بازدید نمایندگان از زندان اوین؛ حدود ۵ هزار نفر در اعتراضات سراسری ایران بازداشت شدند

بازدید نمایندگان از زندان اوین؛ حدود ۵ هزار نفر در اعتراضات سراسری ایران بازداشت شدند
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

به گفته علیرضا رحیمی عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس، هیات ۱۱ نفره نمایندگان مجلس از کمیسیون‌های امنیت ملی و قضائی با حضور رئیس زندان‌ها، معاونین وی و مقامات قضائی و اجرایی زندان، «پس از چند هفته انتظار» از زندان اوین بازدید کردند.

آگهی

علیرضا رحیمی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس طی یادداشتی در کانال تلگرامی خود اعلام کرد که آمار کل زندانیان اعتراضات سراسری دی‌ماه در شهرهای مختلف ایران ۴۹۷۲ نفر بوده است.

به گفته این نماینده مجلس به نقل از گزارش رئیس زندان‌ها، از کل بازداشت‌شدگان ۴۵۳۴ نفر آزاد شده و ۴۳۸ نفر دیگر همچنان در بازداشت به‌سر می‌برند. وی افزوده است که علاوه بر این افراد، ۵۵ نفر دیگر نیز در بازداشت وزارت اطلاعات هستند.

بازداشت‌شدگان باقیمانده از استان‌های همدان، فارس، اصفهان، خوزستان و تهران هستند.

به گفته این عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس، هیات ۱۱ نفره نمایندگان مجلس از کمیسیون‌های امنیت ملی و قضائی با حضور رئیس زندان‌ها، معاونین وی و مقامات قضائی و اجرایی زندان، «پس از چند هفته انتظار» از زندان اوین بازدید کردند. 

بیشتر بخوانید: نمایندگان مجلس ایران به زندان اوین می روند

علیرضا رحیمی در کانال تلگرامی خود نوشت: «با دو دوربین فیلمبرداری و دو عکاس، کل مذاکرات پوشش داده می‌شد.» وی افزود: «تراکم همراهان و افرادی که هیات نمایندگان را در بازدید اسکورت می‌کردند، تعجب برانگیز بود. حدود ۵۰ نفر در کل جریان بازدید نمایندگان مجلس را همراهی می‌کردند.»

علیرضا رحیمی، عضو فراکسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلسعکس از ایسنا

آقای رحیمی همچنین به درخواست رئیس زندان ها از نمایندگان نسبت به بودجه این سازمان اشاره کرده و می‌گوید: «طی تذکری اعلام کردم که نمایندگان از مشکلات سازمان زندان‌ها اطلاع دارند و موضوع این جلسه و بازدید از زندان را به بودجه سازمان و تقاضای حمایت بودجه‌ای مجلس منحرف نکنید.»

نماینده تهران در مجلس همچنین افزود که از ۷ نفر بازداشتی باقیمانده از تهران ۳ نفر ساعاتی قبل از بازدید هیات نمایندگان آزاد شده و ۴ نفر هنوز در بازداشت هستند.

وی همچنین از بازدید نمایندگان از محل نگهداری زندانیان حوادث ماه گذشته، «محل حادثه مرگ سینا قنبری»، اندرزگاه شماره چهار و بند ویژه وزارت اطلاعات خبر داد و اظهار داشت: «قبل از بازدید از زندان فیلم ضبط شده توسط دوربین‌های منصوبه در محوطه سرویس‌های بهداشتی مربوط به حادثه مرگ سینا قنبری (که به اشتباه معروف به فیلم خودکشی شده) برای نمایندگان پخش شد و توضیحات مبسوطی نیز ارائه گردید.»

**بیشتر بخوانید: **

آقای رحیمی اضافه کرده است که گفت‌وگوهای انجام شده با زندانیان در حضور مسئولان و همراهان انجام شد.

مقامات رسمی ایران پیش از این اعلام کردند که ۲۱ نفر در جریان اعتراضات سراسری دی‌ ماه در ایران کشته شدند. سینا قنبری و وحید حیدری دو تن از بازداشت‌شدگانی بودند که در زمان بازداشت در شرایط مشکوکی جان باختند. 

خانواده بسیاری از بازداشت‌شدگان این حوادث نیز در روزهای پس از دستگیری فرزندان و اقوام خود در مقابل زندان اوین تجمع کرده بودند. 

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

عکاس ناآرامی‌های دی‌ ماه ۹۶، عکاس سال مطبوعات ایران شد

نمایندگان مجلس ایران به زندان اوین می روند

ایران و اسرائیل؛ چگونه دو کشور متحد به دشمنان قسم‌خورده تبدیل شدند؟