کسری نوری: دراویش از حقوق بنیادی‌شان دفاع می کنند

کسری نوری: دراویش از حقوق بنیادی‌شان دفاع می کنند
Copyright کسری نوری
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

در هنگامی که دراویش گنابادی این کار را جلوی اوین شروع کردند کسی از مردم آنان را همراهی نکرد. مردمی که جلوی اوین می آمدند برای حمایت از دانشجویان یا دیگر دستگیر شدگان، برای چند ساعت آنجا می ماندند و می رفتند و پایداریی برای خواسته شان نداشتند.

آگهی

تجمع دراویش گنابادی در خیابان گلستان هفتم در خیابان پاسداران تهران در حمایت از رهبر معنویشان نورعلی تابنده در حالی یک شنبه شب پایان یافت که خبرگزاری فارس به نقل از رئیس پلیس تهران نوشته است:‌ «نه پلیس نه دادستانی و نه هیچ دستگاه دیگری، هیچ برنامه‌ای برای برخورد با دراویش در تهران نداشته و ندارد. اطلاعات و اخباری که منتشر شده که کسی را می‌گیرند یا برخورد می‌شود کاملاً کذب و دروغ است.»

ماجرای تجمع دراویش از عصر شنبه ۱۴ بهمن و با حضور نیروهای امنیتی سوار بر موتور و خودرهای پلاک شخصی آغاز شد که این تحرکات نیروهای امنیتی باعث افزایش حضور دراویش در اطراف خانه نورعلی تابنده شد.

کسری نوری حقوقدان و مدیر سایت «مجذوبان نور» که خلاصه‌ای از مصاحبه‌اش را با یورونیوز در ادامه آمده است، می‌گوید نیروهای امنیتی با گاز فلفل و شوکر و نشان دادن اسلحه‌هایشان دراویش را تحریک و آنها را اذیت می‌کردند در حالی که دراویش با صلح طلبی به سوی آنها می‌رفتند تا با آنها گفتگو کنند.

وی می‌افزاید که حریم خانه نور علی برومند برای دراویش خط قرمزی است که آنها سعی کرده‌اند این موضوع را به مقامات امنیتی گوشزد کنند.

وبسایت مجذوبان نور که اخبار دراویش گنابادی را پوشش می‌دهد نوشته است که ماموران به دنبال استقرار پست ایست بازرسی در این محل بوده‌اند که با واکنش دراویش مواجه شدند چرا که معتقدند این کار باعث ایجاد محدودیت در حقوق قانونی و مشروع دراویش می‌شود. این وبسایت می‌نویسد این دومین بار است که نیروهای امنیتی به چنین اقدامی دست می‌زنند.

از شنبه شب تا یکشنبه شب چندین درگیری نیز میان نیروهای امنیتی و دراویش گزارش شده است. در تصاویر منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی از پایان یکی از درگیری‌ها، برخی دروایش چوب به دست داشته‌اند و موتورهای تخریب شده نیروهای امنیتی روی خیابان دیده می‌شود.

یورونیوز در این ارتباط با وقایع دو روز اخیر با کسری نوری، حقوقدان و مدیر سایت مجذوبان نور پایگاه خبری دراویش گنابادی گفتگو کرده است.

یورونیوز:‌ چرا حکومت به فعالیت‌های شما حساس است؟

‌کسری نوری:‌ «از دو منظر می‌توان به این موضوع نگاه کرد: اول منظر تاریخی-عرفانی است که همیشه در طول تاریخ قشریون با اهل عرفان و تصوف مشکل داشته‌اند چرا که اهل عرفان قرائت روادارانه و صلح‌طلبانه از دین ارائه می‌کنند و قشریون قرائت خشک و تک بعدی. موضوعی که اکنون نیز شاهدش هستیم. بعد دوم شخصیت نورعلی تابنده است به عنوان شخصیتی مذهبی و سیاسی و اینکه ایشان حقوقدان برجسته‌ای هستند. ایشان همواره مورد بایکوت حکومت بوده‌اند و به ویژه پس از اینکه قطب دراویش گنابادی شدند حساست روی ایشان افزایش یافت. در کل برخوردهای حاکمیت با دراویش روال طبیعی حاکمیت است که در وضعیت کنونی تشدید شده است چرا که مملکت اکنون در وضعیت ملتهبی است و قانون‌گریزی در میان مجریان قانون نیز افزایش یافته است.»

**یورونیوز:‌ آیا دراویش فعالیت سیاسی خاصی دارند؟ **

کسری نوری:‌ «به عنوان درویشی ما در سیاست دخالت نمی‌کنیم اما هر درویشی آزاد است که یک رفتار سیاسی-اجتماعی داشته باشد. درویشی به عنوان یک مکتب، شاخصش صلح‌طلبی است. ما از حقوق بنیادی‌مان دفاع می‌کنم و کارمان بیشتر دفاع است تا فعالیت سیاسی.»

نورعلی تابنده قطب دراویش گنابادی

یورونیوز: در همین ارتباط انتقاداتی به شما مطرح می‌شود به عنوان مثال در ارتباط با تحصن چند شبانه‌روزی دراویش جلوی زندان اوین برای آزادی شما و دوستانتان. برخی می‌گویند چرا دراویش تحصن‌شان را برای آزادی بقیه زندانیان ادامه ندادند؟

کسری نوری: «ابتدا باید بگویم که جامعه ما از معنویت و معنا دور شده است بنابراین مردم مقاومت فردی روی باورهایشان ندارند. در هنگامی که دراویش گنابادی این کار را جلوی اوین شروع کردند کسی از مردم آنان را همراهی نکرد. مردمی که جلوی اوین می‌آمدند برای حمایت از دانشجویان یا دیگر دستگیر شدگان، برای چند ساعت آنجا می‌ماندند و می‌رفتند و پایداری‌ای برای خواسته‌شان نداشتند. در این وضعیت یگان ویژه جلوی اوین به دراویش می‌گفتند که ما با شما کاری نداریم اما نگذارید دانشجویان به شما نزدیک شوند. دروایش این توصیه را قبول نکردند و دور دانشجویان حلقه زدند اما مردم از دراویش حمایت نکردند. اگر مردم از روز اول با دراویش همراهی می‌کردند کارشان به نتیجه می‌رسید اما آنها دراویش را همراهی نکردند. دراویش با تعداد اندکی رفتند جلوی اوین اما همبستگی میانشان طوری بود که نمی‌توانستند با آنها برخورد کنند و مسئله دیگر اینکه آنها شب و روز آنجا مقاومت کردند.»

**یورونیوز:‌ چه گفتگویی با مقامات امنیتی یا وزارت کشور دولت روحانی در این ارتباط داشته اید؟ **

کسری نوری:‌ «صحبت خاصی با مقامات امنیتی نداشته‌ایم تنها رئیس پلیس یگان ویژه تهران در محل حاضر بود و به میان دراویش آمد و به شکلی از دراویش عذرخواهی کرد. از نظر ما کار آنها غیر قانونی است که به این محل آمده بودند. خواسته ما این بود که نیروهایشان را از اینجا ببرند و گفته‌ایم تنها هنگامی مطمئن می‌شویم که مسئله خاتمه یافته که آنها نیروهایشان را از محل ببرند.»

کسری نوری در پاسخ به این پرسش که آیا با مقامات وزارت کشور درباره این موضوع تماسی داشته‌اید یا خیر می‌گوید که تماسی با وزارت کشور نداشته‌اند چرا که با «کسانی که به قانون احترام نمی‌گذارند» نمی‌توان صحبت کرد.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

۲۵۸ نفر از بازداشت‌شدگان ناآرامی‌های اسفند ماه محکوم شدند

از زمین‌خواری تا درآمد ماهانه میلیاردی از هتل؛ از فساد مالی منتسب به کاظم صدیقی چه می‌دانیم؟

شرکت متا حساب‌های خامنه‌ای در اینستاگرام و فیسبوک را مسدود کرد