اولین «ابر ماه آبی خونین» پس از ۱۵۲ سال رویت می شود

اولین «ابر ماه آبی خونین» پس از ۱۵۲ سال رویت می شود
Copyright رویترز
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

خسوف در اروپا و آفریقا قابل مشاهده نخواهد بود و ساکنان اقیانوسیه، آمریکای شمالی و خاور دور بهتر از دیگر مناطق کره زمین می توانند ماه گرفتگی و پدیده «ابر ماه خونین آبی» را مشاهده کنند.

آگهی

گروهی از ساکنان کره زمین چهارشنبه شب شاهد نوع نادری از ماه گرفتگی خواهند بود. این ماه گرفتگی همزمان با دو پدیده «ابر ماه خونین» و «ماه آبی» روی خواهد داد. ترکیب این سه پدیده با یکدیگر طی ۱۵۲ سال گذشته سابقه نداشته است.

در این گزارش تلاش شده است هر کدام از این پدیده ها جداگانه توضیح داده شوند.

ابرماه

پدیده ابرماه (Supermoon) هنگامی روی می دهد که ماه به نزدیک ترین فاصله خود از زمین می رسد و به این ترتیب قرص کامل آن درخشان تر و بزرگتر از همیشه به نظر می رسد. اداره کل ملی هوانواردی و فضا در آمریکا (ناسا) پیش بینی می کند که چهارشنبه شب درخشندگی ماه ۱۴ درصد بیشتر از معمول باشد.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

ماه آبی

منظور از پدید ماه آبی (Blue moon) تکرار وقوع پدیده ابرماه در یک فصل یا یک ماه است. اگر پدیده ابرماه برای دومین بار در یک ماه رخ دهد به آن «ماه آبی» می گویند. اولین ابرماه سال ۲۰۱۸ میلادی در ابتدای ماه ژانویه روی داد. ناسا از آن ابرماه به عنوان بزرگترین و درخشنده ترین ابرماه سال یاد کرده بود.

وقوع دومین ابرماه در ماه ژانویه سبب می شود ابرماه روز ۳۱ ژانویه «ماه آبی» خوانده شود. این نام ارتباطی با رنگ ماه در آن شب ندارد.

دلیل اصلی وقوع پدیده «ماه آبی» ناهمخوانی تقویم های خورشیدی با تقویم قمری است.

ابرماه خونین

این پدیده هنگامی روی می دهد که پدیده ماه گرفتگی یا خسوف با پدیده «ابرماه» همزمان شود. هنگام خسوف کره زمین بین ماه و خورشید قرار می گیرد و سایه کره زمین به دلیل آن دسته از رنگ های طیف نور خورشید که موج بلندتری دارند همراه با رنگ آجری بر روی کره ماه دیده می شود. به همین دلیل همزمانی پدیده ابرماه با ماه گرفتگی به «ابرماه خونین» معروف شده است.

**خسوف روز چهارشنبه در ایران **

ماه گرفتگی روز چهارشنبه از ساعت ۱۵ و ۱۸ دقیقه آغاز می شود و با توجه به زمان طلوع ماه در حدود ساعت ۱۷ در ایران بهترین منطقه برای مشاهده خسوف در آسمان ایران شرق کشور این است. به گزارش خبرگزاری ایسنا هر چند خسوف کلی ساعت ۱۷ و ۲۷ دقیقه پایان می یابد اما ماه گرفتگی جزئی ساعت ۱۸ و ۴۱ دقیقه بار دیگر آغاز می شود.

این خسوف در اروپا و آفریقا قابل مشاهده نخواهد بود و ساکنان اقیانوسیه، آمریکای شمالی و خاور دور بهتر از دیگر مناطق کره زمین می توانند ماه گرفتگی و پدیده «ابر ماه خونین آبی» را مشاهده کنند.   

این پدیده از سال ۱۸۶۶ تاکنون بی سابقه محسوب می شود.

بیشتر بخوانید:

تماشای ابرماه گلگون در آسمان

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

فرصتی دیگر برای مشاهده یکی از تماشایی‌ترین ابر ماه‌های سال ۲۰۲۲

ویدئو و آلبوم عکس از ماه گرفتگی در کشورهای مختلف

چشمان مسلح در انتظار شکار لحظه خسوف