هشدار نسبت به بازگردان صدها هزار پناهجو به سوریه

Syrian refugees sit as they wait for the arrival of actor Angelina Jolie
Copyright REUTERS/Muhammad Hamed
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

در برابر هر شهروند سوریه که به خانه و کاشانه‌اش باز می‌گردد، سه نفر آواره می‌شوند

آگهی

هفت سازمان فعال در زمینه حقوق بشر نسبت به بازگرداندن اجباری صدها هزار پناهجوی سوری به کشورشان در سال ۲۰۱۸ هشدار دادند. 

«شورای پناهندگی نروژ»، «بنياد نجات کودکان»، «سازمان عمل علیه گرسنگی»، «سازمان بین‌المللی همکاری برای کمک‌ و امداد در همه‌جا»، «شورای پناهندگی دانمارک» و «کمیته بین‌المللی نجات» روز دوشنبه ۵ فوریه/۱۶ بهمن با انتشار گزارشی اعلام کردند با وجود ادامه خشونت‌ها، بمباران‌های هوایی و شلیک مداوم خمپاره به مناطق مسکونی، تلاش برای بازگرداندن پناهجویان سوری به این کشور جنگ زده را محکوم کردند. 

بنا به یافته‌های این گزارش که برای نخستین بار در وبسایت شورای پناهندگی نروژ منتشر شد، شمار آورگانی که در داخل خاک سوریه به شهرهای خود بازگشته‌اند در فاصله سال‌‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۷ از ۵۶۰ هزار به ۷۲۱ هزار نفر افزایش یافته است. در مدت زمان مشابه در ازای هر پناهجویی که به خانه و کاشانه خود بازگشته، سه نفر مجبور به ترک سکونتگاه خود شده‌اند. 

از زمان آغاز بحران و جنگ داخلی در سوریه در سال ۲۰۱۱ میلادی تاکنون بیش از یازده میلیون نفر از شهروندان این کشور مجبور به ترک اقامتگاه‌‌های خود شده‌‌اند. اکثر این آوارگان در مناطق امن‌تر داخل سوریه از جمله دمشق و لاذقیه سکنی گزیده‌اند. پنج میلیون نفر به کشورهای ترکیه، اردن و لبنان پناه برده‌اند و بیش از یک میلیون نفر هم خود را به اروپا رسانده‌اند. 

بیشتر بخوانید:

سازمان ملل متحد پیش‌بینی می‌کند که در سال ۲۰۱۸، یک میلیون و پانصد هزار سوری دیگر از خانه و کاشانه خود آواره شوند. 

با وجود پیروزی‌های ارتش عربی سوریه، وفادار به بشار اسد و متحدانش در بسیاری از میدان‌های نبرد در دو سال اخیر و شکست داعش در سرزمین‌های شمالی و شرقی این کشور، پایان جنگ داخلی در این کشور دست‌کم در کوتاه مدت، محتمل به نظر نمی‌رسد.

 ورود موج گسترده پناهجویان به اروپا در سال‌های اخیر به یکی از بحران‌های کلیدی کشورها و نهادهای عضو اتحادیه اروپا بدل شده است. 

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

«هزاران پناهجوی سوری به زور از شهرهای لبنان اخراج شده‌اند»

وضعیت پناهجویان سوری در اردن و لبنان

صرف ناهار پاپ فرانچسکو با پناهجویان سوری