نشانه نژادپرستانه روی پیراهن تیم ملی اسکی نروژ

یکی از راهپیمایی های گروه نئونازی «جنبش مقاومت شمال»
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

نقش بستن نشان یک گروه نئونازی نروژی بر روی پیراهنهای تیم ملی اسکی این کشور دردسر ساز شد.

آگهی

نقش بستن نشان یک گروه نئونازی نروژی بر روی پیراهن‌های تیم ملی اسکی این کشور دردسر ساز شد.

گروه نئونازی «جنبش مقاومت شمالی» مدت‌هاست نشان موسوم به «تیر» (TYR) را روی پرچم خود دارد، اما نخستین بار است که این نشان، که یک فلش رو به بالاست، روی ژاکت‌های بافتنی اعضای تیم ملی نروژ ظاهر می‌شود.

پلیس امنیت ملی نروژ بلافاصله هشدار داد با این رویداد احتمال تحریک گروه تندروی «جنبش مقاومت شمالی» وجود دارد. این گروه کوچک که به لحاظ سیاسی مهم بوده و پیشتر به خشونت نیز متوسل شده است، گرایش‌های نژادپرستانه داشته و سال گذشته با شعار «دیگر بس است» در میادین چند شهر و مقابل چند کنیسه در نروژ و سوئد راهپیمایی کرده بود.

بازگشت به فرهنگ باستانی وایکینگ‌ها، نیاکان ساکنان شمال اروپا، اخیرا در نروژ رو به رُشد بوده است. شعار امسال تیم ملی اسکی این کشور نیز «وایکینگ مهاجم» بود و طراحان می‌خواستند از نشان باستانی «تیر» که در اساطیر شمال اروپا خدای نبرد و پیروزی است، برای رساندن این منظور بهره ببرند.

کریستین لیزدال، سخنگوی تیم ملی نروژ در واکنش به اعتراض برخی گروه‌ها گفت که خودش این ژاکت‌ها را نبافته و اعضای این تیم دیگر آنها را نخواهند پوشید.

تولید و فروش ژاکت‌های پشمی تیم ملی در نروژ سنتی قدیمی است. این پیراهن‌های پشمی را هر سال یک طراح معروف طراحی می‌کند و این کار اهمیتی نمادین برای پشتیبانی از ورزشکاران دارد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

نروژ؛ بازیکنان زن و مرد تیم‌های ملی دستمزد یکسانی دریافت خواهند کرد

چرا نروژ عضو اتحادیه اروپا نیست؟

اردوغان بار دیگر با اعلام حمایت از حماس، نتانیاهو را با هیتلر و استالین مقایسه کرد