فینال سوپرباول، سیاسی ترین رویداد ورزشی سال

فینال سوپرباول، سیاسی ترین رویداد ورزشی سال
Copyright 
نگارش از نیما قدکپور
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

پیروزی فیلادلفیا در مقابل نیوانگلند به مثابه پیروزی مخالفان ترامپ در بازی فینال بود.

آگهی

بازی پایانی رقابتهای فوتبال آمریکایی لیگ آمریکای شمالی امسال سیاسی‌ترین رقابت ورزشی سال در نوع خود بود. به واقع این بازی رقابت بین مخالفان بی‌شمار دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا و هواداران او بود.

دو باشگاه فیلادلفیا ایگلز و نیوانگلند پاتریوت، عقابهای فیلادلفیا و وطن پرستان نیوانگلند، در حالی یکشنبه در مقابل یگدیگر صف آرائی کردند که به جز هواداران سنتی این دو باشگاه، آمریکایی‌ها را نیز به دو بخش تقسیم کرد. مخالفان دونالد ترامپ با توجه به هواداری برخی از ستاره‌های مهم نیوانگلند از جمله تام بردی ۳۹ ساله از دونالد ترامپ در جبهه مقابل از آبی پوشان فیلادلفیا حمایت کردند.

رقابتهای لیگ فوتبال آمریکایی در این فصل به دلیل حواشی مهمی از جمله حمایت‌های کالین کاپرنیک، ستاره سن فرانسیسکو، از جنبش سیاه پوستان آمریکایی موسوم به «زندگی سیاهان نیز اهمیت دارد» رنگ سیاسی به خود گرفت.

کالین کاپرنیک ورزشکاری است که با اعتراض به رفتار تبعیض آمیز پلیس علیه سیاهان و کشته شدن چند سیاه پوست بی‌گناه توسط پلیس در سال گذشته، به هنگام اجرای سرود ملی آمریکا پیش از بازی تیمش به جای ایستادن زانو زد و باعث شد تا رئیس جمهوری آمریکا، دونالد ترامپ این حرکت او را اهانت و توهین به تمام آمریکایی‌ها عنوان کند. حرکت کاپرنیک در لیگ فوتبال آمریکایی همه گیر شد و بسیاری از او تبعیت کردند و این موضوع باعث خشم رئیس جمهوری آمریکا شد تا آنجا که حتی از لفظ «فرزندان حرام زاده» علیه ستارگان سیاه پوست باشگاه‌های فوتبال آمریکایی استفاده کرد. او حتی در سخنان سالانه خود از اهمیت ایستادن در هنگام اجرای سرود ملی آمریکا گفت.

عکس: فعالان حقوق سیاهان آمریکا در حمایت از کالین کاپرنیک که پیش از بازی فینال زانو زده اند

باشگاه نیوانگلند پاتریوت که در سال گذشته هم قهرمان این رقابتها شده بود آمده بود تا برای هفتمین بار این مسابقه را فتح کند. اما در عین شگفتی مغلوب آبی پوشان فیلادلفیایی شد که برای اولین بار از سال ۱۹۶۰ به این سو موفق به پیروزی در مسابقه فینال می شدند. آنها سه بار قبل از سال ۱۹۶۰ قهرمان سوپرباول شده بودند.

کلاه قرمز مخصوص حامیان دونالد ترامپ که روی آن شعار انتخاباتی رئیس جمهوری آمریکا، «آمریکا را دوباره باشکوه خواهیم کرد»، حک شده بود برای تام بردی، کاپیتان نیوانگلند پاتریوت دردسرساز شد. ستاره نیوانگلند پیش از فینال در مصاحبه با رسانه‌ها کلاه حامیان ترامپ را در پشت سر خود قرارداد تا غیرمستقیم نشان دهد که حامی اندیشه‌های دونالد ترامپ است. این مساله و تبلیغات گسترده رسانه‌های مخالف ترامپ روی آن باعث شد تا حتی آمریکایی‌های غیرآشنا به فوتبال آمریکایی، خواه حامی و یا مخالف دونالد ترامپ این بازی را با گرایشی کاملا سیاسی دنبال کنند. رقابتهای سوپرباول ایالات متحده اغلب پربیننده‌ترین رویداد ورزشی سال است.

اهمیت این بازی آنقدر بود که بسیاری از فعالان ضدنژادپرستی آمریکا در حاشیه این دیدار به محل برگزاری این مسابقه باشگاه فیلادلفیا ایگلز آمدند تا علیه اندیشه های دونالد ترامپ تبلیغ کنند. برخی از این گروه ها پیش از بازی از ستارگان باشگاه فیلادلفیا خواستند تا برای مقابله با نژادپرستی های اخیر در مسابقه پایانی شرکت نکنند. 

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

یک سوپرباول دیگر برای «وطنپرستانِ» نیوانگلند

آمریکا در انتظار یکشنبه سوپرباول