ترامپ با انتشار عمومی یادداشت‌های محرمانه درباره اف‌بی‌آی موافقت کرده است

ترامپ با انتشار عمومی یادداشت‌های محرمانه درباره اف‌بی‌آی موافقت کرده است
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

این یادداشت‌ها جمع‌آوری شده توسط جمهوری‌خواهان، حاوی مکاتبات میان اف‌بی‌آی با وزارت دادگستری آمریکا برای صدور مجوز شنود و تحت نظر گرفتن کارتر پیج، یکی از اعضای ارشد کمپین انتخاباتی دونالد ترامپ است.

آگهی

کاخ سفید قرار است روز جمعه بر خلاف مخافت شدید نهادهای اجرای قانون، موافقت دونالد ترامپ با انتشار عمومی و خروج یادداشت‌های نمایندگان جمهوری‌خواه کمیته اطلاعات از حالت محرمانه را به کنگره ایالات متحده اعلام کند.

این یادداشت‌ها جمع‌آوری شده توسط جمهوری‌خواهان، حاوی مکاتبات پلیس اف‌بی‌آی با وزارت دادگستری آمریکا برای صدور مجوز شنود و تحت نظر گرفتن کارتر پیج، یکی از اعضای ارشد کمپین انتخاباتی دونالد ترامپ است.

یک مقام عالی‌رتبه کاخ سفید می‌گوید که این یادداشت‌های بحث‌ برانگیز در روزهای گذشته توسط کارشناسان حقوقی و امنیت ملی کاخ سفید بررسی شد تا اطمینان حاصل شود که علنی شدن آن به اطلاعات طبقه بندی شده امنیتی این کشور لطمه‌ای وارد نکند. وی افزود که احتمالا روز جمعه موافقت آقای ترامپ با انتشار این اسناد به اطلاع کنگره خواهد رسید.

بیشتر بخوانید: پرونده ترامپ-روسیه: اختلاف رئیس جمهور و اف‌بی‌آی بر سر انتشار یادداشت‌های محرمانه

یکی دیگر از مقامات کاخ سفید نیز به شبکه سی‌ان ان گفت که روز چهارشنبه دونالد ترامپ شخصا این یادداشت‌ها را مطالعه و درباره محتوای آن با جان کلی، رئیس دفتر خود گفتگو کرده است. 

پل رایان، رئیس مجلس نمایندگان کنگره آمریکا روز پنج شنبه اعلام کرد که یادداشت‌های تهیه شده توسط جمهوری‌خواهان درباره عملیات نظارتی اف‌بی‌آی برای اعلام جرم و متهم کردن این سازمان نبوده بلکه کمیته اطلاعات مجلس تلاش داشته  تا از استفاده روش‌های درست در عملیات‌های نظارتی اف‌بی‌آی اطمینان حاصل کند.»

این نماینده جمهوری‌خواه افزود: «اگر آزادی‌های مدنی یک شهروند آمریکا مورد سوءاستفاده قرار بگیرد باید با عمومی کردن، از تکرار دوباره آن جلوگیری کرد.»

جمهوری‌خواهان معتقدند که انتشار عمومی این اسناد، سوءاستفاده مقامات دادگستری و اف‌بی‌آی از اختیارات خود برای تحت نظر گرفتن یکی از اعضای تیم آقای ترامپ را به مردم آمریکا نشان خواهد داد.

نمایندگان دموکرات مجلس نمایندگان روز پنج شنبه اعلام کردند که چهار صفحه یادداشت ارسال شده به کاخ سفید «دستکاری» شده است و جمهوری‌خواهان با هدف زیر سوال بردن تحقیقات رابرت مولر، مامور ویژه پرونده روسیه-ترامپ بخش‌هایی از یادداشت اصلی را حذف کرده‌اند.

رابرت مولر، مامور ویژه اف‌بی‌آی در پرونده ترامپ-روسیه

خروج این یادداشت‌ها از حالت محرمانه توسط کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان تصویب شد و دوین نونس، نماینده جمهوری‌خواه این کمیته مسئول ارائه آنها به کاخ سفید بوده است.

آقای نونس از جمهوری‌خواهان حامی دونالد ترامپ و عضو تیم انتقالی وی پیش از مراسم تحلیف رئیس جمهوری ایالات متحده بود.

نانسی پلوسی، از رهبران حزب دموکرات در این مجلس با ارسال نامه‌ای از پل رایان، رئیس مجلس نمایندگان درخواست کرد تا دوین نونس، ریاست کمیته اطلاعات را از این پست برکنار کند.

دوین نونس، نماینده جمهوری‌خواه و رئیس کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان

خانم پلوسی می‌گوید که آنچه این نماینده جمهوری‌خواه به کاخ سفید ارسال کرده است با محتوای گزارش مکاتباتی که در کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان از حالت طبقه‌بندی خارج شده بود، متفاوت است.

هفته گذشته بخشی از این اسناد توسط کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان کنگره آمریکا از حالت طبقه‌بندی خارج و به کاخ سفید ارسال شد.

«اف‌بی‌آی» نیز روز چهارشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرده بود که به این سازمان فرصت کمی برای مطالعه این یادداشت‌ها داده شد. در این بیانیه گفته شد: «بسیاری از بخش‌های این یادداشت حذف شده و ممکن است بر دقیق بودن آنها تاثیر منفی داشته باشد.»

وزارت دادگستری ایالات متحده نیز در این هفته اعلام کرد که انتشار این اسناد می‌تواند اطلاعات محرمانه این پرونده را در معرض خطر قرار دهد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

انتشار یادداشت‌ جنجالی جمهوری‌خواهان درباره روند تحقیقات اف‌بی‌آی در پرونده ترامپ-روسیه

پرونده ترامپ-روسیه: اختلاف رئیس جمهور و اف‌بی‌آی بر سر انتشار یادداشت‌های محرمانه

افشاگری فیسبوک در مورد نقش روسیه در انتخابات آمریکا