید در سنای لهستان تصویب و سپس به امضای رئیس جمهور این کشور برسد.

در پی این تصمیم لهستان، سفیر این کشور در بیت‌المقدس به وزارت خارجۀ اسرائیل فرا خوانده شد.

بنیامین نتانیاهو نیز اعلام کرد: «من بشدت با آن مخالفم. هیچکس نمی‌تواند تاریخ را عوض کند و هولوکاست را نمی توان انکار کرد.»

آلمان نازی در جریان جنگ جهانی دوم به لهستان حمله و این کشور را اشغال کرد. از جمله اقدامتی که نازی ها پس از اشغال لهستان انجام دادند، ساختن اردوگاه کار اجباری آشویتس در سال ۱۹۳۹ میلادی و استفاده از آن بود. در جریان هولوکاست، چندین میلیون‌ لهستانی از جمله سه میلیون شهروند یهودی این کشور کشته شدند.

مقامات لهستان مدتهاست که با استفاده از عباراتی همچون «اردوگاه مرگ لهستان» مخالفند؛ عباراتی که بیانگر آن است که دولت لهستان در کنار نازی‌ها به نحوی در قبال اردوگاه آشویتس دارای مسئولیت مشترک است.

مقامات اسرائیل معتقدند تصویب این لایحه باعث می‌شود که بحث‌ها دربارۀ دخالت لهستان در هولوکاست محدود شود.

از جمله نفتالی بنت، وزیر آموزش اسرائیل این اقدام لهستان را شرم‌آور خواند و اعلام کرد: «این یک واقعیت تاریخی است که بسیاری از لهستانی‌ها به قتل یهودیان کمک کرده‌اند، آنها را تحویل داده‌اند، مورد آزار و اذیت قرار داده‌اند و حتی یهودیان را در جریان هولوکاست و بعد از آن کشته‌اند.»
با این وجود او نیز تایید کرده است که استفاده از عباراتی همچون «اردوگاه لهستانی» نادرست است.

همزمان با اوج گیری اختلافات میان اسرائیل و لهستان، روز شنبه ۲۷ ژانویه به مناسبت «روز جهانی یادبود هولوکاست» و مصادف با هفتاد و سومین سالگرد رسیدن ارتش شوروی به اردوگاه آشویتس، مراسمی در محل اردوگاه و به یاد قربانیان آن برگزار شد.

تخمین زده می‌شود که ۱ میلیون و ۱۰۰ هزار نفر که بیشتر آنها یهودی بوده‌اند در اردوگاه آشویتس کشته شده باشند.

بیشتر بخوانید: 

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

اتریش به فرزندان قربانیان نازی‌های آلمان حق شهروندی اعطا می‌کند

راه‌آهن هلند دهها میلیون یورو به بازماندگان هولوکاست غرامت می‌دهد

لهستان اهانت و پرتاب آب دهان به سفیرش در اسرائیل را محکوم کرد