دادگاه حکمیت ورزش محرومیت بیست و هشت ورزشکار روس را لغو کرد

 دادگاه حکمیت ورزش محرومیت بیست و هشت ورزشکار روس را لغو کرد
نگارش از Mehrdad Sadeghi
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

کمیته بین المللی المپیک در واکنش به این رای اعلام کرده است که لغو محرومیت این ورزشکاران به منزله دعوت از آنها برای شرکت در بازیهای زمستانی پیونگ چانگ نیست.

آگهی

در حالیکه تنها هشت روز به بازیهای المپیک زمستانی پیونگ چانگ باقی است دادگاه حکمیت ورزش (CAS) مجازات های تعیین شده بر ضد ۲۸ تن از ۴۳ ورزشکار روس را که به اتهام بهره بردن از سیستم دوپینگ نظام مند در جریان بازیهای المپیک سوچی محروم شده بودند را به طور کامل لغو کرد.

دادگاه حکمیت ورزش اعلام کرده است شواهد و مدارک کافی برای اثبات دوپینگ ۲۸ تن از ورزشکاران روس که از سوی کمیته بین المللی المپیک به صورت مادام العمر محروم شده اند در اختیار ندارد. بر این اساس افراد معاف شده از محرومیت می توانند تحت شرایطی و با مجوز کمیته بین المللی المپیک در دور آینده بازیهای المپیک شرکت کنند.این در حالیست که محرومیت مادام العمر یازده تن دیگر از ورزشکاران روس از سوی دادگاه حکمیت ورزش براداشته شده و تنها بر ممنوعیت حضور آنها در بازیهای المپیک بعدی تاکید شده است.

کمیته بین المللی المپیک در واکنش به این رای اعلام کرده است که لغو محرومیت این ورزشکاران به منزله دعوت از آنها برای شرکت در بازیهای زمستانی پیونگ چانگ نیست.

در میان بیست و هشت فرد معاف از محرومیت نام الکساندر لگکوف، اسکی باز ۳۴ ساله و قهرمان المپیک ۲۰۱۴ سوچی در رشته اسکی صحرانوردی دیده می شود. وی همچنین مدال نقره این بازیها در رشته اسکی چهار در ده کیلومتر امدادی را نیز از آن خود کرده بود.

کمیسیون انضباطی کمیته بین المللی المپیک پیشتر با استناد به گزارش آژانس جهانی مبارزه با دوپینگ مبنی بر وجود یک سیستم دوپینگ نظام مند و دولتی در روسیه به خصوص در جریان بازیهای المپیک زمستانی سوچی ۴۳ تن از ورزشکاران این کشور را به صورت مادام العمر محروم کرد و ۱۳ مدال از ۳۳ مدال کسب شده توسط روس ها را در سال ۲۰۱۴ پس گرفت.

تقریبا همه افراد محروم شده به جز یک نفر پس از مطلع شدن از مجازات کمیته بین المللی المپیک از دادگاه حکمیت ورزش فرجام خواهی کردند و اینک بخشی از آنها امیدوارند مجوز حضور در بازیهای زمستانی پیونگ چانگ را دریافت کنند.

جلسه رسیدگی به پرونده ورزشکاران محروم روس هفته گذشته در ژنو برپا شد. این درحالیست که گریگوری رادچنکوف، مسئول سابق لابراتوار ضد دوپینگ روسیه که خود از نخستین افشاگران دوپینگ نظام مند در این کشور بود در جریان جلسات این دادگاه از دور به عنوان شاهد به سوالات مطرح شده پاسخ می داد.

افشاگری های این مسئول سابق سیستم ضد دوپینگ روسیه که پای ولادیمیر پوتین را نیز به میان کشید سبب شد که این کشور از بازیهای المپیک و پارالمپیک زمستانی پیونگ چانگ محروم شود. کمیته بین المللی المپیک پس از آن تنها به ۱۶۹ ورزشکار روس که سابقه دوپینگ برای آنها به ثبت نرسیده اجازه داد در صورت تمایل به صورت انفرادی و با پرچم المپیک در این بازیها شرکت کنند.

بیشتر بخوانیدآیا پوتین در جریان دوپینگ سازماندهی شده ورزشکاران روس بود؟

پس از انتشار خبر لغو محرومیت ۲۸ ورزشکار روس، جیم والدن، وکیل گریگوری رادچنکوف نسبت به این حکم واکنش نشان داد و گفت: «تصمیم دادگاه حکمیت ورزش تنها به تشویق متقلبین منجر می شود و پیروزی ورزشکاران پاک را بسیار دشوارتر از گذشته خواهد کرد.» به اعتقاد وی «این حکم یک پیروزی ناروا برای سیستم فاسد ضد دوپینگ در روسیه و به ویژه برای ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری این کشور محسوب می شود.»

آقای رادچنکوف پس از افشاگری در خصوص دوپینگ دولتی در روسیه به آمریکا پناهنده شده است.

بیشتر بخوانیدروسیه از شرکت در المپیک زمستانی ۲۰۱۸ محروم شد

واکنش کرملین

کاخ ریاست جمهوری روسیه پس از اعلام خبر لغو محرومیت بخش عمده ای از ورزشکاران این کشور توسط دادگاه حکمیت ورزش نسبت به این اقدام ابراز خرسندی کرد.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین با تصریح بر اینکه این خوشحالی بیشتر به خاطر ورزشکاران است بر ادامه پشتیبانی ها و حمایت ها از ورزشکاران در مجامع قضایی و حقوقی تاکید کرد. و در ادامه یادآور شد: «تصمیم دادگاه حکمیت ورزش نشان داد اقدام پیگیرانه همراه با مستندات لازم می تواند بسیار موثر واقع شود و این مسیر باید باز هم دنبال شود.»

از سوی دیگر ویتالی موتکو، معاون نخست وزیر در امور ورزش نیز در واکنش به حکم معافیت ۲۸ ورزشکار کشورش از محرومیت های وضع شده توسط کمیته بین المللی المپیک پس از انتشار گزارش مک لارن تاکید کرد: «بدین ترتیب اتهام های مطرح شده در گزارش مک لارن تکذیب شد و به عبارتی دیگر نمی توان سخن از سیستم (دوپینگ نظام مند) و یا دستکاری در نمونه های دوپینگ در جریان بازیهای المپیک سوچی سخن به میان آورد.»

ورود ورزشکاران کره شمالی به خاک همسایه جنوبی

بخش از ورزشکاران کره شمالی که قرار است در بازیهای المپیک زمستانی پیونگ چانگ حضور یابند روز پنجشنبه وارد کره جنوبی شدند.

وزارت یکپارچگی کره جنوبی با اعلام این خبر خاطرنشان کرد هواپیمای حامل اسکی بازان و ورزشکاران رشته های اسکیتی پس از یک پرواز مستقیم، اتفاقی بسیار نادر میان دو کشور، در فرودگاهی نزدیک شهر گانگ‌نئونگ در شمال شرق کره جنوبی بر زمین نشست.

سئول باید برای هماهنگی این پرواز از پیش مجوز ویژه و لغو موردی و استثنایی تحریم های آمریکا را دریافت می کرد.

آگهی

ده ورزشکار کره شمالی که قرار است در رشته های اسکی صحرانوردی، اسکلی آلپاین و پاتیناژ سرعت و هنری با دیگر شرکت کنندگان در بازیهای المپیک زمستانی به رقابت بپردازند پس از ورود به خاک کره جنوبی به محل اسکان خود در شهر گانگ‌نئونگ منتقل شدند.

بیشتر بخوانیدتوافق‌ دو کره در سومین دور گفتگوها: رژۀ مشترک تیم هاکی روی یخ زنان

بازیهای المپیک زمستانی پیونگ چانگ از روز جمعه نهم فوریه در منطقه ای کمتر شناخته شده در کره جنوبی آغاز می شود. این بازیها به یکباره و در شرایطی غیر قابل پیش بینی زمینه نزدیکی دو کشوری را فراهم کردند عملا همچنان در وضعیت جنگی به سر می برند.

این در حالیست که تنش های شبه جزیره کره در سال گذشته میلادی با تهدیدهای دوجانبه میان پیونگ یانگ و واشنگتن به اوج خود رسید. کره شمالی در همین راستا اقدام به چندین آزمایش هسته ای و شلیک موشک های بالستیک بین قاره ای کرد که به ادعای کارشناسان نظامی این کشور توانایی هدف قرار دادن خاک آمریکا را به نمایش گذاشت.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

دادگاه داوری ورزش: تایید حکم محرومیت روسیه از حضور در پارالمپیک ریو

محرومیت روسیه از شرکت در مسابقات قهرمانی دو و میدانی داخل سالن جهان

رویترز: روسیه برای دریافت پول نفت‌های فروخته شده‌اش دچار مشکل شده است