گفتگوی اختصاصی یورونیوز با ایلی صعب، طراح مد لبنانی

گفتگوی اختصاصی یورونیوز با ایلی صعب، طراح مد لبنانی
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

«من نمی خواهم فقط طراح خلاق مد باشم. من دوست دارم که زنان زیادی در جهان این طرحها و لباسها را بپوشند و از آن استف

ایلی صعب، طراح مد در جهان شناخته شده و نامش یادآور فرش قرمز است. طراح لبنانی کسی است که به صنعت مد در جهان عرب کمکهای زیادی کرده و اولین طراح مد از خاورمیانه است که در هفته مد رم شرکت کرد. یورونیوز با وی گفتگویی انجام داده است.

گفتگوی غرب با خاورمیانه از طریق دنیای مد

یورونیوز: دنیای مد چگونه می تواند پلی بزند میان غرب و خاور میانه؟

ایلی صعب :«دنیای مد مرز نمی شناسد. مد زبان جهانی است که همه مردم آن را می شناسند و به آن صحبت می کنند. هنری مستقل است، مثل سینما. زبان آن زیبایی است.»

یورونیوز: آیا خودتان را پدرخوانده این گفتگوی مد بین غرب و خاورمیانه می دانید؟

ایلی صعب: « کارهایی که انجام داده تاثیرگذار بوده است، بویژه بر جوانان عرب تاثیر داشته است. من از زمانی که تازه معروف شده بودم، یا حتی پیش از آن، از همان روزی که کارم را بعنوان طراح مد شروع کردم، اهداف بزرگی در سر داشتم. طراحی مد، حرفه ساده ای نیست. من از موقعیتی که امروز در آن هستم، خوشنودم. طبیعی است که الان پلی باشم میان دنیای مد در خاور میانه و سایر نقاط جهان. دلم می خواهد که خاورمیانه در جهان مد امروز حرفی برای گفتن داشته باشد. میبینم که در منطقه جوانان با استعداد داریم که فقط به فرصت نیاز دارند.»

A post shared by ELIE SAAB (@eliesaabworld) on Jan 24, 2018 at 2:56am PST

موفقیت در دنیای مد یک روند است

یورونیوز: شما جایی گفته اید که برای طراح مد شدن استعداد کافی نیست، و نیاز به پشتکار و تصمیم و کار بی وقفه است. به نظرتان نسل جدید اینطور فکر می کند؟

ایلی صعب: «استعداد به تنهایی کافی نیست. مهم این است که چگونه این استعداد را مدیریت می کنید. این موضوع به اندازه مستعد بودن مهم است. متاسفانه جوانان زیادی با اولین جرعه های موفقیت مست می شوند. این مستی، دشمن موفقیتها و دستاوردهای آتی آنهاست. من معتقدم موفقیت محصول مجموعه ای از گامهایی است که یکی پس از دیگری برداشته می شود و موفقیت همیشگی را در پی دارد.»

یوورنیوز : پس یک روند است.

ایلی صعب: «دقیقا. موفقیت در یک چشم برهم زدن بدست نمی آید، بلکه مجموعه ای از دستاوردهاست که در طول زمان بدست می آید.»

تجربه شروع طراحی مد در اروپا

یورونیوز: وقتی کارتان را در اروپا شروع کردید، با چالشهای زیادی روبرو شدید. امروز اروپا یکی از مراکز مهم برای برند شماست. این تجربه را چطور می بینید؟

ایلی صعب: «ورود به بازار جهانی در ابتدا خیلی سخت بود. وقتی در اروپا کارم را شروع کردم، کسی من را نمی شناخت، درباره طراحی که از خاورمیانه آمده بود، چیزی نشنیده بود. وقتی در سال ۱۹۹۶ میلادی در رم شروع به کار کردم، در جهان عرب شناخته شده بودم. اما برای کار در اروپا مجبور بودم از صفر شروع کنم. الان که به عقب باز می گردم، می بینیم که درها را برای جوانانی وارد صنعت مد می شدند، گشودم.»

یورونیوز: به نظرتان اروپا درباره نسل جوانان عرب، بویژه پس از بحران پناهندگی اخیر چه می اندیشد؟ این جوانان باری بر دوش جامعه اروپایی هستند یا منبع دیگری برای فرهنگ؟

ایلی صعب:«اکثر جوانان عرب در اروپا با استعداد و سختکوش هستند و می توانند هر جا که هستند، نوعی دارایی به حساب می آیند. اگر اروپا به این مسئله توجه کند، واقعا می تواند از حضور پناهندگان عرب در اینجا، که اکثرشان هم خلاق هستند، بهره مند شود. برخی از آنها در حال حاضر از پاره ای مشکلات رنج می برند، اما اکثر آنها آماده اند که بیاموزند و سرمایه ای باشند برای جامعه ای که در آن زندگی می کنند.»

خلاقیت و مدیریت دو کارت برنده در دنیای مد

یورونیوز: چطور می توان هم یک طراح خلاق بود و هم بازرگان؟*

ایلی صعب: «از اولین روزی که کارم را شروع کردم، جنبه های تجاری آن را در نظر داشتم. من نمی خواهم فقط طراح خلاق مد باشم. من دوست دارم که زنان زیادی در جهان این طرحها و لباسها را بپوشند و از آن استفاده کنند. همانطور که می دانید الان، شرکت ایلی صعب، یک گروه بسیار بزرگ است. به نظرم اگر به جنبه تجاری این شرکت توجه نمی کردم، جایگاه امروز را نداشتم. صنعت مد فرصتهای شغلی زیادی ایجاد می کند و صنعتی جدید در خاورمیانه است. افراد زیادی در این صنعت سرمایه گذاری می کنند و این تمایل به سرمایه گذاری نه فقط در خاورمیانه، بلکه در سراسر جهان وجود دارد.»

سرمایه گذاری در برندهای معروف غربی

*یورونیوز: افرادی از آسیا با مشارکت قطر و چین در برندهای معتبر اروپای، مثل ورساچه و والنتینو سرمایه گذاری کرده اند. نظرتان چیست؟

ایلی صعب: «هر شرکت مد، مانند یک بانک است. اگر اینگونه نیاندیشیم، شرکت از بین می رود و با شکست روبرو می شود. مثلا زمانی که قطر در والنتینو سرمایه گذاری کرد، پول زیادی به آن اختصاص داد که باعث ترقی برند والنتینو شد. قطر پول زیادی را به سرعت به شرکت منتقل کرد که موجب شده است والنتینو در موقعیتی قرار بگیرد که امروز در آن هست.»

«یک طراحی مد زیبا، فرهنگهای مختلف را تحت تاثیر قرار می دهد»

یورونیوز: چگونه در طراحیهای خود میان دیدگاه هنری و تمایلات فرهنگی خاصی، تعادل برقرار می کنید؟

ایلی صعب: «این پرسش به گذشته تعلق دارد. امروز یک طراحی مد زیبا، فرهنگهای مختلف را تحت تاثیر قرار می دهد. مهم این است که خالق این طرحها مسیر خود را دنبال می کند، هویت خود را حفظ می کند و همینطور باقی بماند.»

یورونیوز : تعریف شما از تجمل و کالای لوکس چیست؟

ایلی صعب: «لوکس چیزی است که نمی توان آن را خریداری کرد. ما نمی توانیم همه چیزهایی را که می خواهیم با پول بخریم. مردم رویاهایی دارند که نمی توانند آن را عملی کنند، حتی اگر از نظر مالی امکانش را داشته باشند.»

یورونیوز: دلتان می خواهد مردم چطور از شما یاد کنند؟

ایلی صعب: «راستش را بخواهید من خیلی دوست دارم در یاد مردم بمانم. احساس می کنم زمانیکه پس از مرگتان در یادها می مانید، بسیار طولانی تر از زمانی ست که زیسته اید.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

حزب‌الله به تلافی حمله به عمق خاک لبنان ۶۰ راکت کاتیوشا به سمت اسرائیل شلیک کرد

مرگبارترین حمله به غیر نظامیان لبنان از آغاز جنگ غزه؛ حزب‌الله: اسرائیل بهای آن را خواهد پرداخت

در حمله تلافی‌جویانه اسرائیل به جنوب لبنان یک زن و دو کودک کشته شدند